Mennyit ér egy közbeszerzés? Az elvontnak tűnő kérdés számos vállalat számára, amely pályázaton próbál tőkéhez jutni, nagyon is konkrét: sok olyan pályázati felhívás van, amelynél bizonyos értékhatár fölött a pályázónak közbeszerzést kell kiírnia.
Ilyen helyzetben van például az a Békés megyei autóipari beszállító is, amely egy 300 millió forintos technológiai fejlesztéshez igényel pályázati támogatást: ha a maximális, 195 millió forintos összeget kéri, akkor közbeszereztetnie kell, ha megelégszik 150 millió forinttal, akkor saját hatáskörben járhat el.
A vállalkozások nem tartoznak a közbeszerzési törvény hatálya alá, de ha egy beszerzéshez pályázati támogatást nyernek, akkor bizonyos értékhatárok felett kötelesek közbeszerzést lefolytatni. Ha a támogatás meghaladja az 50 százalékot, de nem nagyobb 75 százaléknál, akkor a választóvonal az uniós közbeszerzési értékhatár, ami árubeszerzés és szolgáltatás esetében jelenleg körülbelül 54 millió forint: ha a projekt értéke ezt meghaladja, akkor kötelező közbeszerzést kiírni. Ha a közvetlen támogatás több mint 75 százalék, akkor a nemzeti értékhatár (8 millió forint) a döntő: az ennél nagyobb projektek esetében már kötelező a közbeszerzés kiírása. Ha tehát egy pályázati támogatás maximuma 55 százalék, akkor egy 60 millió forintos projekt esetében 3 millió forint a közbeszerzés „ára”: ha egy cég 30 millió forintra pályázik, akkor nem kell közbeszereztetnie, ha viszont a maximális 33 millió forintra, akkor ki kell írnia a közbeszerzést.
Az Új Széchenyi Terv keretében a technológiai innováció illetve kutatás-fejlesztési tevékenység támogatására kiírt pályázatok között vannak olyanok, amelyekben jelentősebb összegre 50 százalék feletti – esetenként akár 65–75 százalékos – támogatást lehet kérni, ezeknél tehát előfordulhat, hogy a pályázónak közbeszerzést kell kiírnia. Több tízmillió forintos tételek esetében nem kizárt, hogy érdemes így dönteni, de számos érv szól amellett, hogy néhány millió forint többlettámogatás nem ér ennyit. Egy közbeszerzéses pályázat általában sokkal nehezebben módosítható, mint egy közbeszerzés nélküli; a társaságnak általában ki kell fizetnie egy közbeszerzési tanácsadót, és az esetek jelentős részében még így sem garantálható, hogy – mondjuk – a megszokott partner szállítsa a pályázott gépet. Ha a bevált partner külföldi cég, akkor a helyzetet tovább bonyolítja, hogy a közbeszerzési eljárás hivatalos nyelve a magyar, ami – egy komolyabb tétel esetén – a beszállítóra további terheket róhat, például azzal, hogy az esetenként több száz oldalas dokumentációt le kell fordíttatnia.
A pályázók többségénél ezek az érvek az erősebbek. A MAG – Magyar Gazdaságfejlesztési Központ Zrt. – arról tájékoztatta lapunkat, hogy 2010 júniusától összesen 44 olyan pályázatot kezelt, amelyben közbeszerzés ellenőrzésére került sor. A MAG jelenleg 15–20 olyan projekttel foglalkozik, amelyben a közbeszerzési kötelezettség jogszerű mellőzésének vizsgálata a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Közbeszerzési Felügyeleti Főosztályának állásfoglalását igényli. Az intézmény nem tartja nyilván, hogy a pályázók hány százaléka választja inkább a közbeszerzés mellőzésével is megkapható (a maximálisnál kisebb) támogatást, de a Világgazdaság által megkérdezett szakemberek egyöntetűen azt valószínűsítik, hogy ez a szám csak kevéssel különbözik a 100-tól.
Az említett békés megyei cég számára a plusz 45 millió forint viszont már kifizetődhet, ekkora többlettámogatásból már alkalmazható egy közbeszerzési tanácsadó, aki gondoskodik az eljárás szabályos lefolytatásáról.
De előfordulhat az is, hogy a közbeszerzés megakasztja a normál üzletmenetet. Ha például egy gyártó cégnek a pályázat benyújtása után azonnal meg kell rendelnie a megpályázott gépet annak érdekében, hogy időben tudja teljesíteni a megrendelői igényeket, akkor elképzelhető, hogy nincs már idő a közbeszerzés lefolytatására. Ilyenkor célszerűbb olyan mértékű támogatást kérni, hogy ne legyen kötelező közbeszerzés lefolytatása.
Csaba Ferenc Mikor éri meg közbeszerzést kiírni? Ha a különbség csupán néhány millió forint, akkor erősebbek az érvek az „önmérséklet” mellett, és érdemes elkerülni a közbeszerzés bonyodalmait – véli Szabó Bence, az Euro Pályázat Kft. ügyvezető igazgatója.
Az említett békés megyei cég számára a plusz 45 millió forint viszont már kifizetődhet, ekkora többlettámogatásból már alkalmazható egy közbeszerzési tanácsadó, aki gondoskodik az eljárás szabályos lefolytatásáról.
De előfordulhat az is, hogy a közbeszerzés megakasztja a normál üzletmenetet. Ha például egy gyártó cégnek a pályázat benyújtása után azonnal meg kell rendelnie a megpályázott gépet annak érdekében, hogy időben tudja teljesíteni a megrendelői igényeket, akkor elképzelhető, hogy nincs már idő a közbeszerzés lefolytatására. Ilyenkor célszerűbb olyan mértékű támogatást kérni, hogy ne legyen kötelező közbeszerzés lefolytatása. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.