BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bulipénzek a büdzsének - Balaton Sound, Sziget, Volt

Magyarország a fesztiválok országa. Idén hatezer különböző programból válogathatnak az érdeklődök, ami abszolút csúcs, egyetlen környező országban sincs ennyi. Igaz, jelentős, vagyis külföldi látogatókat is vonzó rendezvényből nálunk sincs több tíznél. Fesztivált szervezni jó üzlet, s a büdzsé is profitál a bevételekből.

A hazai fesztiválokat tömörítő szervezetek listáin összesítve körülbelül 300 hazai fesztivál szerepel, de a regisztráció nélküli eseményekkel együtt akár 400-600 olyan rendezvény is lehet Magyarországon, amely két- vagy többnapos programot nyújt és legalább tízezer látogatója van. Ennél kisebb rendezvényből pedig sokszor ennyi van, hatezerre becsülik. Ezek többsége népművészeti és gasztronómiai rendezvény, a leglátogatottabbak azonban a művészeti és könnyűzenei programok.

A múlt hétvégén Zamárdiban rendezték meg az egyik legnagyobbat. A Balaton Sound az elmúlt évek legnagyobb durranásának számít. 2007 óta elérték, hogy a balatoni szezon legnagyobb, fiatalokat megmozgató rendezvénye lett.

Fülöp Zoltán, a Balaton Sound főszervezője azt mondta: jól átgondolták annak idején mit is akarnak és úgy döntöttek, hogy egy igényesebb könnyűzenei fesztivált csinálnak a Balatonnál. Ez a vendéglátóhelyek szolgáltatásainak színvonalára, a gasztronómiai kínálatra és a komfortra is igaz. Klubszerű helyszíneket alakítottak ki és 15-20 helyen, 100-150 produkció lép fel a négy nap alatt, mindehhez megfelelően exkluzív hátteret nyújt a Balaton, úgy is, mint szórakozási lehetőség.

A rendezvényen 1200-1500 ember dolgozott, mindenkit, a biztonsági alkalmazottakat, a vendéglátókat, a technikusokat és a vízimentőket is beleértve – mondta Fülöp Zoltán. – Ehhez jön, hogy egész évben zajlik a program előkészítése, amelyben folyamatosan 50 ember vesz részt. Ezen nincs is mit csodálkozni, ahhoz, hogy négy napig 100 ezer ember szórakoztatásáról felelősen gondoskodjunk, nagyon komoly munkára van szükség.

A jövő évi program előkészítése már idén elkezdődik, azokkal az ügynökségekkel, akik a mostani produkciókat szállították már ilyenkor egyeztetnek arról, jövőre kik, és milyen nyári turnékat szerveznek, a programkínálat ugyanis a kulcsa, hogy milyen lesz a látogatottsága egy rendezvénynek.

Gerendai Károly, a Sziget szervezőiroda ügyvezető igazgatója a VOLT fesztivál kapcsán elmondta: az, hogy az idei rendezvényen kevesebb vendég volt, a gazdasági válság mellett annak is betudható, hogy idén eklektikusabb lett a program, hiába próbálták, végül nem tudtak olyan előadókat elhozni, akik jobban megszólíthatták volna a megcélzott fiatal felnőtt korosztályt. Az idei program egy része inkább az idősebbeknek szólt, akik viszont kevésbé járnak fesztiválokra, tette hozzá Gerendai.

A Magyar Turizmus Zrt. tanulmányából kiderül: a fesztiválokat leginkább látogató közönség a 15-29 évesek korosztálya, ők azok, akik a legtöbb fesztiválra elmennek, ők azok, akik a legtöbbet hajlandók utazni egy-egy programért és ők költik a legtöbb pénzt is. A magyarországi fesztiválok hatvan százaléka tízezer főnél kevesebb látogatót vonz, ezen belül 23 százalékát egy-két ezren látogatták. A fesztiválok tizede nevezhető hazai viszonylatban nagy rendezvénynek, 50 ezer feletti látogatókörrel.

