BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szorongatják a Yahoo-t

Némileg csökkent az elmúlt két évben a Google dominanciája az internetes keresők piacán. Mindeközben a kínai Baidu folyamatosan zárkózik fel az egyelőre második Yahoora. A Google kárára nyernek teret a kisebb internetes keresőoldalak.

Ötéves mélypontra csökkent októberben az Egyesült Királyságban a Google részesedése az internetes keresők piacán. Bár a társaság továbbra is lényegében egyeduralkodó a szektorban, a cég részesedése – az Experian Hitwise adatai alapján - az elmúlt hónapban 2007 óta először bukott 90 százalék alá.

Az Egyesült Királyságban tapasztalt tendencia korántsem egyedülálló, a Google dominanciája ugyanis globálisan is csökkent a közelmúltban. A társaság egészen 2010-ig folyamatosan erősíteni tudta pozícióit - ebben az évben 85 százalék fölött, a 2007-esnél 6 százalékponttal magasabban tetőzött piaci részesedése - tavaly és idén azonban az eddigi adatok alapján fordulni látszik a trend.

A netmarketshare szerint az amerikai társaság az elmúlt évben már „csak” a piac 83,4 százalékát ellenőrizte, a 2012-es esztendőből eddig eltelt 10 hónapban pedig mindössze 82 százalékos volt az átlagos globális részesedése.

Érdekes módon, amit a Google elvesztett, azt nem a legnagyobb konkurens Yahoo, hanem a Microsoft érdekeltségébe tartozó Bing és az igen gyorsan zárkózó kínai Baidu szedte össze. A Yahoo jelenlegi 6,5 százalékos részesedése a tavalyi mélypontnál ugyan 0,4 százalékponttal magasabb, az öt esztendővel ezelőtti 11 százalékhoz képest azonban komoly visszaesésnek számít.

Mindeközben az egyelőre harmadik helyen álló Baidu 5,2 százalékra növelte globális részesedését, ami csak az elmúlt két esztendőben közel 2 százalékpontos gyarapodásnak felel meg, s egyben azt is jelenti, hogy 2007-hez viszonyítva lényegében megnégyszerezte részesedését a társaság.

Ehhez persze szükség volt a kínai internetpenetráció dinamikus bővülésére, hazai piacán ugyanis tulajdonképpen monopolhelyzetben van a Baidu. Egyes becslések szerint Kínában az internetes keresések 80 százalékát indítják a cég oldaláról, de a társaság még a hongkongi adatokat figyelembe véve is piacvezető a világ legnépesebb országában. Szakértők szerint amennyiben az elmúlt években tapasztalt tendencia a jövőben is kitart, a kínai csoport néhány éven belül Yahoo-t is megelőzheti.

Hasonlóban bízik a Microsoft is, amely a Binggel a fejlett országokban szorongatja, sőt sok esetben már veri is a Yahoot. A társaság jelenleg a globális piac 4,1 százalékát ellenőrzi, azaz lemaradása még jelentősnek tekinthető a második helyezetthez képest, az Egyesült Államokban és az Egyesült Királyságban azonban például már az „ezüstérmes pozícióban” van, előbbi piacon ráadásul 11 százalék feletti részesedéssel.

Miközben a globális piac mozgolódni kezdett, Magyarországon továbbra is egyeduralkodónak számít a Google. Hazánkban az internetes keresések majd 92 százalék indítják a társaság magyarországi oldaláról, míg az esetek nagyjából további 6 százalékában a cég valamely másik site-ját használják a hazai fogyasztók.

Mindez azt jelenti, hogy a Google itthon a piac közel 99 százalékát ellenőrzi, amit alátámaszt, az is, hogy a cég hazai oldala kategóriától függetlenül is a legkeresettebb honlap. Magyarországon egyébként a második helyen a Bing áll szűk 1 százalékos részesedéssel, míg a Yahoo-t mindössze a fogyasztók 0,25 százaléka használja.

A felhasználók száma mellett bevételeit is dinamikusan növeli a kínai Baidu. A társaság október végén tette közzé harmadik negyedéves gyorsjelentését, amely szerint forgalma 6,25 milliárd jüanra rúgott a július és szeptember közötti három hónapban, ez pedig nem csak az egy évvel korábbit haladja meg majd 50 százalékkal, de az elemzők előzetes várakozásainál is magasabb egy hajszállal.

A társaság ráadásul masszívan nyereséges, a harmadik negyedévben az adózott eredmény meghaladta a 3 milliárd jüant, ami azt jelenti, hogy a bevétel közel fele a nettó profit.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.