BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Íme, az év menedzsere

A Menedzserek Országos Szövetsége által alapított az Év menedzsere 2011 és az Év fiatal menedzsere 2011 díjról a héten döntött a zsűri. Előbbi címet Birgés Tibor jászberényi gyáralapító, utóbbit Hernád Ágnes, a Maerks Hungary Kft. ügyvezetője nyerte el.

Sajátos utat járt be Birgés Tibor a nyolcvanas évek végétől a mai napig: a magánvállalkozástól a közel 700 embernek munkát adó gyárig, amely legfontosabb vevői között olyan ipari óriásokat tart számon, mint a Samsung, az Electrolux, a Philips, a Carrier, a Claas, a Faurecia, a Haldex és a Bosch. Negyedszázada „első munkahelyként” a magánvállalkozást választotta, amikor az még nem volt bevett szokás. Fémforgácsolással és vasszerkezeti munkákkal foglalkozott Jászberényben és a fémmegmunkálás azóta is vállalkozása fő profilja maradt.

Időközben azonban, húsz éve megalapította első kereskedelmi kft.-jét, amelyet ügyvezető igazgatóként tíz év alatt milliárdos forgalmú céggé fejlesztett. Mint mondja, már akkor is arra törekedett, hogy multinacionális cégekkel alakítson ki hosszú távú üzleti kapcsolatot.
A kereskedelmi és a fenntartott gyártási tevékenység tapasztalataira, valamint a multinacionális cégek igényeinek ismeretére alapozva 2002-ben megalapította a Ferro-Press Fémipari Szolgáltató Kft.-t, amelynek akkoriban csupán három alkalmazottja volt. Az elmúlt évtized közepére azonban a Ferro-Press árbevétele közel kétmilliárd forintra emelkedett és az átlaglétszám meghaladta a 180 főt.

A folyamatos fejlődés eredményeként 2010-ben az árbevétel 13,7 milliárd forintra, az átlaglétszám pedig a 690-re nőtt. Ezzel az eredménnyel már nem csak a régióban, hanem országos szinten is a finomlemez-megmunkálás meghatározó vállalkozásává vált. Igaz, volt egy kis hullámvölgy, hiszen a világválság miatt 2009-ben félmilliárddal csökkent a forgalom, ám az eredményesség – a hatékonyság növelése és a technológiafejlesztés révén – ekkor is nőtt. Ezt követte tavalyelőtt az árbevételi rekord.

Birgés Tibor azt mondja, a rekordot úgy tudták elérni, hogy a piaci igényeket időben felmérve az előremenekülés stratégiát választotta és milliárdos nagyságrendű beruházásokat hajtott végre.
A piacelemzések révén ugyanis rájöttek, hogy a szórakoztató elektronikára és a CNC lemezmegmunkálást igénylő területekre kell fókuszálni. A szórakoztatóelektronikai ipar beszállítójává azonban csak azt követően válhatott a társaság, hogy 2009-ben 500 millió forintért két, egyenként 6 présgépet magában foglaló robotizált transzfersort vásároltak. Ezek a beruházások elősegítették egy új vevő, a Philips megszerzését, amihez azért szükség volt egy 600 tonnás automata présgép vásárlására is, 150 millió forintért.

A cégvezető felismerte ugyanakkor, hogy a fenti beruházások eredményeként túlságosan nagy mértékben fog függni a vállalat a szórakoztatóelektronikai vállalatoktól, ezért belevágtak a CNC-üzem fejlesztésébe is. Másrészt az sem mellékes, hogy az autóipar felé történő nyitás jelentősen fejleszti a cég gyártási kultúráját és szintén nagy lemeztermék-felvevő piac. Tárgyalások folytak az Emcon Technologiesszel, a Haldexszel és a Borg Warnerrel.

A partnerek minőségi elvárásához viszont további beruházások váltak szükségessé. „A termékösszetételt elemezve rájöttünk, hogy nagyobb hozzáadott értékkel kell előállítani a terméket. Ezért az összeszerelő üzembe különböző gépeket, szállítószalagokat vásároltunk” – foglalta össze Birgés Tibor, kiemelve ugyanakkor, hogy a 2010-ben elkezdett stratégia helyes volt, és ennek eredményeként az elmúlt év első 11 hónapjában az árbevétel elérte a 12,749 milliárd forintot, tehát nem volt véletlen az előző évi rekordárbevétel. Mégis azt tartja a legnagyobb eredménynek, hogy 2011-ben több száz beszállító közül a Ferro-Presst választotta az év beszállítójának a Samsung Magyarország Zrt.

Terjeszkedés

A cég fejlődése természetesen nem valósulhatott volna meg a telephely bővítése nélkül. A 2002-es induláskor a cég mindössze 1500 négyzetméteren működött, ma viszont az üzemi terület meghaladja a 40 000 négyzetmétert. Mivel a cég egyes vevőnek Romániában is van gyáruk, a szállítási költségek csökkentése érdekében 2010 novemberében beindítottak egy húszfős, 3000 négyzetméteres üzemet a Nagyváradtól 35 kilométerre lévő Madarason. Tavaly a vevői igények növekedését követően megkétszerezték az üzemi területet, az alkalmazotti létszám pedig 90-re emelkedett.




Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.