Az elmúlt időszakban a kedvezményes vásárlást kínáló társaságok közül talán a két legnagyobb szereplő is azt állítja, hogy piacvezető pozíciót foglal el, mindesetre annyi biztos, hogy Kupon Világ és a Bónusz Brigád is folyamatosan növekvő eredményekről számolt be.
Igazságot tenni nem könnyű, mindenesetre a GKIeNET és a Budapesti Corvinus Egyetem Infokommunikációs Tanszékének közös kutatása kísérletet tett erre. A jelentés szerint az év első öt hónapja alapján a legnagyobb árbevételt a Bónusz Brigád érte el, több mint 927 millió forintot érő eladott bónusszal, második helyen a Kupon Világ áll, csaknem 831 millió forintnyi értékesített kuponnal, a képzeletbeli dobogó harmadik fokát pedig a Napi Tipp foglalja el a maga 211 milliós forgalmával.
A Kupon Világ szerint a piacvezető pozíciót egy dolog határozza meg, mégpedig a honlap adatai alapján megállapított bruttó bevétel. „Ezeket az összeladások alapján mérjük, és fellelhetőek az interneten ha nyomon követjük a versenytársak kupon eladásait. Habár az összeladások nem igazán festenek pontos képet, mivel nem veszik figyelembe a visszafizetéseket, a törölt utalásokat és a nem teljesített banki átutalásokat sem, így ezért ez többnyire csak egy becslésnek tekinthető” – mondta a Világgazdaságnak Shehryar Piracha alapító, ügyvezető igazgató.
Szerintünk a piacvezető helyzetét nem a bruttó bevételek havi összehasonlításával lehet meghatározni, mert a bevételek rohamosan változnak. Mi úgy határozzuk meg a piacvezető helyzetét, hogy az utóbbi 12 hónap eredményeit vesszük alapul – tette hozzá a vezető.
„A Bónusz Brigád piacvezető pozíciójáról mindig kizárólag a hazai közösségi vásárlópiacot egyedül folyamatosan mérő GKIeNET felmérései alapján nyilatkoztunk” – állítja Kaprinay Zoltán alapító tulajdonos. A GKIeNET a közösségi vásárlóoldalakat 5 szempont szerint vizsgálja, rangsorolja: árbevétel, egy ajánlatra vetített értékesítés, Facebook követők száma, reklámfelületek tudatos és megfelelő használata alapján. Ezek alapján már tavaly júliusban a Bónusz Brigád volt a piacvezető – tette hozzá a szakember.
Az amerikai Groupon és LivingSocial oldalak sikerét Magyarországon megvalósító cégek az év első öt hónapjában megközelítőleg 5000 ajánlattal rukkoltak elő, és fél millió bónuszt/kupont értékesítettek együttesen több mint 2,5 milliárd forint értékben. A GKIeNET szerint mindez azt is jelenti, hogy ha a kínált szolgáltatások és termékek eredeti árát vesszük alapul, akkor a valódi érték 6,9 milliárd Ft lenne, vagyis a fogyasztók zsebében 4,4 milliárd forint maradt megtakarításként. Az év első 5 hónapja alatt elért nagyságrend arra enged következtetni, hogy az idei évben jó eséllyel meg fog duplázódni a piac a 2011-es 4,5 milliárdos forgalom után, és a legkevésbé sem látszódnak olyan jelek, melyek a kifulladást, a növekedés dinamikájának csökkenését mutatnák. A nagy kedvezményekkel elérhető szolgáltatások és termékek továbbra is vonzóak a magyar fogyasztók számára.
Shehryar Piracha tájékoztatása szerint a Kupon Világ három legnépszerűbb kategóriája a turizmus (42százalék), egészség/életmód (22) és a szépségápolás (9) voltak a bruttó bevételek alapján. Heller Gábor, a Bónusz Brigád másik alapító tulajdonosa állítása szerint a legsikeresebb ajánlati kategóriák a versenytárséhoz hasonlóképpen alakulnak, így az utazás, a szépség, az egészség kedvező lehetségeit veszik leginkább, de a szakember konkrét példákat is említ az elmúlt időszak legsikeresebb ajánlatai közül: a T.G.I. Fridays’s Oktogon étterembe 2625 vásárló, a Speedbody testedző bérletet 1930 vásárló, Arial mosógélt 1267 vásárló, a Hotel Szent István Egerbe 700 vásárló, a Mahart Budapest-Bécs szárnyashajóra pedig 717 vásárló vett felhasználható bónuszt a társaságon keresztül.
A piacvezető társaságok nem értenek egyet azzal a felvetéssel, miszerint a partnerek a kuponos üzleti modellt igénybe véve maguk ellen dolgoznak, mert előfordulhat az is, hogy a vásárlók később nem fogják igénybe venni a szolgáltatásaikat teljes áron, sőt, bővülő ügyfélkör és ezzel együtt növekvő partneri szám jellemzi működésüket.
„Mi látjuk hogy a partnerek nagyon meg vannak elégedve az ajánlatokkal és gyakran visszajárnak hozzánk hogy újra meghirdessük őket. A vásárlók költenek annyi pénzt, hogy az a partnerek szerint jövedelmező legyen számukra is. Így aztán ahogy haladunk előre a visszatérő partnerek száma is egyre növekszik” – mondta a Kupon Világ tapasztalatairól Shehryar Piracha.
„Egyértelműen az a tapasztalatunk, hogy a vendégek teljes áron is visszajönnek. Ugyanez a tapasztalatunk minden szolgáltatási területen, akár a vendéglátásban, akár más szolgáltatások esetében. Egyfelől a megvett szolgáltatás mellé egyéb szolgáltatásokat is vásárolnak a legtöbben – ezeket a bevételeket már nem terheli jutalék –, másrészt pedig teljes áron is visszatérnek. Ennek a jelenségnek az alapja az, hogy általában az emberek kedvezményesen is jobbára olyan dolgokat vásárolnak meg, amelyeket amúgy is használni vagy fogyasztani szoktak. Aki nem szokott sushit enni, az féláron sem fog” – summázta Heller Gábor a Bónusz Brigád tapasztalatait.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.