Az ABB új technológiát fejlesztett ki a világ első, vezeték nélkül tölthető elektromos autóbuszrendszerének energia-ellátására.
Az új gyorstöltő technológiát a cégtől kapott tájékoztatás szerint most először használják nagy teljesítményű, mintegy 135 fő szállítására alkalmas elektromos autóbuszokon. A töltés közvetlenül a kijelölt megállókban történik egy önműködő mechanizmuson alapuló eljárással, a folyamat mindössze 15 másodpercet vesz igénybe. Ráadásul ez sem többletidő, mert éppen elég rá az, amíg az utasok le- és felszállnak a járműre. A kísérleti projekt útvonala a genfi repülőtér és a város nemzetközi kiállítási központja, a Palexpo között halad.
„Ezzel a projekttel egy rugalmasabb és költséghatékonyabb tömegközlekedési infrastruktúra kiépítése válik lehetővé, illetve csökkenthető a légszennyezés és zajkibocsátás szintje is.” – közölte Claes Rytoft, az ABB megbízott műszaki vezérigazgatója.
Megoldását az ABB a Nemzetközi Tömegközlekedési Szövetség genfi kongresszusán ismertette. Egyúttal jelezte, hogy a város tömegközlekedési társaságával (TGP), az Ipari és Technológiai Fejlesztési Hivatallal (Office for the Promotion of Industries and Technologies - OPI), valamint a SIG genfi áramszolgáltatóval dolgozik a TOSA e-buszrendszer kísérleti projektjén.
A buszjárat útvonalának végén egy 3-4 perces gyorstöltés elég az akkumulátorok teljes újratöltéséhez. A tetőre szerelt akkumulátortöltőből származó energia, a fékezéshez szükséges energiával együtt az akkumulátortelepben tárolható, amely biztosítja az autóbusz és a kiegészítő szolgáltatásokhoz, például belső világításhoz szükséges energiát.
Az ABB magyarországi ultragyors töltője 15-30 perc alatt képes 80 százalékos töltöttségre feltölteni egy e-autót.
A gyorstöltés iránti igény világszerte erősödik. Az e-autók Budapestről Bécsig, Pozsonyig, illetve a Balatonig is eljuthatnak biztonsággal, mert az útvonalon végig találhatók már töltőállomások. Észtországban már országos a e-töltő hálózat, az Egyesült Királyság kapcsán pedig tavaly jelezte a Schneider Electric, hogy megkezdte az első, ottani ilyen hálózat telepítését. Ezzel a sofőrök akár harminc perc alatt tölthetik újra a lemerült akkumulátorokat.
E-buszgyártás is indulhat
Magyarországon az e-busz gyártásnak is vannak esélyei. A Világgazdaság nemrég beszámolt róla, hogy a Siemens Magyarország Zrt. kész egy ilyen projektben együttműködni helyi vállalatokkal. A társaság a járműhöz a villamos hajtásrendszert adná, ahogyan ahhoz az e-buszhoz is, amely a múlt télen bizonyította a schladmingi sívilágbajnokságon, akkumulátora állja az emelkedőket és a nagy hideget is. Hasonló jármű váltotta a bécsi, dízelüzemű járműveket is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.