BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A Made in China gúnyolódásnak lassan vége

Végéhez közeleg az a korszak, amikor Kína olcsó termékeket gyártott az egész világ számára - írja a Financial Times Deutschland (FTD).

Egyre több kínai cég panaszkodik a munkabérek emelkedésére. A világ legnagyobb kereskedelmi és beszerzési konszernje, a Li and Fu is megkongatta a vészharangot. A magasabb bérek miatt a nyugati kereskedőknek és fogyasztóknak középtávon jóval magasabb árat kell fizetniük a Kínából származó fogyasztási cikkekért. A konszern olyan vállalatok részére vásárol be, mint a Wal-Mart vagy a Metro. Az FTD szerint 1999 óta a kínai bérek több mint 300 százalékkal emelkedtek.

A lap ugyanakkor arra is rámutat, hogy Kína exportőrből fogyasztói országgá válik. A Société Générale francia bank prognózisa szerint a kínai városi középréteg létszáma 2008-hoz képest megkétszereződik 2015-ig. 2020-ig pedig Kína az euróövezeti országok legnagyobb exportpiacává válhat.

Az elmúlt években Kína az olcsó exporttermékek előállításáról fokozatosan átállt az igényesebb, helyi piacon értékesítésre kerülő termékekre. Peking a belső kereslet emelését tűzte ki célul, ennek pedig a béremelés az egyik feltétele. Szintén a fizetések emelésének irányába hat, hogy a kínai népesség, ha kismértékben is, de öregszik. A fiatal, képzettebb dolgozók ennek megfelelően a korábbinál magasabb bérigényekkel állnak elő, igaz, munkabeszüntetésekre a hírek szerint eddig csak japán cégek gyáraiban került sor.

Az átalakulásból a szakértők szerint elsősorban az euróövezet perifériáján található, dél-európai országok profitálhatnak, feltéve, hogy reformokat hajtanak végre. Ezt mutatja, hogy 2001 és 2009 között a Kínába irányul spanyol ruházati export 50 százalékkal emelkedett

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.