A legnagyobb, az idén augusztus 6-án induló Sziget. Gerendai Károly azt mondta: az ország méreteihez, lehetőségeihez képest, hazánkban több a fesztivál, mint a környező országokban és bár Magyarországon csak a Sziget mondható igazán nemzetközi léptékűnek, még csaknem 10 jelentős rendezvény van, míg a környező, hasonló adottságokkal rendelkező országokban csak egy-kettő. Ugyanakkor hetente legalább 20–30 konkurens rendezvényt tartanak Európában, amelyek azért jelentenek komoly konkurenciát, mert a több bevételük miatt többet is tudnak ajánlani a fellépőknek.

A válság a hazai fesztiválokat is megviselte. Minden szervező igyekezett költségcsökkentéssel és a jegyárakkal kompenzálni ezt. A Sziget pénzügyi kilátásai ugyanakkor idén jobbak, mint a múlt évben, amikor veszteségesen zárt − mondta Gerendai Károly, aki szeretné, ha idén tartani tudnák a 385 ezres tavalyi látogatószámot, de azért kisebb visszaeséssel számolnak.

Az biztos, hogy sokkal többet kellett tennünk azért az idén, hogy ne legyen nagy baj – mondta Gerendai Károly. – A Sziget esetében lényegesen csökkentettük a kockázatot azzal, hogy 300 millió forintos kiadáscsökkentést hajtottunk végre. Ezzel stabilizáltuk a jövőképet, de ez nem jelenti azt, hogy minden veszély elmúlt. A megnövelt nemzetközi reklámkampány miatt, és a januárban elnyert Európa Legjobb Nagyfesztiválja Díj miatt arra számítunk, hogy összességében legfeljebb 10 százalékos lesz a visszaesés a nemzetközi jegyeladásban. A magyar piacon még nem látunk tisztán, de eleve belekalkuláltuk a visszaesést idei költségvetésünkbe.

A KSH adatai szerint a Magyarországra látogató külföldieknek mindössze a 4,2 százaléka jön hozzánk azért, hogy fesztiválozzon. Az unióban hasonlóak az adatok. Az Európai Bizottság két évvel ezelőtti Eurobarometer felmérése külön megnevezi a fesztivállátogatást mint utazási motivációt. A kutatás eredményei szerint a desztináció kiválasztásában az európai utazók öt százaléka nevezte meg a fesztiválokat és más rendezvényeket mint legfontosabb döntési ismérvet.

Ezek a nagyszabású, többnapos rendezvények meghatározó szerepet játszanak a városok, országok gazdaságában. Gyakran válnak a helyi és a regionális gazdasági fejlődés hajtóerőivé, hozzájárulnak a kereskedelem növekedéséhez, a szolgáltatások bővüléséhez és munkahelyeket teremtenek.

A Sziget szervezőiroda kíváncsi volt, hogy milyen gazdasági hatása van a fesztiváloknak, két évvel ezelőtt a KPMG Tanácsadó Kft. ingatlan-, szabadidős és turizmusfejlesztési csoportja el is végzett számukra egy kutatást. Ebből az derült ki, hogy például a Balaton Sound esetében, a négy napos program 1,6 milliárd forint összköltést generált, ami 816 millió forint GDP hozzájárulást és 340 millió forint teljes adóbevételt jelentett. A rendezvény által generált helyi idegenforgalmi adóbevétel elérhette a 18 millió forintot.

A négynapos rendezvény révén létrejövő többletmunkaigény több mint 460 millió forintnyi bérkifizetést jelentett. Nem véletlen tehát, hogy a zenei fesztiválok belépőjegyeinek  forgalmi adója 27-ről 18 százalékra csökkentette az állam. A programok ugyanis jelentős más bevételeket hoznak. Persze a képet árnyalja, hogy ezzel csak kisebb lett a versenyhátrány. Az unióban 10 százalékos az átlagos áfaszint az ágazatban. Így persze az sem csoda, ha sokan gondolják úgy, hogy fesztivált szervezni jó üzlet.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.