Idén harmadával több turista érkezhet a legnagyobb hazai futóversenyekre, így a korábbi egymilliárd forintnál is jóval nagyobb bevételt jelenthetnek az ideutazók hazánk gazdaságának. A futóturizmus csúcsszezonja javában dübörög, szinte minden hétvégén rendeznek futóversenyeket szerte az országban, a legnagyobb rendezvények tízezres tömegeket mozgatnak meg. Most vasárnap kerül sor például a Kossuth téren a K&H olimpiai maraton és félmaraton váltóra, amely az uniós elnökségünk egyetlen hivatalos sporteseménye.
A szakmabeliek az idén is kiemelkedően jó szezonban bíznak, hiszen a válság ellenére 2009-ben és tavaly is nőtt a hazai versenyeken részt vevők száma, a hazánkba érkező külföldi futóturisták pedig a becslések szerint évi egymilliárd forintnál is több bevételt jelentettek a magyar gazdaságnak. A bizonytalan gazdasági környezet, valamint az ágazati különadók azonban némileg megnehezítették a szervezők dolgát, akik 2009-ben a szponzori bevételek drasztikus visszaesésével szembesültek, és tavaly, valamint eddig az idén sem javult jelentősen a helyzet e tekintetben.
„Abszolút csúcs éve volt a tavalyi a hazai futóturizmusnak, csak az általunk szervezett 20 versenyen közel nyolcvanháromezren indultak el, 4-5 százalékkal többen, mint az azt megelőző évben” – mondta a VG Online-nak Kocsis Árpád, a legnagyobb hazai szervező, a Budapest Sportiroda (BSI) versenyigazgatója. Ez meglátása szerint annak is köszönhető, hogy a futóturizmus kifejezetten válságálló ágazatnak bizonyult. „A versenyekre jelentkezők nagyon elhivatottak, több hónapot készülnek, edzenek az egyes eseményekre, ennek megfelelően az utazásuk megszervezését, a nevezési díj befizetését, a szállás és a repülőjegy foglalását is jó előre elvégzik. A sok belefektetett idő és munka miatt pedig gyakorlatilag a versennyel egybekötött utazásukról mondanának le utoljára” – magyarázta. A futóturisták speciális, de nagyon stabil célközönségnek számítanak, tagjaik jellemzően a negyven év feletti, jól kereső, egészségtudatos, magasan képzett emberek, akik repülővel utaznak és három-öt csillagos szállodákban töltik a versenyenként átlagosan három éjszakájukat. Világszerte 70-80 rájuk szakosodott utazási iroda van, ezek gyakorlatilag a világ bármely pontjára elviszik futni a vendégeket.
A beutazó futóturizmus jelentőségét mutatja, hogy a 2009-ben a két legnagyobb budapesti versenyre, az ősszel megrendezett SPAR Budapest Nemzetközi Maratonra és a Nike Budapest Nemzetközi Félmaratonra a BSI összesítése szerint négy kontinens 63 országából közel kilencezer induló és hozzátartozó érkezett – legtöbben Franciaországból, Angliából, Németországból, Olaszországból és Finnországból. Ezek olyan vendégek voltak, akik kifejezetten a futás miatt érkeztek Budapestre, és összesen közel 29 ezer vendégéjszakát töltöttek Budapesten, valamint körülbelül egymilliárd forint árbevételt generáltak a fővárosi turizmusnak. Tavaly ennél még több külföldi futott ezen a két versenyen – a félmaratonnál 20, a maratonnál 40 százalékos az arányuk – sajnos azonban az általuk generált forgalomról és vendégéjszaka-számról nem készült 2010-ben felmérés.
„Időarányosan eddig 30 százalékkal több külföldi nevezés érkezett tavalyhoz képest az ősszel megrendezendő maratonra és félmaratonra, így jó az esély arra, hogy a tavalyinál is sokkal több vendégéjszakát eredményeznek majd a futók a fővárosi hoteleknek, és értelemszerűen a gazdasági hozadékuk is a korábbinál jelentősebb lehet” – mondta Kocsis Árpád. Hozzátette: eddig gyakorlatilag az összes idei versenyükön megdőlt a korábbi részvételi csúcs, és a nemzetközi tapasztalatok is azt mutatják, hogy folyamatosan nő a futással kapcsolatos rendezvények népszerűsége, olyannyira, hogy több városban már hónapokkal a rajt előtt le kellett zárni a nevezéseket, mert elérték a maximális létszámot.
Míg a fővárosi futóversenyek a beutazó turizmus szempontjából számítanak kiemelkedő jelentőségűnek, a vidéki rendezvények a belföldi turizmust élénkítik. „A vidékéken megrendezett versenyek – mint például a Balaton Szupermaraton – több ezer vendégéjszakát jelentenek a rendezvény méretétől és időtartamától függően a helyszínül szolgáló térség szálláshelyeinek, jellemzően a holtszezonban, illetve a főszezonon kívül” – mondta Kocsis Árpád. A futóversenyek csúcsszezonja ugyanis tavasszal és ősszel van, nyár közepén valamivel kevesebb a rendezvény a kánikula miatt, télen pedig alig vannak versenyek. De világszerte tendencia, hogy az igazán elhivatottak már ebben az évszakban is mind szívesebben űzik kedvenc sportjukat, így az elkövetkező években tovább nyúlhat a versenyszezon.
Kevesebb a szponzor
A vendéghiánytól nem, a szponzori pénzek visszaesésétől viszont szenvednek a futóversenyeket szervező irodák. „Bevételünk 30 százaléka a nevezési díjakból, 70 százaléka a szponzoroktól származik. Ez utóbbi közel harmadával csökkent 2009-ben a vállalatok megkurtított marketingbüdzséje miatt. Mivel a legnagyobb szponzorok abból a körből kerülnek ki, akiket válságadóval sújtott a kormány, így tavaly sem és az idén sem javult jelentősen a helyzet e tekintetben” – mondta Kocsis Árpád. Hozzátette: szerencsésnek mondhatják magukat, hiszen amikor a cégek felülvizsgálták a marketingköltségvetésüket, akkor azért jellemzően nem a futóversenyek támogatását húzták ki a listájukról. A versenyigazgató elmondása szerint tavaly 16 millió forintot költöttek reklámokra, több nemzetközi eseményen jelentek meg standdal és prospektusokkal, de hirdetnek nyomtatott szakújságokban, futómagazinokban, valamint az elmúlt időszakban egyre inkább az interneten.
Forrás: BSI
1. 25. SPAR Budapest Nemzetközi Maraton és Futófesztivál (13 800)
2. 25. T-Home Vivicittá Városvédő Futás, Budapest (12 400)
3. 25. Nike Budapest Nemzetközi Félmaraton (10 500)
4. 10. T-Home Vivicittá Városvédő Futás, Szeged (5 340)
5. 15. Coca-Cola Testébresztő Női Futógála, Budapest (4 320)
Az öt legnagyobb magyarországi futóverseny 2009-ben
(résztvevők száma)
Forrás: BSI
1. 24. SPAR Budapest Nemzetközi Maraton (13 300)
2. 24. T-Home Vivicittá Városvédő Futás (11 900)
3. 24. Nike Budapest Nemzetközi Félmaraton (8 500)
4. 5. T-Home Vivicittá Városvédő Futás, Kaposvár (5 334)
5. 9. T-Home Vivicittá Városvédő Futás, Szeged (5 000) -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.