BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Metró, villamosok, HÉV - Minden a fővárosi változásokról

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) számos változtatást hajtott végre a budapesti tömegközlekedés tekintetében: a Világgazdaság Online a legfontosabbaknak járt utána.

A Margit híd felújításához kapcsolódó munkálatok miatt július 2-ától – várhatóan –július 31-ig a Margit híd, budai hídfő HÉV megállóhelynél a Szentendréről, Békásmegyerről, illetve a Batthyány térről induló szerelvények egyik irányban sem állnak meg. Ezen időszak alatt HÉV-pótló autóbuszok szállítják az utasokat – tájékoztat a Budapesti Közlekedési Központ (BKK).

A BKK az írja, hogy az európai uniós támogatással megvalósuló Margit híd felújításának következő lépéseként megkezdődik a HÉV aluljáró felújítása a budai hídfőnél, amely során a HÉV peronokra vezető két lépcső, valamint a villamos peronokra vezető lépcsőpár 2011. július 2-án üzemkezdettől – várhatóan 2011. július 31-ig lezárásra kerül. A szentendrei HÉV vonalán HÉV-pótló autóbuszok közlekednek a Szépvölgyi úti HÉV-megálló és a Nyugati pályaudvar között.

Így változik az útvonal

A „H5” jelzésű pótlóbuszok útvonala a Nyugati pályaudvar végállomásról indulva: Nyugati pályaudvar M vá. – Szent István körút – Margit híd – Germanus Gyula park – Árpád fejedelem útja – Zsigmond tér – Lajos utca – Szépvölgyi út H vá.

Ezt megelőzően a Fővárosi Közgyűlés június 22-i ülésén elfogadta az 1-es és 3-as villamosok felújításának tervét is. Az 1-es villamos esetén az energiaellátás korszerűsítése mellett a Bécsi úti végállomás és a Puskás Ferenc Stadion között felújítjuk a villamospályát és a teljes infrastruktúrát, valamint sor kerül a két évtizede eredménytelenül ígért meghosszabbításra a jelenlegi Lágymányosi hídi végállomástól a hídon és a Budafoki úton át a Fehérvári útig.

A 3-as villamos vonalán az energiaellátás részleges korszerűsítésén kívül a Bihari úti egyvágányú szakasz kétvágányúra épül át a zavarérzékenység csökkentése érdekében, valamint átépül és megújul a pálya a Mexikói úton, az Erzsébet királyné útja belső részén, a Fehér út mentén, az Élessaroknál és a Kőrösi Csoma Sándor úton. Az átépítésekkel a 3-assal egyes szakaszokon párhuzamosan közlekedő 28-as, 62-es és 69-es villamosok utasai is időt nyernek, hisz a sebességkorlátozások megszűnhetnek.

Az 1-es és a 3-as villamos vonalára új, alacsonypadlós járművek is kerülhetnek a következő években, amelyek a régi Tatra és Hannoveri kocsikkal vegyesen közlekednek majd.

A KöKi-Terminál bevásárló- és irodaközpont kivitelezési munkái, valamint a 3-as metró Kőbánya-Kispesti végállomásának és a csatlakozó gyalogos felüljárók átépítése miatt a nyári iskolai szünet kezdetétől, június 16-átől augusztus 19-éig nem jár a 3-as metró a Határ út és Kőbánya-Kispest állomások között.

Ezért ebben az időszakban az utasok a BKV és a VOLÁNBUSZ meghosszabbított útvonalú autóbuszjárataival utazhatnak ezen a szakaszon, így nem kényszerülnek több átszállásra. A Budapesti Közlekedési Központ és a BKV az utasok szíves türelmét és megértését kéri.

Ebben az időszakban a kieső metrószakasz pótlására a BKV – a 93-as és a 148-as kivételével – Határ útig közlekedteti valamennyi Kőbánya-Kispestig közlekedő autóbuszjáratát (azaz a 85-ös, 85E, 98-as, 98E, 136E, 182-es, 184-es, 193E, 200E, 201E, 202E, 282E és a 284E járatokat), így biztosítva a metró közvetlen elérését. Ez a megoldás az utazással töltött időt is lerövidíti, és kényelmi szempontból is kedvező. A Határ úti csomópontban új, ideiglenes buszvégállomás létesül a korábbi P+R parkoló területén.

A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér a Határ úttól induló 200E autóbusszal közelíthető meg. Ez a járat Kőbánya-Kispestet nem érinti (így onnan csak átszállással, a 98-as, 282E vagy 284E járatokkal) a Felsőcsatári útig utazva lehet elérni a reptérre tartó buszokat. A repülőtér 1-es terminálja továbbra is közvetlenül elérhető a MÁV-START vonataival, illetve a VOLÁNBUSZ járataival.

