- Súlyos gondban van a magyar húsipar az alapanyagárak emelkedése miatt. A Pápai Hús hogyan éli meg a jelenlegi helyzetet?
- Valóban komoly probléma, hogy az élősertés ára jelentősen megnőtt. Emiatt a belkereskedelemben már az elmúlt év decemberében áremelést kezdeményeztünk, ez februárban meg is jelent a termékeink árában. Nem csak az alapanyagárak nőttek. További kiadást volt, hogy cégünk megvalósította a dolgozók körében az elvárt béremelést. Ennek egyik fő oka az volt, hogy a korábbi Pápai Hús Zrt. felszámolásakor bérfejlesztésről nem lehetett szó, és azóta is csak egy alkalommal volt egy 4 százalékos béremelés. Komoly tényező, hogy a cég a logisztikai feladatokat saját hatáskörben oldja meg, így az üzemanyagárak emelkedése is közvetlenül nálunk jelentkezik. Ezen felül persze az egyéb energiaköltségek is nőttek. Mindezek miatt nem maradhat el egy újabb áremelés.
- Képesek lesznek a fogyasztók a drágább termékeket megvenni?
- A vásárlóerő meglehetősen gyenge, ezért valószínűleg elkerülhetetlen lesz az alapvető élelmiszereket terhelő áfanak a csökkentése. Ha ez megvalósulna, akkor lenne tere az áremelésnek, azon túl, hogy egyéb kedvező hatása is lenne a lépésnek, hiszen fehérítené a gazdaságot.
- Az ágazat helyzete a korábbi években sem volt jó, néhány éve maga a pápai húsipar léte is veszélybe került.
- A Pápai Hús Zrt. felszámolásakor az volt a cél, hogy létrejöjjön egy jól működő húsipari cég, amely folytathatja a pápai hagyományokat, és továbbra is munkát adhat a dolgozóknak. Akkor a Pápai Hús 1913 Kft. MFB-hitelt kapott az eszközök kivásárlására, a működés beindítására. Közkeletű tévedés, hogy a hitel kedvezményes lett volna. A kamat BUBOR+3 százalék volt, ami akkor 13 százalékot jelentett. Ezen felül 2 százalékos folyósítási jutalékot kellett fizetnünk. A cég ma működik, több mint ezer embernek nyújt megélhetést. Azon túl, hogy valamennyi hazai kereskedelmi láncban jelen vagyunk a termékeinkkel, Nyugat-Európába, az Egyesült Államokba, Japánba, Koreába és Oroszországba is szállítunk. A cég tavaly 18,8 milliárd forintos forgalmat bonyolított le, az exportarányunk 26 százalék. Vagyis a kivásárlás célja megvalósult.
- Az Európai Bizottság ugyanakkor vizsgálni kezdte az ügyet, mert felmerült az a gyanú, hogy burkolt állami támogatás történt.
- A vizsgálat azóta lezárult, Brüsszel nem talált kivetnivalót az akkori hitelnyújtásban.
- Ez a kedvező döntés viszont nem ismert a nyilvánosság előtt.
- Az Európai Bizottság az akkori pénzügyminisztériummal állt kapcsolatban, velük közölték a döntést.
- Mit tud tenni a cég a mostani piaci helyzet kezelésére?
- Az alapanyag-ellátás biztosítása az egyik legfontosabb feladat jelenleg. A saját hizlaldánkból hozzávetőleg évi 80 ezer sertést kapunk, ezen felül bérhizlalásból is érkezik heti 4-500 darab. Ebben a rendszerben még vannak tartalékok, szükség esetén ez a szám növelhető, így nem kell aggódni, hogy alapanyag nélkül maradunk. Ezen felül fejleszteni kell a feldolgozás terén is. A jövő tavasszal befejeződő beruházásunkra összesen 900 millió forintot költünk. Ebből 600 milliót tesz ki egy új üzemrész kialakítása, ahol új, szeletelt, csomagolt termékek készülnek, 300 milliót forintot pedig a meglévő üzem gépeinek korszerűsítése.
- Tudnak a fejlesztésekhez új piacokat is találni?
- Igen. Jól szerepeltünk nemrég a kínai szemlén, mely az export bővülését jelentheti. Növelni szeretnénk a koreai, japán és oroszországi forgalmunkat is. Idehaza a kereskedelmi láncokon keresztül a keleti megyékben próbálunk erősíteni, ahol a Pápai márkanév nem annyira ismert, mint a Dunántúlon vagy éppen Budapesten. Folyamatosan törekszünk új partnerekkel is kapcsolatot kialakítani. Jelenleg a Burger King Europe-pal egy – reményeink szerint jelentős – együttműködés körvonalai rajzolódnak ki mind a hazai, mind a közép-európai piacon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.