BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

"Hűtlen" lehet Európához a Fiat

Akár 500 millió euróval is csökkentheti a Fiat az európai beruházásait, ha kontinensünk autópiaca a második fél évben sem talál magára – írta a Bloomberg hírügynökség Sergio Marchionne Fiat- és Chrysler-vezér múlt heti nyilatkozatára hivatkozva.

Az olasz autógyártó már így is leállított több beruházást, és elhalasztotta néhány új modelljének piacra dobását is. Így például Marchionne azt mondta, hogy ugyan a jövő év elejére tervezték az új Grande Punto sorozatgyártásának megkezdé­sét, de ez is azok között van, amelyeknek időzítését át kell gondolni. Marchionne azt tervezi, hogy egyesíti a Fiatot és a Chryslert, hogy ezzel 2014-ig több mint 100 milliárd euróra emelje az értékesítést, és egyúttal csökkentse az olasz márka függését Európától. Richard Hilgert, a Morningstar Equity Research chicagói elemzője úgy vélekedik, hogy hosszú és lassú lesz az európai gazdaság talpra állása, ezért érthető, ha az ipari csoport más kontinensen próbál növekedést elérni.

Az olasz csoport már kifejezte szándékát, hogy – nem egészen 200 millió euróért – 58,5 százalékról 61,8-ra növelje részesedését az amerikai vállalatban. „Van elég készpénzünk” – jelentette ki Sergio Marchionne mintegy magyarázatul arra, hogy a Fiat nem tervezi a Ferrari tőzsdei bevezetését annak érdekében, hogy előteremtse a Chrysler megvásárlására való összeget.

Max Warburton, a Sanford Bernstein elemzője szerint az olaszok 3 milliárd euróért megvehetnék a Chrysler fennmaradó részét, de a Marchionne ezt az összeget túlzottnak tartja. Az európai autóipari szövetség, az ACEA honlapján az olvasható, hogy az idei autópiac – több EU-tagországban tapasztalható „gazdasági kihívások miatt” – rosszabb lesz a korábban vártnál. Jóllehet nem minden gyártó érintett ugyanolyan mértékben, az európai járműtermelés valószínűleg csökkenni fog.

Az új autók forgalomba helyezése körülbelül hét százalékkal lesz alacsonyabb a tavalyi 13,573 milliónál, ami csak 1,4 százalékkal maradt el a 2010-es adatoktól. Ezt látszik alátámasztani, hogy az öthavi forgalomesés az unióban 7,7, a májusi pedig 8,7 százalékos volt az elmúlt év azonos időszakához képest. „Bebizonyosodott, hogy iparágunk rendkívüli rugalmasságra képes, de optimalizálása a versenyképesség kulcsa az egyre inkább globalizálódó világban” – hangsúlyozta az idén az ACEA elnökségi posztját betöltő Marchionne.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.