BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Terjed az e-színházjegy-vásárlás

Az internetes kereskedelem dinamikus növekedésének hatására a kulturális javak vásárlási szokásai is átalakulóban vannak. A weben vásárolt színházjegyek száma kétszámjegyű növekedést mutat évek óta – mondta el Limbacher Tivadar, a Ma este Színház! egyik alapítója

A világtrendhez csatlakozva a magyarok a korábbi évekhez képest tavaly nagyobb arányban szerezték be online a szükséges használati tárgyakat, vettek igénybe szolgáltatásokat vagy éppen kulturális eseményekre szóló jegyeket. Az interneten vett termékek sorában 2012-ben a hetedik helyen szerepeltek a színházba, operába, koncertre vagy éppen kiállításra szóló jegyek, de a felmérések szerint egyre többen tervezik a kulturális eseményekre szóló belépők online vásárlását.

A helyhez és időhöz nem kötött online értékesítés annak a lehetőségét is megteremtette, hogy akár a reggeli kávézás közben megvegyük az esti jegyünket, ha váratlanul színházba menni támad kedvünk. A last minute színházjegyek értékesítésével foglalkozó Ma este Színház! felmérése szerint nemcsak az internetes jegyvásárlás terjed a magyar színházkedvelő közönség körében, hanem a jegyek utolsó pillanatban – spontán és kedvezményes áron – való beszerzése is.

Tavaly csaknem 30 ezer színházjegyet vásároltak ilyen módon a cég weboldalán a budapesti és a vidéki színházkedvelők. Ez azt jelenti, hogy az interneten eladott összes színházjegynek már mintegy hat százaléka last minute akcióban kelt el. Van aki az előadás előtt pár órával vásárolja meg az aznap estére szóló színházjegyet – derül ki a felmérésből. A többség– a minél jobb hely elérése érdekében – nem halasztja ilyen sokáig a döntést: a vásárlók 35 százaléka reggel, 29 százalék pedig a délelőtt folyamán vásárol, sőt 11 százalék már közvetlenül éjfél után dönt, amikor az új jegyek elérhetővé válnak a honlapon.

A Ma este Színház! elsősorban a fiatalabb korosztályok körében népszerű, akik eddig viszonylag keveset vagy egyáltalán nem jártak színházba, mivel egyrészt nem akarják, vagy nem tudják hetekre-hónapokra előre megtervezni esti programjukat – magyarázza Limbacher Tivadar.

Tapasztalataik szerint a hagyományos színházrajongó tábor aktív internetező rétegét sem hagyják hidegen az általuk kínált akciók. Őket az eddiginél sűrűbb színházlátogatásra készteti a féláron vagy még nagyobb kedvezménnyel kínált jegyek elérhetősége. Tavaly a weboldal vásárlói 1500 forintos átlagáron jutottak színházjegyekhez, ami már versenyképes ár a mozival és egyéb szórakozási lehetőségekkel összevetve. A színházak is örülnek az új jegyértékesítési csatornának, mivel számukra a szolgáltatásban való részvétel költséggel nem jár, viszont könnyebben el tudják adni az üres helyeket.

Limbacher Tivadar elmondta, hogy jelenleg már havonta átlagosan 12 ezer jegyet vásárolnak weboldalukon a budapesti és a vidéki színházkedvelők. Hónapról hónapra 25 százalékkal nő a vásárlások száma. A növekedésben az egyre bővülő kínálat is szerepet játszik, hiszen a Madách Színház idei csatlakozásával az összes budapesti színház a partnerük lett. Így naponta átlagosan 30 fővárosi, és nyolc vidéki előadásból válogathatnak náluk a színházba vágyók.

A még nagyobb kényelem és gyorsaság érdekében az online vásárlások terén egyre nagyobb szerepet kapnak az okos telefonok és a közösségi weboldalak, elsősorban a Facebook. Limbacher Tivadar elmondta, hogy tavaly az okos telefonról vásárlás aránya is növekedett mind világszerte mind Magyarországon. A hazai online vásárlók tíz százaléka használta már telefonját erre a célra, amelynek legfőbb előnyét abban látják, hogy akár utazás közben is tudnak vásárolni. Ugyanez az arány tapasztalható az internetes színházjegyek esetében is. A kutatások szerint a heti rendszerességgel internetezők 10 százaléka rendszeresen meg is osztja vásárlási tapasztalatait ismerőseivel a közösségi oldalakon, népszerűsítve ezzel a szolgáltatást.

A Ma este Színház! 2011 decemberében indult. Mostanra az összes budapesti színház részt vesz a kezdeményezésben: a honlap 62 partnere között ott van többek között a Madách Színház, a Nemzeti Színház, Vígszínház, Thália Színház, Operettszínház, Katona József Színház és a Belvárosi Színház,, de számos alternatív színház, beleértve a Dumaszínházat és a táncszínház is. Így a színházi szezonban egy átlagos napon 20-25 előadás közül válogathat a látogató.

Főleg Budapesten hódít

A színházlátogatók több mint fele pénztárnál, 22 százalékuk közönségszervezőtől vásárolt, tíz százalékuk interneten megrendelt, a többiek tiszteletjeggyel vettek részt az előadásokon – derül ki a KSH 2011. évi adataiból. A statisztikai hivatal kimutatása szerint is egyre nagyobb teret kap – elsősorban a budapestiek körében – az internetes jegyvásárlás. A vizsgált évben 2011-ben közel 460 ezer színházlátogató – az egy évvel korábbinál csaknem 15 százalékkal többen – választották ezt a vásárlási módot. A többi településen ugyanakkor ma még igen alacsony, a KSH kimutatásai szerint csupán másfél százalék körüli volt az online jegyvásárlások aránya.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.