A hazai szállodaipar mintha nem akarna tudomást venni a gazdasági válságról: évek óta a keresletet meghaladó a kapacitásbővülése. Ennek pedig nem is lehet más az eredménye, mint a szerény jövedelmezőség, hitel visszafizetési problémák, olcsó szobaárak és tragikus foglaltsági adatok. Legutóbb éppen Kecskeméten ünnepelték, hogy elérte legmagasabb pontját a Four Points by Sheraton Hotel és Konferenciaközpont, amelyet a KÉSZ csoport épít 2,5 milliárd forintból, 723 millió forint uniós támogatás segítségével. Bár a várost a kormány kiemelt járműipari övezetté nyilvánította, mégis kockázatos üzletnek tűnik a 129 szobás, négycsillagos hotel és az 1400 négyzetméteres konferenciaközpont 2013-as megnyitása, főleg annak tükrében, hogy a Malév csődjével éppen a konferenciaturizmus visszaesése várható.
A másik járműipari központban, Győrben már július óta üzemel egy hasonló méretű és funkciójú ház. A fővárosban a Mellow Mood újabb két szállodát adott át, melyek közül az ötcsillagos Buddha Bár Klotild Palace a zászlóshajó. Három felsőkategóriás szálloda is tulajdonost váltott Budapesten: az Intercontinental, a Gresham és LeMeridien vevői egyaránt az arab világból érkeztek.
Szakértők szerint a jelenlegi ingatlanpiaci helyzet sajátossága, hogy csak a landmark és presztízsértékű ingatlanok igazán forgalomképesek. Az átlagos minőség mélyen értékén alul adható csak el. A Danubius Hotels is úgy gondolkodik: mindenkinek, aki egy viszonylag nagyobb portfólióval rendelkezik, vannak „fejős tehenei” amelyeket nem szívesen adna el, és vannak „feneketlen vödrei”, amelyeket pedig nem tud eladni, vagy kedvezőbbre cserélni. Szerintük a jelen piaci helyzetben a hasznosítással jobb ingatlanpiaci helyzetet kell kivárni.
„A mennyiség helyett a minőségre kellene helyezni a hangsúlyt. Nem véletlen, hogy sok szálloda már a hitelt nyújtó bank tulajdonában van, amelyik azonban hiába árulja a piacon, nem talál új vevőre” – mondta lapunknak Kovács István. A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének (MSzÉSz) főtitkára hozzátette: elkészítették a szállodaipar 2007-2011 közötti helyzetelemzését, amely az üzemi eredmények tragikus csökkenését támasztja alá. A szakember sokáig sorolta a problémákat: az elmúlt öt évben 15 százalékkal bővült a szobaszám a piacon, ellenben a vendégéjszaka-szám mindössze 9 százalékkal. „Rendkívül gyengék a foglaltsági mutatók, az árverseny miatt pedig régiós viszonylatban átlagban nagyon olcsók a szobák” – fogalmazott Kovács István. Az MSzÉSz főtitkára leszögezte: az infláció miatt az összárbevételek a 2007-2008-as szintet érik el, ellenben az ágazatot számos adóemelés (ifa, áfa és az iparűzési adó) is sújtotta. „Túl sok hotel nyílt, a bankok nagyon könnyen adtak hitelt, ami ma már nem finanszírozható” – hangsúlyozta. Kovács István elmondása szerint a törlesztési gondok miatt csak Budapest régiójában tavaly 890 ágyat kínáló 7 szálloda ment csődbe.
A hazai piacon változatlanul a Danubius Hotels a legnagyobb, de a szállodaláncnál a magyarországi az egyik leggyengébb szegmens. Az első fél évben 11,5 milliárd forint volt a társaság hazai szállodáinak bevétele, ez 2 százalékos javulás, és a foglaltság is enyhén, 52,9 százalékról 53,3 százalékra nőtt. Az üzemi veszteség 10 százalékkal mérséklődve 1 milliárd forintot tett ki. Az adózás előtti veszteség pedig a tavalyi első fél évi 639 millióról 220 millió forintra mérséklődött. A Danubius cseh szegmensének bevétele ellenben jelentősen, 24 százalékkal növekedett, és az akvizíció óta elért legmagasabb nyereséget mutatták fel: az első fél évi üzemelési nyereség 643 millió forint volt a tavalyi első fél évi 205 millió forint után. A szlovák és a román ágazat bevétele is tíz százaléknál nagyobb emelkedést produkált. A cégcsoportnál a beruházások és befektetések értéke 900 millió forintot tett ki, a tavalyi első fél évi 2,8 milliárd forinttal szemben, amikor jelentős gyógyászati beruházások történtek a cseh, szlovák és romániai leányvállalatoknál. Tehát a magyar piac teljesített a leggyengébben, a Balaton melletti szállodák kihasználtsága azonban jó volt a nyáron, mert a gyengébb forint piacot generált számukra is.
A Magyar Turizmus Zrt. adatai szerint az idei év első hét hónapjában dinamikusan, 8 százalékot meghaladó mértékben emelkedett a Magyarországra érkező külföldi vendégek száma, míg a belföldi turizmusra kismértékű visszaesés jellemző, bár ez az év végéig még mérséklődhet. Mindenképpen biztató, hogy a kereskedelmi szálláshelyeken tavaly több mint 20 millió vendégéjszakát regisztráltak, amely az előző évhez képest 5 százalékos növekedés. A belföldi vendégéjszakák száma pedig első alkalommal lépte át a 10 milliós határt. A turisztikai marketingcég tavalyi költségvetése meghaladta 6,5 milliárd forintot, az idén is hasonló összeggel számolnak. A szomszédos országok ugyanakkor sokkal többet költenek ugyanerre a célra. A társaságnál fejlesztés is zajlik, amelynek során szeretnék a hangsúlyt áthelyezni az online felületekre, amelyek szerintük költséghatékonyabb megoldások, mint a hagyományos reklámhordozók.
Az MSzÉSz is többször hangot adott annak, hogy alacsony az országmarketingre fordított összeg. Ráadásul a Malév februári csődje miatt kevesebb repülőjárat érkezik Budapestre, így kevesebb a sokat költő üzletember, míg a fapadosokkal a kevésbé tehetősebb turisták érkeznek. Ennek ellenére a KSH júliusi adatai szerint a legjelentősebb küldő országokból – Németország, Ausztria, Oroszország, Olaszország, Egyesült Királyság, Amerikai Egyesült Államok, Lengyelország, Románia – érkező vendégek éjszakáinak száma Csehország kivételével nőtt. A külföldivendég-forgalom jelentős részét fogadó szállodákon belül az egy- és kétcsillagos egységekben visszaesést, a többi kategóriában növekedést regisztráltak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.