Matolcsy György és a China Development Bank alelnöke május 1-jén írt alá megállapodást írt a bank által biztosított egymilliárd euró értékű fejlesztési hitelkeret felhasználásáról, a MÁV és a kínai vasúttársaság (CRCC) pedig együttműködési megállapodást kötött a repülőteret a Keleti pályaudvarral összekötő gyorsvasút-beruházás „elősegítéséről”. A két hír összefügg: a korábbi híradások alapján nyilvánvaló, hogy a gyorsvasútépítést – részben legalábbis – a kínai hitelkeret finanszírozná.
A százmilliárd forintos nagyságrendű projekt magyar résztvevőit várhatóan nem közbeszerzési eljárásban választják ki. A közbeszerzési törvény szerint ugyanis nem kell alkalmazni a törvényt „nemzetközi szerződésben meghatározott külön eljárás alapján történő beszerzésre, ha az Európai Unión kívüli állammal kötött szerződés projekt közös megvalósításával vagy hasznosításával összefüggő beszerzésre vonatkozik”.
Az elmúlt években a repülőtérre vezető gyorsvasút terve többször is fölmerült. 2010-ben megjelentek az esetleges kínai részvételről szóló hírek is. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium novemberben – Fellegi Tamás kínai útja után – arról számolt be, hogy kínai–magyar megállapodások aláírása várható a magyarországi beruházásokra fordítható egymilliárd eurós fejlesztési keret felhasználásáról. Ebben a gyorsvasút konkrét projektként szerepel, a CRCC vezetője pedig a közlemény szerint hangsúlyozta: a fejlesztésben „meghatározó mértékben” számítanak magyar alvállalkozók és beszállítók részvételére.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.