A kiárusítás fő célja a kedvcsinálás a vásárláshoz. A kereskedő meg akarja tartani vásárlóit, de újakat is szeretne megnyerni az értékesítőhelyek közötti verseny révén. A leárazás másik célja, hogy a kereskedő megszabaduljon a felesleges készlettől: a vásárló üzletbe csalogatásához mindig széles választék kell, így egy-egy időszak legvégén óhatatlanul megmaradna a polcra rakott áruk egy része. A gondos vásárló már a tavaszi hónapokban keresi a nyári cikkeket (főleg, ha a pénztárcája engedi), a kereskedő pedig július elején már látja, mi az, ami jobban, vagy kevésbé fogy.
A vásárlók egy része eleve a kiárusításra tartalékol, ami persze azzal a kockázattal is járhat, hogy a korábban kinézett termék addigra elfogy, vagy egyszerűen csak kimarad a leárazásból. A kirakatokban díszelgő akciós táblák ugyanis nem azt jelentik, hogy minden egyes árucikk olcsóbb (bár erre is van példa), hanem csak a kereskedő üzletpolitikája és üzletmenete alapján kiválasztott termékeket kapni engedménnyel. A leárazás időszakáról és a kiárusításra kínált termékekről a kereskedő szabadon dönthet.
A kiárusítás a pénzügyi oldalát tekintve veszteség a kereskedő elszámolásában, hiszen lemond bevételének egy részéről, annak reményében, hogy többen térnek be üzletébe, ráadásul nem csak most, hanem a leárazást követő időszakban is.
A jelenlegi kisebb kiárusítási hullám döntő oka, hogy alaposan kifulladtak a kereskedők és beszállítóik a 2007 óta tartó piacszűkében. A kereskedők a válság éveiben szinte folyamatos reklámra, leárazásokra kényszerültek, az engedményeket hirdető táblák mindennapos, állandó kellékei lettek a kirakatoknak, szemben azzal, amikor korábban a raktárakban porosodtak két akciós időszak között.
Kedvező ugyan, hogy 2011 első félévében már megállt a kereskedelmi fogyasztás csökkenése, a régóta várt növekedés azonban csak lassan indul meg. A késlekedés döntő oka, hogy az elmúlt hónapok élelmiszer- és üzemanyag áremelkedése felemészti a háztartások tartalékait is.
A nyári vásár legnagyobb részét a ruházati cikkek teszik ki (emellett természetesen más termékekre is irányul, például kerti, sport, vagy éppen barkács árukra). Ruházat vásárlására egyébként a bolti költekezés 5-6 százaléka jut. Jól mutatja a válság hatását a ruházati termékek forgalmának visszaesése (ráadásul nem csak mennyiségben, hanem folyó áron is csökkent az értékesítés az elmúlt években):
A mérleg: közel 10 milliárd forint forgalomvesztés, 6százalékos csökkenés a vásárolt ruházati cikkek mennyiségét tekintve, több mint 2500 üzlettel, negyedével kevesebb értékesítőhely, mindezzel szemben mérhetetlen arányú feketézés.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.