BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nagy a pezsgés a távközlési piacon

Biztató jelek érkeztek az európai távközlési szektorról az első félévben, a konszolidáció jelei mutatkoznak. A szegmens jövőjére nagy hatással lehet, hogyan dönt a versenyhatóság a Telefónica németországi terjeszkedéséről.

Régóta nem tapasztalt pezsgés volt az európai távközlési szektorban az első félévben, az utóbbi évtized legaktívabb időszakát éli az ágazat a felvásárlásokat, összeolvadásokat figyelembe véve. A Dealogic adatai szerint az év első hat hónapjában az M&A ügyletek értéke megközelítette a 60 milliárd dollárt a szegmensben, ez közel duplája az egy évvel korábbinak. A telekommunikációs szektor szereplőinek aktivitását jól mutatja az is, hogy ez az összeg a január-júniusi időszakban Európában megvalósult felvásárlásoknak és összeolvadásoknak a 18 százaléka volt, ami az iparágak között a legmagasabb részesedés. Sőt, a júliust is figyelembe véve már 72 milliárd dollár fölött jár a „számla” összege, utoljára 2000-ben volt arra példa, hogy hét hónap alatt ekkora legyen az M&A ügyletek értéke az európai távközlési piacon.

A közelmúlt legnagyobb meglepetését a spanyol Telefónica okozta, amely bejelentette, hogy 8,1 milliárd eurót fizet a negyedik legnagyobb német mobilcégért, az E-Plus-ért. A tranzakció több szempontból is érdekes. A spanyol társaság eddig is magáénak tudhatta a harmadik legnagyobb németországi mobilszolgáltatót, a mostani akvizíciónak köszönhetően pedig összesen 43 milliós ügyfélbázisra tesz szert. Vagyis a német mobilpiac legnagyobb szereplője lesz, hiszen a Deutsche Telekom 37, a Vodafone 32,4 millió ügyféllel rendelkezik. A Telefónica döntése azért is tűnhet meglepőnek mivel a vállalat 51 milliárd eurós adósságot halmozott fel, és éppen a közelmúltban vált meg írországi érdekeltségétől az O2-től, amelyet 850 millió euróért adott el a hong kongi központú Hutchison Whampoa-nak. Az újabb pénzköltés tehát egyrészt felelőtlenségnek tűnhet, azonban érdemes megemlíteni, hogy a német piac még mindig az egyik legígéretesebb terület az európai távközlési szektorban, hosszútávon stabil bevételt és nyereséget ígér.

Persze ahhoz, hogy a német mobilpiac élére ugorjon a spanyol cég még a versenyhatósági jóváhagyásra is szükség van, és a döntés elemzők szerint az európai telekommunikációs szektor jövőbeni átalakulását is meghatározhatja. „Túl sok szereplő van Európában, a konszolidációnak meg kell történnie” – hangsúlyozta José Maria Alvarez-Pallete, a Telefónica vezérigazgatója és véleményével korántsincs egyedül. Az ágazat több vezetője is úgy gondolja, hogy a jelenlegi gazdasági helyzetben, a kiélezett árversenyben célszerű lenne a piaci szereplők számának csökkentése. Ráadásul a hatalmas beruházások - a 4G-s és az optikai hálózat kiépítése – igénye is az erők egyesítése felé mozgatja a piacot.

Az európai távközlési ipar fragmentáltságát jól mutatja, hogy az Európai Unión belül 40 jelentősebb cégcsoport összesen több mint 100 mobil és vezetékes szolgáltatót működtet. Összehasonlításként az Egyesült Államokban mindössze négy nagy mobilcég van, és a kábelszegmensben is folyamatos a konszolidáció. Amennyiben a Telefónica mostani felvásárlása zöld jelzést kap, az könnyen azt eredményezheti, hogy felgyorsul a szektor konszolidációja.


Aktív szereplők
Az olasz mobilpiacot formálná át a Hutchison Whampoa, a 3 Italia nevű céget birtokló hong kongi társaság korábban a Telecom Italia-val egyeztetett egy esetleges összefogásról, a megbeszélések kudarcát követően a legújabb hírek szerint a Wind nevű olasz mobiltársaságot szereznék meg. A vezetékes szegmensben a kábelszolgáltatók váltak kiemelt célponttá. A Vodafone 7,7 milliárd eurós ajánlatot tett a legnagyobb németországi kábelcégre, a Kabel Deutschlandra, amely iránt a Liberty Global is érdeklődik. Az amerikai vállalat, amely 12 európai országban van jelen eddig is aktív volt, az egyesült királyságbeli kábel- és internetszolgáltatót, a Virgin Media-t 16 milliárd dollárért vették meg.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.