BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Védjegyet sérthet az online hirdetés

Főleg a kis- és középvállalkozások körében, de esetenként nagyobb cégeknél is egyre népszerűbb hirdetési forma a keresőszavakhoz kapcsolódó reklám.

A Google – vagy más keresőszolgáltató – találatai mellett megjelenő hirdetésekkel biztosak lehetnek a módszert választók abban, hogy a reklámcélra szánt pénzükből potenciális vevőiket érik el. Érdemes azonban egy-egy kulcsszó lefoglalása előtt elgondolkodni azon is, vajon nem sért-e védjegyjogokat a lépés. Jogilag ugyanis az online kulcsszavas hirdetések az egész Európai Unióban vitatottak.

A kérdés úgy merül fel, hogy a védjegyeket mint kulcsszavakat, illetve a versenytársak cégneveit szabad-e használni. Ha a hirdető által lefoglalt szlogen csupán általános fogalmat jelöl, akkor a kulcsszavas reklám hirdetési módszere nem okozhat gondot. Más a helyzet, ha a megjelölés védjegyoltalom alatt áll – világít rá a problémára Torsten Braner, az e|n|w|c Natlacen Walderdorff Cancola nemzetközi ügyvédi iroda jogásza.

Az internetes kulcsszónak választott megjelölés minden esetben a hirdető eszköze, amely arra szolgál, hogy a reklám az internetes keresést követően megjelenjen. Éppen ezért ez mindig gazdasági tevékenységnek minősül, még akkor is, ha a kulcsszóként kiválasztott megjelölés magában a hirdetésben nem szerepel – hangsúlyozza Torsten Braner. Ebből adódóan viszont számos jogi kérdés merül fel a kiválasztott megjelölés alkalmazásával kapcsolatban.

Egy aktuális esetben az Európai Bíróság közölte, a védjegy tulajdonosa megtilthatja a hirdetőnek a kulcsszóval – ha az a védjeggyel azonos vagy ahhoz nagyon hasonló – az áru és szolgáltatás reklámozását, amennyiben az a nyilvánosság megtévesztését előidézheti, vagy veszélyezteti a védjegy valamely funkcióját. Ilyenkor mindig meg kell vizsgálni, történik-e védjegysértés.

Ez főként a reklám megjelenésének módjától függ. Sérül a származásjelző funkció , ha a hirdetés nem vagy csak nagyon nehézkesen teszi lehetővé az internetező számára a felismerést, hogy a népszerűsített áru vagy szolgáltatás magától a tulajdonostól, illetve hozzá kapcsolódó vállalkozástól vagy egy független harmadik féltől származik. Hasonló a helyzet, ha a hirdetés azt sugallja, hogy a védjegytulajdonos és a hirdető között gazdasági kapcsolat áll fenn, holott ez valójában nem áll. Akkor is sérül a funkció és fennáll a megtévesztés veszélye, ha a reklámozott áruk vagy szolgáltatások származása olyannyira tisztázatlan, hogy a tájékozott és ésszerű internethasználó számára félreérthető, a hirdetés kitől származik – tette hozzá Torsten Braner.

Az említett esetekben a jogosult megtilthatja a másik félnek, hogy a hozzájárulása nélkül a védjegyével azonos vagy nagyon hasonló megjelölést alkalmazzon a hirdetéseiben, ha az nem vagy csak nehézségek árán teszi lehetővé a származás felismerését. A védjegytulajdonos azonban nem mindig léphet fel a megjelölés használója ellen. Ha a védjegy egyik funkcióját sem veszélyezteti a használat, a jogosult nem tilthatja meg az azonos vagy hasonló megjelölés hirdetésben való alkalmazását. Egy kulcsszó lefoglalása előtt érdemes (védjegy-) jogi tanácsadást igénybe venni, hogy a költséges viták elkerülhetők legyenek – tanácsolja a közösségi jogász.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.