BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

MBOE: Komoly gondok lehetnek a betegszállításban

A Magyar Betegszállítók Országos Egyesülete (MBOE) nem vállal felelősséget a betegszállításban bekövetkező működési zavarokért, amelyek 2012. január 1-jétől várhatók, amennyiben a szolgáltatás teljes irányítása az Országos Mentőszolgálathoz kerül – olvasható a szervezet közleményében.

A betegszállítókban több nyugtalanító kérdés is felmerült a 2012. január 1-jén várható módosítással kapcsolatban a szervezet múlt csütörtöki, az Országos Mentőszolgálat, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium és az Országos Egészségbiztosítási Pénztár képviselőivel tartott érdekegyeztető tárgyalása után. Az MBOE tagszervezetei ma egy előre nem kiszámítható, állandóan változó teljesítménydíjazás alapján működnek, ezért a nem gazdasági érdekek alapján működő Országos Mentőszolgálat irányítása egy hónap alatt akár 90 betegszállító vállalkozást juttathat a csőd szélére – állítja az érdekvédelmi szervezet.

A betegszállító kis-középvállalkozások hatékony gazdasági működéséhez fix szolgáltatási díj szükséges, hiszen az előre meg nem határozható bevétel nem teszi lehetővé az olyan alapvető feltételek biztosítását sem, mint a munkaerő finanszírozása és a gépkocsik fenntartása. A nem fix alapú szolgáltatási díj így végső soron a szervezetek gazdasági stabilitását sodorja veszélybe. Az MBOE döntését a jövő évi szolgáltatásról ezért a jelenlegi gázolajár-emelkedés is befolyásolja: ha a NEFMI által meghatározott éves betegszállítási keretösszeg nem követi a szervezet költségeinek emelkedését, a betegszállítás fenntarthatatlanná válik.

Mindemellett az irányítás 2012. január 1-je utáni, zökkenőmentes biztosítására az OMSZ milliárdos nagyságrendű kiadásokat tervez 200 fő közalkalmazott felvétele és új hardver- és szoftverberuházások révén, amelyek éves fenntartása további többszáz millió forintos többletköltséget jelent. Az ország és az egészségügy jelenlegi pénzügyi helyzetében ez a kiadás hatalmas terhet ró a költségvetésre, ráadásul teljesen indokolatlan is, mert kettős irányító rendszert hoz létre. Az MBOE által alkalmazott számítástechnikai rendszer egy tökéletesen működő GPS-alapú szoftver, amelynek éves fenntartása nem jelent plusz kiadást, hiszen azt a jelenlegi költségvetésükből finanszírozzák a betegszállítók.

A jelenleg működő részleges OMSZ irányítás és az MBOE megyei irányító szervezetei együttesen, az elmúlt három hónapban olyan eredményeket értek el, mely hatására érezhetően javult a finanszírozás és nőtt a hatékonyság. Mindezeket a belső tartalékok feltárásával sikerült elérni. Az MBOE ezért azt javasolja, hogy a jelenlegi betegszállítási modell legalább egy éves meghosszabbítása mellett a tárca képviselői és szakértői dolgozzák ki a rendszer gazdaságilag optimális működési kereteit. Ezzel egy időben a NEFMI rendezze a szolgáltatás költségarányos finanszírozási alapjait.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.