Egyre több kínai cég panaszkodik a munkabérek emelkedésére. A világ legnagyobb kereskedelmi és beszerzési konszernje, a Li and Fu is megkongatta a vészharangot. A magasabb bérek miatt a nyugati kereskedőknek és fogyasztóknak középtávon jóval magasabb árat kell fizetniük a Kínából származó fogyasztási cikkekért. A konszern olyan vállalatok részére vásárol be, mint a Wal-Mart vagy a Metro. Az FTD szerint 1999 óta a kínai bérek több mint 300 százalékkal emelkedtek.
A lap ugyanakkor arra is rámutat, hogy Kína exportőrből fogyasztói országgá válik. A Société Générale francia bank prognózisa szerint a kínai városi középréteg létszáma 2008-hoz képest megkétszereződik 2015-ig. 2020-ig pedig Kína az euróövezeti országok legnagyobb exportpiacává válhat.
Az elmúlt években Kína az olcsó exporttermékek előállításáról fokozatosan átállt az igényesebb, helyi piacon értékesítésre kerülő termékekre. Peking a belső kereslet emelését tűzte ki célul, ennek pedig a béremelés az egyik feltétele. Szintén a fizetések emelésének irányába hat, hogy a kínai népesség, ha kismértékben is, de öregszik. A fiatal, képzettebb dolgozók ennek megfelelően a korábbinál magasabb bérigényekkel állnak elő, igaz, munkabeszüntetésekre a hírek szerint eddig csak japán cégek gyáraiban került sor.
Az átalakulásból a szakértők szerint elsősorban az euróövezet perifériáján található, dél-európai országok profitálhatnak, feltéve, hogy reformokat hajtanak végre. Ezt mutatja, hogy 2001 és 2009 között a Kínába irányul spanyol ruházati export 50 százalékkal emelkedett
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.