A tavalyi katasztrofális időjárás okozta forgalomesés után reménykedve kezdte a hét végén 165. szezonját a Balatoni Hajózási Zrt. (BH). Az elmúlt évben ugyanis a különböző tevékenységeiből származó 1,875 milliárd forintos árbevétel 102 millióval maradt el a 2009-es szinttől. Az üzemi eredmény 117,5, az adózott 95,96 millió forint lett. Ez utóbbi teljes mértékben a terv szerint alakult, igaz, eléréséért 10-10 százalékkal csökkenteni kellett az anyag- és bérköltségeket – mondta az alkalmazottai számát egy év alatt 20 fővel, 280-ra lefaragó társaság vezérigazgatója, Horváth Gyula.
A szörnyű időjárás miatt tavaly hét nap teljes üzemszünet volt a személyhajózásban, vagyis nem közlekedtek sem a menetrend szerinti, sem a sétahajók, négy napra pedig részleges szünetet kellett elrendelni. E 11 napon kívül a viharok és az eső miatt elmaradt több mint száz sétahajóút, 25 diszkóhajó- és 11 gyerekhajóprogram, 39 Naplemente túra és három grillparti. Így aztán a hajón megtartott, vendéglátást is igénylő rendezvények bevétele 30,6 százalékkal elmaradt az előző év azonos időszakáétól.
A szélsőséges időjárás komoly károkat okozott a cég által üzemeltetett vitorláskikötőkben is, leginkább Szemesen, ahol a két éve befejeződött, 285 millió forintos bővítés révén a korábbi 170 helyett 330 hajó fér el, s a vitorlásklubház és -szerviz építése mellett a kikötő környezete is megújult. A vihar miatt a társaság több hullámtörő mólója is beszakadt; beáztak a kikötőépületek és a cég siófoki szállodájának, a Mólónak szinte mindegyik szobája. A kár megközelítette a tízmillió forintot.
A szezon végére a Móló Hotelben, valamint a szintén a céghez tartozó balatonszemesi Hattyú és a balatonboglári Sellő kempingben 9,4 százalékkal kevesebb, 7855 vendég szállt meg, s az általuk eltöltött 30 387 éjszaka 16,1 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól. A forgalomesés különösen azért érintette hátrányosan a vállalatot, mert a válság miatt már tavalyelőtt is érezhetően kevesebb utast és gépjárművet szállítottak a hajói, mint 2008-ban.
Az idén 323 millió forintot szán beruházásra a társaság. Ebből az elmúlt év példátlan viharaira válaszul meghosszabbítja a szemesi kikötő mólóját, a siófoki közforgalmú kikötő felújításának első üteme pedig május végére készül el, közel 65 millióból. A két kikötői munka idei költségvetése együttesen 138,5 millió forint.
A társaság a bevételcsökkenés ellenére – a lehetőségek szerint – folytatja hajóinak felújítását. Egy éve fejezte be a Siófok katamarán teljes átépítését 35 millió forintból, és tavaly nyáron hagyta el a sólyateret kilencmilliós felújítás után az 1891-ben épült Kelén. Az idei keretből az 1927-ben készült Csobánc nosztalgiahajó rekonstrukciójára, motorcseréjére, valamint a Sió vontató tavaly kezdődött teljes újjáépítésének befejezésére 57 millió forintot különített el a cég. Új úszópontonok beszerzése is szükségessé vált, amelyekhez nagyobb vitorlásokat lehet kikötni. A cég flottáját karbantartó hajójavító és -építő csapat megrendelésre rendőrségi és halászhajókat is javít. Emellett – közbeszerzési pályázat nyerteseként – a társaság tartja karban a Dunántúli Regionális Vízművek Zrt. balatoni vízkiviteli műveit (szivattyúit, csőrendszereit, jelzőbójáit) is.
A flotta bővítéséről egyelőre valószínűleg nem lehet szó, viszont az elavult vízibuszok lecserélése sürgető. A BH a négy komp és a három éve közel 30 millió forintért vásárolt 13 fős Calypso gyorshajó mellett már csak 25 személyhajót üzemeltet. A Calypso előtti utolsó beszerzés eredményeként hat éve jelent meg a Balatonon az akkor ötéves, török gyártmányú, Szent Miklósra átkeresztelt hajó. A 450 személyes Szent Miklós ma a tó legkeresettebb rendezvényhajója. Azért volt rá múlhatatlanul szükség, mert az évtized első felében ki kellett vonni a forgalomból az 550 személyes egykori Beloianniszt, a 400 fős Gulácsot, és testvérhajóját, a Bakonyt is le kellett selejtezni, mivel felújítása mintegy 100 millió forintba került volna.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.