Az ország júliusban rekordmennyiségű, 1,18 millió tonna cseppfolyósított gázt (LNG) importált, miután a hazai kereslet 25 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi szintet. A gáz ára március óta mintegy 50 százalékot emelkedett a térségben, ez elsősorban annak tudható be, hogy a japán földrengés és az ezt követő szökőár okozta pusztítás miatt a szigetország gázigénye is jelentősen megnőtt.
Az előrejelzések szerint 2015-ig évi 30 millió tonnára futhat fel a kínai gázimport, ez azonban növeli az érintett cégek veszteségeit. A PetroChina az idén már 3,7 milliárd jüan (108,5 milliárd forint) veszteséget könyvelhetett el az importon, ezért régóta lobbizott az adócsökkentésért és a hazai gázárak megreformálásáért. A kormány döntése értelmében negyedévente igényelhetik vissza a 13 százalékos áfát vagy annak egy részét, ha az importgáz ellenértéke meghaladja a hazai nagykereskedelmi árakat.
Szakértők szerint az adó-viszszatérítés marginális hatással lesz az import volumenére, és a cégek veszteségeit is csak kismértékben tudja csökkenteni. A piaci alapú fogyasztói árakra pedig várni kell, Peking így is komoly inflációs nyomással küzd.
Kína energiaszükségleteinek mindössze 3,7 százalékát fedezi a gáz; ez eltörpül az európai 25 százalékos átlaggal összehasonlítva, de világviszonylatban is igen alacsonynak számít. A kormányzati tervek szerint 2020-ra szeretnék elérni a 10 százalékos arányt. Bár ez nem tűnik elképzelhetetlennek, a siker nem a most bevezetett adókedvezményen fog múlni. Kína elsősorban hosszú távú szerződésekkel kívánja biztosítani a gázellátás zavartalanságát. Ennek érdekében már öt éve tárgyalnak sikertelenül többek között az orosz Gazprommal, amely évi 30 millió tonna gázt szállítana a Jamal-félszigetről, vagyis ugyanarról a lelőhelyről, ahonnan Európát is ellátja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.