BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nincs pénz flottabővítésre

Több elmosott szezon után végre jó időt és pezsgőbb forgalmat remél a Balatoni Hajózási Zrt.

Az idén 323 millió forintot ruház be a Balatoni Hajózási Zrt.: meghosszabbítja a szemesi kikötő mólóját, májusra elkészül a siófoki közforgalmú kikötő felújításának első ütemével, és folytatja hajói felújítását is. A flottája azonban valószínűleg nem bővül.

A tavalyi katasztrofális időjárás okozta forgalomesés után reménykedve kezdte a hét végén 165. szezonját a Balatoni Hajózási Zrt. (BH). Az elmúlt évben ugyanis a különböző tevékenységeiből származó 1,875 milliárd forintos árbevétel 102 millióval maradt el a 2009-es szinttől. Az üzemi eredmény 117,5, az adózott 95,96 millió forint lett. Ez utóbbi teljes mértékben a terv szerint alakult, igaz, eléréséért 10-10 százalékkal csökkenteni kellett az anyag- és bérköltségeket – mondta az alkalmazottai számát egy év alatt 20 fővel, 280-ra lefaragó társaság vezérigazgatója, Horváth Gyula.

A szörnyű időjárás miatt tavaly hét nap teljes üzemszünet volt a személyhajózásban, vagyis nem közlekedtek sem a menetrend szerinti, sem a sétahajók, négy napra pedig részleges szünetet kellett elrendelni. E 11 napon kívül a viharok és az eső miatt elmaradt több mint száz sétahajóút, 25 diszkóhajó- és 11 gyerekhajóprogram, 39 Naplemente túra és három grillparti. Így aztán a hajón megtartott, vendéglátást is igénylő rendezvények bevétele 30,6 százalékkal elmaradt az előző év azonos időszakáétól.

A szélsőséges időjárás komoly károkat okozott a cég által üzemeltetett vitorláskikötőkben is, leginkább Szemesen, ahol a két éve befejeződött, 285 millió forintos bővítés révén a korábbi 170 helyett 330 hajó fér el, s a vitorlásklubház és -szerviz építése mellett a kikötő környezete is megújult. A vihar miatt a társaság több hullámtörő mólója is beszakadt; beáztak a kikötőépületek és a cég siófoki szállodájának, a Mólónak szinte mindegyik szobája. A kár megközelítette a tízmillió forintot.

A szezon végére a Móló Hotelben, valamint a szintén a céghez tartozó balatonszemesi Hattyú és a balatonboglári Sellő kempingben 9,4 százalékkal kevesebb, 7855 vendég szállt meg, s az általuk eltöltött 30 387 éjszaka 16,1 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól. A forgalomesés különösen azért érintette hátrányosan a vállalatot, mert a válság miatt már tavalyelőtt is érezhetően kevesebb utast és gépjárművet szállítottak a hajói, mint 2008-ban.

Az idén 323 millió forintot szán beruházásra a társaság. Ebből az elmúlt év példátlan viharaira válaszul meghosszabbítja a szemesi kikötő mólóját, a siófoki közforgalmú kikötő felújításának első üteme pedig május végére készül el, közel 65 millióból. A két kikötői munka idei költségvetése együttesen 138,5 millió forint.

A társaság a bevételcsökkenés ellenére – a lehetőségek szerint – folytatja hajóinak felújítását. Egy éve fejezte be a Siófok katamarán teljes átépítését 35 millió forintból, és tavaly nyáron hagyta el a sólyateret kilencmilliós felújítás után az 1891-ben épült Kelén. Az idei keretből az 1927-ben készült Csobánc nosztalgiahajó rekonstrukciójára, motorcseréjére, valamint a Sió vontató tavaly kezdődött teljes újjáépítésének befejezésére 57 millió forintot különített el a cég. Új úszópontonok beszerzése is szükségessé vált, amelyekhez nagyobb vitorlásokat lehet kikötni. A cég flottáját karbantartó hajójavító és -építő csapat megrendelésre rendőrségi és halászhajókat is javít. Emellett – közbeszerzési pályázat nyerteseként – a társaság tartja karban a Dunántúli Regionális Vízművek Zrt. balatoni vízkiviteli műveit (szivattyúit, csőrendszereit, jelzőbójáit) is.

A flotta bővítéséről egyelőre valószínűleg nem lehet szó, viszont az elavult vízibuszok lecserélése sürgető. A BH a négy komp és a három éve közel 30 millió forintért vásárolt 13 fős Calypso gyorshajó mellett már csak 25 személyhajót üzemeltet. A Calypso előtti utolsó beszerzés eredményeként hat éve jelent meg a Balatonon az akkor ötéves, török gyártmányú, Szent Miklósra átkeresztelt hajó. A 450 személyes Szent Miklós ma a tó legkeresettebb rendezvényhajója. Azért volt rá múlhatatlanul szükség, mert az évtized első felében ki kellett vonni a forgalomból az 550 személyes egykori Beloianniszt, a 400 fős Gulácsot, és testvérhajóját, a Bakonyt is le kellett selejtezni, mivel felújítása mintegy 100 millió forintba került volna.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.