A munkálatok ideje alatt a VOLÁNBUSZ járatok is meghosszabbított útvonalon, a Határ útig közlekednek majd, valamennyi autóbusz mindkét irányban megáll Kőbánya-Kispesten. A Budapest-bérletet használók Kőbánya-Kispest és Határ út között a VOLÁNBUSZ járatait is igénybe vehetik a szabad férőhelyek erejéig. A MÁV-START vonatai ezen időszakban az alapmenetrendjük szerint közlekednek. Javasoljuk, hogy aki teheti, Kőbánya-Kispest helyett válasszon másik átszálló állomást utazása során.

A metróról átszálló, jeggyel utazó utasok a már érvényesített menetjeggyel Kőbánya-Kispestig bármelyik BKV autóbusszal továbbutazhatnak. A jegy az 50-es villamoson és a vele párhuzamosan haladó 136E autóbuszon is érvényes továbbutazásra Kispest, Kossuth tér megállóig. A Kőbánya-Kispesten felszálló – metróhoz tartó – utasok jegyét felszállás előtt, a megállóban érvényesítik jegyellenőrök. A jegyek a Határ úttól érvényesek a metrón is. A BKV-vonaljegyek a VOLÁNBUSZ járatain nem érvényesek utazásra.

Ha a tömegközlekedés változásai egyesek számára egyelőre érzékelhetően nem nyújtanak könnyebbséget, legalább a Google Térképen is megtervezhetjük az útvonalat.

A Google, a BKK és a BKV együttműködésének eredményeképpen 2011. június 30-tól megjelennek a budapesti közösségi közlekedési járatok menetrendjei is a Google Térképen, mely a világ minden táján ismert platform és az interneten túl a legtöbb korszerű mobiltelefonról is elérhető, vagy eleve beépített alkalmazás.

A fejlesztés eredményeként a Google rendszerében a felhasználók által már jól ismert felületen két pont között már nem csak a gyalogos vagy az autós lehetőségeket kínálja fel a program, hanem a közösségi közlekedési útvonalakat is tartalmazza, az éppen aktuális tömegközlekedési menetrendeket figyelembe véve.

A rendszer segítségével külön térképek és menetrendek nélkül, a Google térképes felületén is megtervezhetővé válnak az utazások. Az alkalmazás használatával az utas megtudhatja, hogy az általa kiválasztott időpontban útja során mely közlekedési eszközöket veheti igénybe, mekkora menetidőre kell számítania, melyik a leggyorsabb útvonal úti célja eléréséhez, valamint kiválaszthatja a preferált közlekedési módot, illetve a kevesebb átszállással vagy gyaloglással járó opciókat is beállíthatja. A funkció könnyen elérhető és kezelhető okostelefonról is, így – a telefonokba épített helymeghatározás segítségével – lehetőség nyílik akár hirtelen helyzetekben is az utazás megtervezésére, alternatív útvonalak keresésére.

Számozzák és színezik a HÉV vonalakat - De átfestésről szó sincs A nyár folyamán valamennyi HÉV-vonal önálló számjelzést, és a metrókhoz hasonlóan önálló vonalszínt kap. A térképeken így az egymástól különböző – és következetesen mindig ugyanolyan – színű HÉV-vonalak megkülönböztetése egyszerűbbé válik, és a mainál könnyebb lesz megjegyezni a vonalak számjelzését is. A számokat a metróvonalakhoz illeszkedve alakítottuk ki, így a HÉV-ek az 5-től 9-ig tartó jelzéseket kapják, figyelembe véve a néhány éven belül elkészülő 4-es számú metróvonalat is. A HÉV-eknek a számjelzésen kívül, a metróhoz hasonlóan, az ágazatra utaló logójuk is lesz - számol be a Budapesti Közlekedési Központ (BKK).

A fentiek alapján a Békásmegyer-Szentendrei az H5-ös, a Ráckevei a H6-os, a Csepeli a H7-es, a Gödöllői a H8-as, a Csömöri HÉV pedig a H9-es számmal lesz ellátva, a vonalakat pedig az adott vonal színét viselő, számjelzést tartalmazó korongok jelzik majd a térképeken és útirányjelző táblákon.

A számozás természetesen nem azt jelenti, hogy a járművek különböző színűre lesznek festve, hiszen a metrók színe sem különböző vonalanként, de a térképeken, megállóhelyi táblákon, a járműveken található matricákon, hirdetményeken és a hangos utastájékoztatásban is a számjelzésük alapján fogunk a jövőben hivatkozni ezekre a járatokra. Bízunk benne, hogy rövid időn belül utasaink is megszokják az új jelzéseket. Az 1-es és 3-as villamos projektjének költsége -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.