Barack Obama azt szeretné, ha az amerikai autóállomány átlagfogyasztása 14 év múlva csupán 4,3 lenne a tavalyi 8,1 literrel szemben. A 2025-től hatályos szabályozásra vonatkozó terv azonban kétféle értéket szab meg. A szokványos személyautók számára 3,8 literes átlegfogyasztást ír elő, a benzinzabáló városi terepjárók (SUV), valamint az odaát személyautóként használt platós másféltonnás kisteherautók, a pickupok számára azonban nem lenne ilyen szigorú a követelmény, hiszen átlagfogyaztásuk lehet 5,4 liter is.
Ez a kétféle mérce irritálja a német gyártókat, pedig ez utóbbi érték is nagyon szép feladat a motorfejlesztőknek. A világ legkelendőbb pickupja, a Ford F-150 (akkora, mint egy Ikarus), lejtőn, hátszéllel 11 litert fogyaszt, városban azonban simán benyel 21 litert is. És ez már a korszerűsített motor!
Azonban minden férfi megérti: gyönyörű, ha hörög a V-hatos (esetleg V-nyolcas) erőmű. Az amerikai férfi pedig nagyon szereti ezt a hangot. Márpedig még az óceánparti államokban is csak a nagyvárosokban nem általános a pickupok használata: a belső államokban viszont szinte a férfiasság, a pionírhagyományok tiszteletének bizonyítéka.
Nézzük az eladási adatokat: az Egyesült Államokban az első hét hónap során a legnagyobb számban eladott kocsi két "full size" pickup volt, a Ford F valamint a Chevrolet Silverado. Az előbbiből 313 ezer, az utóbbiból 216 ezer kelt el, de mindkettő forgalma közel 8 százalékkal bővült az elmúlt év azonos időszakához képest.
Egyszóval Amerika kedveli a pickupot, az egykori ekhós szekerek, a prairie schoonerek utódját. Erre jönnek az európai gyártók és azt mondják: nem igazságos, hogy a 2025-re vonatkozó terv szerint a SUV/pickup kategória kedvezményezett.
Azonban hírek szerint a detroiti Big Three, a Chrysler, a Ford és a GM komolyan lobbizott ezért a kivételért, hiszen mindhárman nagy pénzeket keresnek ezeken a járműveken. Tegyük hozzá ugyanis, a Chryslerhez tartozó Dodge Ram pickupból ugyan csupán alig 133 ezer kelt el július végéig, azonban az eladásbővülés meghaladta a 25 százalékot az elmúlt év első hét hónapjához képest.
A DPA tudósítása szerint a német márkák ugyanakkor jórészt hagyományos személyautókkal vannak jelen az amerikai piacon. Ennek ellenére a legnagyobb csoport, a Volkswagen igazságtalannak nevezte a kivételezést, a Daimler konszern pedig versenyhátrányt emleget. A BMW azonban támogatja Obama tervét. "Elfogadjuk a kihívást" – jelentette ki Josef Kerschner termelési vezető.
Pillanatnyilag ugyanakkor a fogyasztási plafon-terv még nem kötelező, hiszen előbb el kell nyernie a kongresszus támogatását. És az autógyártók azt remélik, a kongresszus azon is elgondolkodik: reális-e ekkora fogyasztáscsökkentést követelni. Vagy esetleg az alternatív meghajtások és üzemanyagok fejlesztésére kellene helyezni a hangsúlyt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.