BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A telepresence terjedése veszélyezteti a légitársaságokat

Némi meglepetésre jelentős visszaesést produkált 2012 második negyedévében a videokonferencia-megoldások, illetve a – virtuális tárgyalószoba kialakítását kínáló – telepresence eszközök globális piaca. Az IDC adatai szerint az április és június közötti három hónapban mindössze 564 millió dollár értékben adtak el ilyen készülékeket, ami tizedével marad el az egy esztendővel korábbitól, a szezonális hatások miatt is kiugróan magas tavalyi utolsó negyedévben mértnél pedig 27 százalékkal alacsonyabb.

A mostani lényegében a szegmens megjelenése óta az első visszaesést hozó negyedév volt: tavaly ötödével bővült a piac, és még az első negyedévben is 14 százalékos gyarapodást mutattak az adatok.
Szakértők a forgalom csökkenését természetesen a kedvezőtlen gazdasági helyzettel magyarázzák, amit alátámasztani látszik, hogy a GDP-növekedés szempontjából is felülteljesítő ázsiai–csendes-óceáni régióban a második negyedévben is növekedést regisztráltak, miközben a komoly gondokkal küzdő Európában az átlagot is meghaladó mértékben szűkült a piac.

A fordulat azért lehet némileg mégis meglepő, mert korábban többen úgy vélekedtek, hogy a krízis akár újabb lökést is adhat a videokonferencia-rendszerek és különösen a személyes találkozás alternatíváját jelentő telepresence eszközök terjedésének, hiszen ezek az informatikai beruházások – mivel jelentősen csökkenthetik az utazási kiadásokat – igen gyorsan megtérülnek.

Mindez egyébként azt is jelzi, hogy a gazdaság nem minden szereplőjét keseríti el a videokonferencia-piac gyenge teljesítménye. A légi közlekedési vállalatok számára például jó ideje az egyik legnagyobb kihívást jelenti az utazást helyettesítő eszközök terjedése: a technológia megjelenését követően szakértők úgy kalkuláltak, hogy néhány éven belül akár 35 százalékkal is visszaeshet a cégek által vásárolt repülőjegyek száma.

Más kérdés, hogy az előrejelzések többsége szerint a mostani visszaesésből hosszú távú következtetéseket még nem szabad levonni. Az IDC-nél például úgy kalkulálnak, hogy már az idén ismét bővülésnek indulhat a piac.

Zárkózik a Ciscóra a Polycom

A második negyedévben tapasztalt fordulat az erőviszonyokon is módosított némileg a videokonferencia-piacon. A szegmens legnagyobb szereplője ugyan továbbra is a Cisco, az amerikai cég telepresence eszközök értékesítésével foglalkozó üzletágának forgalma azonban a piaci átlagot is meghaladó mértékben, majd negyedével esett a vizsgált 3 hónapban, így a társaság részesedése 42 százalék alá süllyedt az egy évvel korábbi majd ötvenről. Ezzel szemben a legnagyobb konkurens Polycom erősíteni tudott: az első negyedévben 27,7 százalékon álló részesedése 32,5 százalékra ugrott.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.