BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

E-busz töltés, vezeték nélkül

Nem kell felsővezeték az új e-trolinak, a töltés 15 másodpercig tart, épp, amíg fel- és leszállnak az utasok.

Az ABB új technológiát fejlesztett ki a világ első, vezeték nélkül tölthető elektromos autóbuszrendszerének energia-ellátására.

Az új gyorstöltő technológiát a cégtől kapott tájékoztatás szerint most először használják nagy teljesítményű, mintegy 135 fő szállítására alkalmas elektromos autóbuszokon. A töltés közvetlenül a kijelölt megállókban történik egy önműködő mechanizmuson alapuló eljárással, a folyamat mindössze 15 másodpercet vesz igénybe. Ráadásul ez sem többletidő, mert éppen elég rá az, amíg az utasok le- és felszállnak a járműre. A kísérleti projekt útvonala a genfi repülőtér és a város nemzetközi kiállítási központja, a Palexpo között halad.

„Ezzel a projekttel egy rugalmasabb és költséghatékonyabb tömegközlekedési infrastruktúra kiépítése válik lehetővé, illetve csökkenthető a légszennyezés és zajkibocsátás szintje is.” – közölte Claes Rytoft, az ABB megbízott műszaki vezérigazgatója.

Megoldását az ABB a Nemzetközi Tömegközlekedési Szövetség genfi kongresszusán ismertette. Egyúttal jelezte, hogy a város tömegközlekedési társaságával (TGP), az Ipari és Technológiai Fejlesztési Hivatallal (Office for the Promotion of Industries and Technologies - OPI), valamint a SIG genfi áramszolgáltatóval dolgozik a TOSA e-buszrendszer kísérleti projektjén.

 A TOSA (Trolleybus Optimisation SystÈme Alimentation) megoldás 100 százalékban szennyezőanyag kibocsátásmentes, mivel a felhasznált villamos energiát teljes mértékben környezetbarát vízenergia biztosítja. A feltöltési idő olyan rövid, hogy nem befolyásolja a buszok menetrendjét, és fölöslegessé teszi, hogy a járművek felsővezetéket használjanak. A rendszer egy lézervezérlésű mozgatható karral rendelkezik, amely feltöltéskor rácsatlakozik a buszmegállók tetején elhelyezett dugaszhelyre, vagyis nem a trolik felsővezetékét használja.

A buszjárat útvonalának végén egy 3-4 perces gyorstöltés elég az akkumulátorok teljes újratöltéséhez. A tetőre szerelt akkumulátortöltőből származó energia, a fékezéshez szükséges energiával együtt az akkumulátortelepben tárolható, amely biztosítja az autóbusz és a kiegészítő szolgáltatásokhoz, például belső világításhoz szükséges energiát.

Az ABB magyarországi ultragyors töltője 15-30 perc alatt képes 80 százalékos töltöttségre feltölteni egy e-autót.

A gyorstöltés iránti igény világszerte erősödik. Az e-autók Budapestről Bécsig, Pozsonyig, illetve a Balatonig is eljuthatnak biztonsággal, mert az útvonalon végig találhatók már töltőállomások. Észtországban már országos a e-töltő hálózat, az Egyesült Királyság kapcsán pedig tavaly jelezte a Schneider Electric, hogy megkezdte az első, ottani ilyen hálózat telepítését. Ezzel a sofőrök akár harminc perc alatt tölthetik újra a lemerült akkumulátorokat.

E-buszgyártás is indulhat

Magyarországon az e-busz gyártásnak is vannak esélyei. A Világgazdaság nemrég beszámolt róla, hogy a Siemens Magyarország Zrt. kész egy ilyen projektben együttműködni helyi vállalatokkal. A társaság a járműhöz a villamos hajtásrendszert adná, ahogyan ahhoz az e-buszhoz is, amely a múlt télen bizonyította a schladmingi sívilágbajnokságon, akkumulátora állja az emelkedőket és a nagy hideget is. Hasonló jármű váltotta a bécsi, dízelüzemű járműveket is.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.