Alkalmazkodott a kiskereskedelmi ingatlanok piaca a forgalom évek óta tartó csökkenéséhez – állítja az OTP Ingatlan Befektetési Alapkezelő Zrt. és a Jones Lang LaSalle ingatlanpiaci tanácsadó társaság. „Elsősorban a tartós fogyasztási cikkek piacát érintette olyan mértékben a válság, hogy az üzletek, kereskedelmi egységek bezárásához vezetett. Ugyanakkor a napi fogyasztási cikkek – élelmiszerek és más napi cikkek, például drogéria-áruk – piacán további üzleti expanzió figyelhető meg, illetve az is jellemző, hogy ezeket az ingatlanokat hosszú távú bérleti szerződéssel adják bérbe” – állapítja meg Tóth Balázs, az OTP Ingatlan Befektetési Alapkezelő vezérigazgatója.
Hozzáteszi, a hosszabb távra szóló elköteleződések miatt kimondottan fontos döntési szemponttá vált a bérlők szemében, hogy mennyire megbízható az adott ingatlan tulajdonosa, a bevásárlóközpont üzemeltetője.
Fontos lett a rugalmasság
Az előbbi is mutatja, hogy a kiélezett, versenyintenzív piaci helyzet mennyire átformálta a bérlői igényeket. „A megbízhatóság mellett elsődlegessé vált számukra, hogy rugalmasan alakítható bérleti feltételekkel szerződjenek le, azaz hogy a bérleti díjat, az időtartamot, a kialakítási költséget és az egyéb hozzájárulásokat az aktuális helyzetük függvényében lehessen alakítani” – véli Tóth Balázs. Hozzátette: mindezek miatt kiemelt fontosságúvá vált a napi kapcsolattartás a bérlőkkel az ingatlanok tulajdonosai, illetve a bevásárlóközpontok üzemeltetői részéről.
A bérlemények alapterületében is változás állt be az elmúlt évek kihívásai következtében. „A bérlemények alapterülete általában márkafüggő. Egyes nemzetközi láncok arculata és teljes árukínálata nagyobb alapterületű üzleteket kíván, míg a kisebb, hazai kereskedők kisebb üzlethelyiségeket keresnek. Általánosságban azonban elmondható, hogy csökkentek a területigények az összes kiskereskedelmi kategóriában, többek között az élelmiszer-áruházak kategóriájában is. Mindenki racionálisan tervez és nyit üzletet” – véli Furulyás Ferenc, a Jones Lang LaSalle ingatlanpiaci tanácsadó társaság ügyvezető igazgatója.
Csökkentek a díjak
A bérleti díjak csökkentek a válság óta, ám nagy különbségek adódnak ingatlantípustól és elhelyezkedéstől függően. A tavalyi és az idei évben ugyanakkor már stagnálás mutatkozik e tekintetben a piacon. „Számos budapesti bevásárlóközpontnak sikerült újrapozicionálnia magát, javítani tudtak látogatottságukon, és stabilan tudják tartani a bérleti díjaikat. Ugyanakkor például sok vidéki bevásárlóközpont és kiskereskedelmi bevásárló park küzd a fennmaradásért, a bérlők megtartásáért. Az ő esetükben még a csökkenő bérleti díj sem vonzó a bérlők számára, hiszen vidéken rendkívül alacsony a vásárlási hajlandóság”- véli Furulyás Ferenc.
Mindez azt is jelenti szerinte, hogy annak a kereskedőnek, aki ezt megteheti, a biztosabb nyereségesség érdekében igenis érdemesebb a drágább, top bevásárlóközpontokban üzletet nyitnia, természetesen a célközönség pontos felmérése mellett.
Sok az üres helyiség
A Jones Lang LaSalle idei harmadik negyedéves adatai szerint a budapesti bevásárlóközpontok bérleti díja 20-60 euró között mozog havonta és négyzetméterenként, míg a belvárosi üzlethelyiségek bérleti díjai 40-90 euró között alakulnak. Az Andrássy úton négyzetméterenként átlagosan havi 40-50 eurót kérnek, de sok a bérbe adandó üres üzlethelyiség. A bérleti díjak a retail parkok esetében havi 4-6 euró, a factory outletekben Biatorbágyon ugyanez 22-25 euró, vidéken pedig 16 euró körül mozog.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.