Gyorsuló online növekedés Budapesten
Miközben az elmúlt öt év során a budapesti 3-5 csillagos szállodák összes szobaéjszakája éves szinten átlagosan 4,4 százalékkal tudott bővülni, a növekedés üteme az online szobaéjszakák esetében meghaladta az évi 24 százalékot. Ez utóbbi terület növekedése – amelyet a 2009-es válság sem tudott megtörni – 2012-ben tovább gyorsult, és a piaci szereplők egyöntetű vélekedése szerint a fenti tendencia a következő években is folytatódni fog.
A budapesti online szobaéjszakák csaknem 75 százalékát online utazási irodák (OTA – Online Travel Agent) értékesítik. Ezen a területen az elmúlt két év során jelentős piaci koncentráció zajlott le: két piacvezető nemzetközi OTA (Booking.com, Expedia.com) együttes részesedése 48,5 százalékról 58,9 százalékra nőtt. Ezzel egy időben a saját honlapon keresztül zajló értékesítés aránya 15-ről 25 százalékra emelkedett – elsősorban a központilag menedzselt hotelláncok honlapjainak köszönhetően.
Vidéken nő kuponos függőség
A vidéki 3-5 csillagos szállodai piac jövedelmezőségét az elmúlt években szintén egyre növekvő mértékben befolyásolja az online értékesítés: tavaly már az összes vendégéjszaka negyven százalékát az online foglalások biztosították, ami értékben több mint 25 milliárd forintot jelent. A vidéki szegmensben a három legjelentősebb online közvetítő a szállás.hu, a booking.com és a szállásvadász.hu voltak.
"A kuponos értékesítés a hazai 3-5 csillagos szállodapiacon különösen a belföldi közönséget célzó vidéki szegmensben vált egyre népszerűbbé" – mondta el Hegedűs Attila, a BDO Hotel és Ingatlan ügyvezető partnere. "Míg 2010-ben a vidéki szállodák 72 százaléka élt valamilyen diszkonttáras értékesítési formával, 2012-re ez az arány már 84 százalékra emelkedett."
A legnagyobb növekedést két év alatt a Maiutazás.hu könyvelhette el, miközben a szállásadók körében továbbra is a Csak1nap.hu a legnépszerűbb. "Fontos megjegyezni, hogy a szálláshelypiacon a nagy kuponos szolgáltatók (Bónuszbrigád.hu, Kuponvilág.hu) kevésbé versenyképesek, ami az ezen a területen irreálisan magasnak számító jutalékszintnek, illetve a kapcsolati tőke hiányának egyaránt tulajdonítható" – tette hozzá Papp István, a BDOnline vezető szakértője.
Egyre kiemeltebb szerep jut a saját honlapnak
Mivel a szállásközvetítők által biztosított foglalásoknak komoly ára van – a jutalék egyes OTA-k esetében éves szinten akár a 25 százalékos szintet is elérheti –, egyre több szálloda ismeri fel, hogy érdemes a saját honlap megfelelő fejlesztésével is diverzifikálni az online értékesítési csatornáit.
"A szállodáknak a minél jobb minőségű, és mobileszközökre is optimalizált honlap létrehozása azért is komoly érdeke, mert mind Magyarországon, mind világszinten egy év alatt közel megduplázódott a mobileszközökön keresztüli látogatások és végrehajtott foglalások száma" – hangsúlyozta Gál Péter, a BDO Hotel és Ingatlan tanácsadója hozzátéve: "Minden szálloda más és más online stratégiával tud sikeres lenni. A weboldal-fejlesztésnek, a folyamatos HD minőségű médiatartalom létrehozásának, illetve az online értékesítésre és közösségi oldalakon való kapcsolattartásra alkalmazott munkatárs alkalmazásának költségei azonban tapasztalataink szerint a legtöbb esetben bőségesen megtérülnek."
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.