A szárazföldi fuvarozás amúgy is az egyik legproblémásabb: rossz időjárás, közlekedési dugók, balesetek, útzárak, defektek és műszaki meghibásodások nehezíthetik az utat. Számolni kell azonban más fenyegetésekkel is, hiszen a legtöbb lopás, rablás vagy a megmagyarázhatatlan hiány és veszteség rizikója itt a legnagyobb. A szállítmányozással kapcsolatos bűncselekmények pedig anyagi és morális értelemben is jelentős károkat okoznak a gyártóknak és a logisztikai cégeknek.
Muray Melinda szerint azonban vannak olyan kockázati tényezők is, amelyek kiküszöbölhetők. Az időjárást, a forgalmi helyzetet nem lehet befolyásolni, és szinte lehetetlen minden egyes csomagot vagy raklapot megóvni a veszteségtől. Egy felelős nagyvállalat (gyártó, kereskedő, fuvarozó, egyéb) azonban igyekszik minden tőle telhetőt megtenni, hogy minimalizálja a természetes eredetű és a bűncselekményekből származó kárt.
A lopások száma eredményesen csökkenthető a sofőrök minősítésével és az általuk nyújtott teljesítmény folyamatos felügyeletével. A Driver Identification Database (DIDb) az eddigi technikaközpontú megközelítés helyett az emberi tényezőre, a humánfaktorra összpontosítva hatékony megoldást nyújt a szállítmányozási veszteségek mérséklésére, megelőzésére. Az ilyen megoldásokra azért van szükség, mert a „fenyegetés” az esetek többségében belülről (is) ered. Gyakorta kiderül, hogy egy-egy gépkocsivezető is érintett az incidensben, és ilyenkor még a legmodernebb technika sem képes megelőzni a veszteségeket.
Ugrin Botond, az OS Security Kft. biztonságtechnikai vezetője szerint akár 90 százalékkal is lefaragható a visszaélések száma egy 24 órás operátori felügyelettel ellátott online monitoringrendszerrel. Különösen, ha a megoldást egyéb kiegészítő intézkedésekkel (például biztonsági parkolók igénybevételével) is kombinálják.
Hazánk is érintett a témában, Magyarországon fontos tranzitútvonalak haladnak át. Ráadásul egyre több multinacionális cég üzemeltet gyártóbázisokat az országban. A Szállítmányozott Vagyontárgyak Védszövetsége (Transported Asset Protection Association – TAPA) már létrehozott egy úgynevezett logisztikai bűntérképet, amely segítséget nyújthat a szállítmányozással kapcsolatos bűnözés visszaszorításában. Ugrin Botond tapasztalatai szerint az elkövetők válogatás nélkül mindent lopnak, amit csak közúton szállítani lehet, különbségek elsősorban az áru értékéből és értékesíthetőségéből adódnak. A szórakoztatóelektronikai termékek, étel- és italáruk, fémek, ruházati cikkek mellett már a gyógyszerek, gyógyászati eszközök is a rablók célpontjává váltak. Egyre több a szállítmányozásra szakosodott bűnözői csoport, ezek tagjai a kamionokról eltulajdonított árut nemzetközi hálózatok segítségével értékesítik.
Ki fizeti meg az árát?
Évente több százmillió euró értékben tűnnek el, sérülnek meg szállítmányok Európa, a Közel-Kelet és Afrika útjain. A „leesett a kamionról” effektus miatt egyre több cég kénytelen a lopásokat is bekalkulálni az áraiba. A szállítmányozással kapcsolatos bűncselekmények elszaporodása miatt a boltokban végeredményben tehát a fogyasztóknak kell többet fizetniük.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.