Kiricsi Karola, az NMHH szóvivője a döntés kapcsán elmondta, hivatalból vizsgálják a Vodafone és a Telenor hasonló szolgáltatásait is, utóbbiak ügyében még a nyáron várható tájékoztatás. Hozzátette: 18 megkeresés érkezett az ügyben a hatósághoz, de a hazai fogyasztói szokásokat ismerve több ezer érintettje is lehet a szolgáltatói gyakorlatnak.
A panaszok olyan, okostelefont vásárló t-mobile-os előfizetőktől érkeztek, akiknek több tízezer forintos számlájuk keletkezett, jóllehet mobilinternetre nem fizettek elő a cégnél. A szolgáltató azzal magyarázta a helyzetet, hogy minden ügyfelének külön megrendelés nélkül is nyújt Net Start néven alap-mobilinternetszolgáltatást, amelynek ugyan havi díja nincs, de a forgalmazott adatmennyiség után fizetni kell. (Ennél a szolgáltatásnál egy átlagos hírportál megjelenítése 2000, egy-egy videó letöltése közösségi oldalakról egyenként 6-7000 forintba is kerülhet.) Mivel ezt a szolgáltatást az előfizetői szerződésekben nem megfelelően tüntették fel, ezért a létezéséről az előfizetők csak akkor értesültek, amikor kézhez kapták a sokkoló számlákat. A panaszok nyomán piacfelügyeleti eljárás indult.
A bejelentések alapján a hatóság megállapította, hogy a Magyar Telekom nem az ágazati jogszabályoknak megfelelően járt el a Net Start csomagra vonatkozó általános szerződési feltételek megfogalmazásakor és a szolgáltatásra vonatkozó szerződések megkötésekor. Az NMHH most arra kötelezte a legnagyobb hazai távközlési szolgáltatót, hogy a Net Start szolgáltatását automatikusan ne aktiválja, illetve a havidíjas mobilinternet-csomagok lemondásakor automatikusan ne állítsa vissza a szolgáltatást. A hatóság arra is felhívta az MTelekom figyelmét, hogy a jövőben külön írásos megrendelés nélkül ne aktiváljon olyan szolgáltatást, amelyért az előfizetőnek számláz.
Az NMHH-nak a ténymegállapítás kapcsán bírságolási lehetősége nincs, ezt csak később teheti meg, ha az érintett szolgáltató nem tesz eleget a határozatnak, akkor viszont a bírság értéke elérheti a több százmillió forintot is.
A szóvivő elmondta még, hogy az ügy kapcsán az NMHH mintaper indítását fontolgatja, s ha azt megnyeri, minden károsult visszakövetelheti a pénzét.
Az NMHH azt tanácsolja az előfizetőknek, hogy okostelefon, táblagép, netbook vagy más, mobilhálózaton is használható hordozható eszköz beszerzésekor inkább válasszanak rögzített áras mobilinternet-díjcsomagot, vagy kérjék a szolgáltatótól a mobilinternet-szolgáltatás teljes kikapcsolását. (A mobilinternetbe kapcsolt okostelefonokon ugyanis a háttérben bizonyos alkalmazások önállóan is folytathatnak adatforgalmat.)
„A Magyar Telekom a mobilinternet-szolgáltatás igénybevételét elősegítendő tette ügyfelei számára automatikusan elérhetővé a határozatban említett díjcsomagot. Az általános szerződési feltételek jelenleg is tartalmazzák a kérdéses adatdíjcsomagra vonatkozó feltételeket és díjakat, álláspontunk szerint a hatályos szabályozásnak megfelelően. Figyelemmel azonban a hatóság új – még nem jogerős – határozatában foglaltakra, felülvizsgáljuk az általános szerződési feltételek vonatkozó részét, és azt úgy módosítjuk, hogy a hatósági álláspont szerint is megfeleljen az elektronikus hírközlésre vonatkozó szabályoknak és követelményeknek” – válaszolták lapunk kérdésére a Magyar Telekom PR-igazgatóságán.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.