A január-szeptemberi növekedés 10,9 százalék volt, eközben a mezőgazdasági termelés ráfordítási árai 5,6 százalékkal haladták meg a 2011 első kilenc havi szintet - közölte a Központi Statisztikai Hivatal szerdán.
A növényi termékek ára 2012 szeptemberében 26 százalékkal volt magasabb, mint egy évvel korábban, ezen belül a gabonafélék ára 29,8 százalékkal nőtt. A vágóállatok termelői ára 13,7 százalékkal emelkedett.
Tavaly az első kilenc hónapban a mezőgazdaság termelői árai 28,5 százalékkal nőttek, az állati termékeknél 14,1 százalék, a növényeknél 37,1 százalék volt az emelkedés. 2011 szeptemberben a növényi termékek árszintje 19,2 százalékkal, az állati termékeké 12,7 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, a mezőgazdasági termelői árak összességében 16,9 százalékkal nőttek.
„A termelői és ráfordítási árak aránya persze jól hangzik, ám maguk a termelők ebből nagyon keveset tudnak csak realizálni, legtöbbjüknél csökken a jövedelem” – nyilatkozta a vg.hu-nak Raskó György agrárközgazdász. Kifejtette: „a kedvezőtlen időjárás miatt a terméseredmények gyengén alakultak.
Csak kukoricából 4,5 millió tonnával kevesebb termett a vártnál, de kevés a búza, a napraforgó, a cukorrépa is. Ráadásul idén minden idők legkevesebb bora lesz Magyarországon, olyan még nem fordult elő, hogy a hazai termelés ne érje el a kétmillió hektolitert. A magyar agráriumban ezért meghatározó növénytermesztés komoly volumencsökkenést kénytelen elviselni, és így a gazdák nem tudják kihasználni a valóban kedvező cserearányt” – fogalmazott Raskó, aki szerint az állattenyésztésben még rosszabb a helyzet. „a húsmarhán kívül minden állatfaj létszáma csökkent.”
Az agrárközgazdász lapunknak elmondta: a szeptember óta eltelt időszakban minden agrártermék ára csökkent, így a szeptemberi csúcspont után az októberi és novemberi adatok visszarendeződést mutatnak majd. „Ez persze nem lesz olyan mértékű, hogy az éves összehasonlítás negatívba forduljon, az agrárárak magas szinten maradnak továbbra is” – tette hozzá.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.