BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Zsugorodó magyar sörpiac

Tavaly ismét csökkent hazánkban a sörértékesítés, és tovább nőtt az eladásokon belül az olcsóbb termékek aránya a Magyar Sörgyártók Szövetségének 2010-es összesített adatai szerint. A lapunk által megkérdezett sörgyáraknál abban bíznak, hogy 2011-ben már megállhat vagy legalábbis lelassulhat a piac zsugorodása.

A sörágazatban 2010-ben is folytatódott a válság – derül ki a Magyar Sörgyártók Szövetségének a közelmúltban publikált adataiból. Az évértékelő dokumentum szerint tavaly 6 százalékkal csökkent a legnagyobb hazai sörgyárak értékesítése, amely így 5668 ezer hektoliter volt. Ez azt jelenti, hogy az egy főre eső sörfogyasztás a 2009-es körülbelül hatvan literről tavaly kevesebb mint 57-re esett. Ezzel együtt 2007 óta már mintegy 23 százalékkal csökkentek a hazai sörgyárak eladásai. Az értékesítés visszaesése pedig ugyanezen időtávon a termelés hasonló arányú csökkenését vonta magával. Bár 2010-ben a hazai eladások 6 százalékos csökkenése mellett az export 49 százalékos emelkedését lehetett megfigyelni, ez utóbbi sem volt képes ellensúlyozni a hazai piac visszaesését, hiszen összességében így is kis menynyiségről van szó (374 ezer hektoliter).

A belföldi forgalom visszaesése egyértelműen a nem visszaváltható üveges, a PET-palackos és a visszaváltható üveges csomagolású söröket érintette a legjobban, a hordós értékesítés relatív értelemben stagnált, míg a dobozos csomagolás abszolút értékben is növekedett, igaz, nem szignifikáns mértékben. Folytatódott az a trend, hogy az olcsóbb kategóriájú sörök irányába tolódott el a fogyasztás: a múlt év vesztesei a minőségi kategóriába eső márkák voltak, amelyek értékesítése elsősorban a gazdaságos vagy saját márkás sörök rovására csökkent 2009-hez képest. A prémium sörök eladása részesedését tekintve nem csökkent, a szuperprémiumok aránya viszont minimálisan még emelkedett is 2010-ben. Az alkoholmentes sörök eladása pedig negyedével zuhant egy év alatt. Szintén jellemző trend, hogy az értékesítés egyre inkább áttevődik a vendéglátó-ipari szektorból a kiskereskedelem irányába, azaz az emberek inkább a boltban veszik meg a sört és otthon isszák meg, nem pedig éttermekben, sörözőkben fogyasztják el azt.

A sörszövetség éves jelentése szerint ezen okok, valamint a gyártók között meglévő rendkívül éles árverseny miatt az ágazat az előzetes adatok szerint veszteséges volt a múlt évben. Az elhúzódó válság mellett a fogyasztás több éve tartó visszaesését többféle tényezővel magyarázza az elemzés, többek közt a magas adózási szintet is kárhoztatja a szakma – az értékesítés zsugorodása ellenére a sörgyárak tavaly 6 százalékkal több adót és járulékot fizettek be.

A nehézségek ellenére próbálnak optimistán tekinteni a jövőbe a lapunk által megkérdezett sörgyáraknál. „Való igaz, a 2010-es év nagyon nehéz volt a söripar számára, az idei első fél év adatai azonban megfelelnek az előzetes terveinknek, és bízunk abban, hogy a teljes 2011-es évre nézve már megállhat, vagy legalábbis jelentősen lassulhat a hazai sörpiac visszaesése” – mondta a Világgazdaságnak Kiss Éva, a Heineken Hungária Kft. kommunikációs vezetője. Hasonlóban bízik dr. Sükösd Zsuzsa, a Borsodi Sörgyár Kft. jogi és kommunikációs igazgatója, aki szerint az idén már dinamizmust hozott a hazai sörpiacon az ízesített italok szárnyalása. Elmondása szerint ez a szegmens egyre nagyobb szeletet hasít ki magának a piaci tortából, és olyan fogyasztókat is meg tud nyerni, akik korábban nem számítottak sörpártinak.

Jövő héten sörfesztivál

Egy hét múlva, augusztus 25-én megnyitja kapuit az I. Budavári Sörfesztivál. A Vár két helyszínén négy napon át tartó sörünnepen közel százféle sörrel, utcabállal, színes programokkal, koncertekkel találkozhatnak a látogatók. A sörkedvelő közönség hazai, cseh, német, angol, ír és belga, ismert és népszerű márkákat, valamint kézműves sörkülönlegességeket kóstolhat végig a négy nap során. Lesz például köleses, banános, vörös, fekete és barna sör is.




Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.