Miközben a hagyományos kereskedelemi csatornák a gazdasági válság kezdete óta hanyatlanak vagy stagnálnak, az elektronikus kereskedelem népszerűsége töretlen. A hazai kkv-k ugyanakkor nem igazán érzik még a webes kereskedelem ízét, derül ki a rEVOLUTION Software közel 700 mikro- és kisvállalatot megszólaltató kutatásából.
A kutatás eredményei alapján mindössze a hazai kkv-k 16 százaléka üzemeltet webáruházat, és további 36 százalék gondolkodott már az online vásárlási felület létrehozásán. Az online értékesítési felülettel nem rendelkezők 79 százaléka az iparág, illetve terméke jellegével, 9 százaléka a webáruház magas beüzemelési költségeivel, 6 százaléka pedig ügyfelei vonakodásával indokolta az online árusítástól való távolmaradást.
Pedig a webshop bevezetésével a cégek 17 százaléka megsokszorozta bevételét. Ezekben az esetekben a webes értékesítés átvette az uralmat az offline értékesítési csatorna felett. A cégek 11 százaléka 4 vagy annál is több webáruházat üzemeltet, náluk az online eladások minimum a forgalom háromnegyedét teszik ki. A webbolttal rendelkező kisvállalatok harmada számára azonban az online csatorna még mindig csak kiegészítő szerepet tölt be, és forgalmuk zömét a hagyományos csatornákon keresztül bonyolítják.
„Az adatok alapján egyértelműen látható, hogy minél jobban áttevődik az értékesítés az online csatornára, annál inkább jelentkezik annak bevételnövelő hatása” – mondja Dr. Ransburg Beatrix, a rEVOLUTION kisvállalati üzletágvezetője. „Érdekes módon a webshoppal rendelkező vállalkozások zömében budapestiek. Pedig azt gondoljuk, hogy a vidéki kistelepüléseken működő cégeknek nagyobb szüksége lenne erre a csatornára, hiszen megsokszorozhatnák potenciális vásárlóik számát. Ugyanezért nem értjük azt, amikor a távolmaradás indoklásaként a vevői ellenállást jelölik meg. Hiszen a meglévő vásárlókat nem érinti a webes szolgáltatás bevezetése, viszont az online értékesítéssel jelentősen kibővíthető a potenciális vásárlók köre.”
A webáruházzal rendelkezők nagy része egyedi fejlesztésű weboldallal dolgozik, mindössze ötödük bérli a szolgáltatást. „Az egyedi fejlesztések pedig sajnos tovább növelik az egyszeri belépési költségeket, amit így is a vállalatok 9 százaléka jelölt meg visszatartó tényezőként. Feltételezhető továbbá, hogy az egyedi fejlesztésű webáruházak jelentős része hosszabb távon is többe kerül, hiszen a webshop változtatásakor újabb fejlesztési díjakat kell fizetni, ami költségesebbé és rugalmatlanabbá teszi őket a bérelt konstrukciókkal szemben” – mondja Ransburg Beatrix.
Webáruházzal összekapcsolt számlázó programot mindössze az online értékesítést végzők 21 százaléka használ. A válaszadók közel fele külön számlázó programmal állítja ki számláit, vállalva ezzel a többszörös adminisztráció terheit, és sajnos még mindig magas (34 százalék) a kézi számlát kiállítók aránya.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.