2010-es hivatalba lépése óta napról-napra egyre nyilvánvalóbb a Fidesz kormány azon határozott szándéka, hogy a magyar állam - a tulajdonában álló gazdasági társaságokon keresztül – a korábbiaknál jóval erőteljesebb mértékben vegyen részt a gazdaság húzóágazataiban zajló üzleti versenyekben és azokban a rendszerekben, ahol az állam saját monopol helyzetét ki tudja használni.
Ezek után semmiképpen nem tekinthető meglepőnek az, hogy a negyedik mobilszolgáltató számára kiírt tenderen a Magyar Posta és az MVM közösen indult – és nyert.
Bár a tender eredményét a piaci résztvevők megtámadták, abban mindenki egyetért, hogy ez az adminisztratív lépés maximum arra alkalmas, hogy néhány hétre elodázza a tender győztes hivatalos indulását. A megkérdezett elemzők többnyire az árak várható alakulásával, az árverseny remélt erősödésével foglalkoznak. Ennél azonban jóval többről van szó.
A különadó, az előfizetők számának visszaesése, bevételeik csökkenése rövid idő alatt, jelentősen gyengítették az amúgy hagyományosan „jólmenő” telekom cégeket. Ebben a számukra szokatlan helyzetben lesznek kénytelenek versenyre kelni az új, negyedik szolgáltatóval.
Mennyire lehet erős a Posta –MVM páros, mint mobilszolgáltató?
Véleményem szerint – amennyiben előzeteses pontosan mérik fel saját lehetőségeiket, logikus és körültekintő célokat tűznek maguk elé és mindehhez megfelelő üzleti és kommunikációs stratégiát választanak – akár nagyon komoly mértékben is átrendezhetik a hazai mobilpiacot.
Az árak alakulásában nagy csodát nem várok: néhány kiugróan kedvező bevezető díjkonstrukción túl, az új szolgáltató árai összhangban - és imitt-amott kismértékben versenyben - lesznek a régi szolgáltatók áraival.
Versenyelőnyt biztosíthat az új szolgáltató számára a Posta meglévő infrastrukturális és személyzeti felépítettsége, országos fiókhálózata valamint a Posta gyakorlati használatában rejlő egyéb szinergiák. Ügyes árukapcsolással egyes postai szolgáltatások mobiltelefonon történő ügyintézhetőségének megteremtése is további, újszerű lehetőségeket tartogathat.
A legnagyobb lehetőségek azonban az államapparátus, az önkormányzatok, az állami – többségi vagy résztulajdonnal működő – cégek fogyasztóként történő gyors megszerzésében rejlenek. Az így elérhető felhasználói létszám szinte kezdésként százezres nagyságrendet jelent, ami nagyon gyorsan elérheti a milliós számot is.
Az a céltudatosság, amellyel az állam mostanában igyekszik a saját cégeit helyzetbe hozni, nem sok kétséget enged: a negyedik mobilszolgáltatóra már most érdemes figyelni.
Gallyas Igor, kommunikációs szakértő
az árakban Világgazdaság Online-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.