Az 500 hazai mikro-, kis- és középvállalkozás megkérdezésével végzett negyedéves K&H kkv bizalmi index kutatás eredménye szerint tovább romlott az európai uniós pályázatok megítélése. A legutóbbi felméréskor a bizalmi indexet meghatározó 10 tényező közül egyedül az EU részindex csökkent, így jelenleg 34 ponton áll. A csökkenés ellenére továbbra is a legpozitívabb részindexről van szó. A pesszimista hangulat azzal magyarázható, hogy az előző negyedévhez képest nagymértékű, 12 százalékpontos csökkenéssel jelenleg a cégek mindössze 23 százaléka talál olyan pályázati kiírást, ami komolyan érdekelné a vállalkozást.
A borúlátás emellett annak is betudható, hogy a vállalkozások kevesebb, mint fele (43 százalék) tartja reálisnak uniós forrás elnyerését. Mindkét érték az index történetében az eddigi legalacsonyabb érték. „A pesszimista hozzáállás oka feltehetően összefügg a több operatív programot is érintő uniós források befagyasztásával, és ezzel együtt a pályázati lehetőségek szűkülésével. Mivel a következő, 2014-2020 közötti uniós költségvetési periódusban a gazdaságfejlesztés előtérbe kerül a források felhasználásánál, így remélhetően több vállalkozás tud majd részt venni a pályázati rendszerben” – mondta el Németh László, a K&H Kkv marketing főosztály vezetője.
A különböző szektoroknak eltérő véleménye van az uniós pályázati források elérését illetően. Továbbra is az agrárcégek a legbizakodóbbak, hiszen több mint felük (58 százalék) tartja reálisnak, hogy uniós forráshoz jut. A kereskedelmi és az ipari vállalkozások kevesebb, mint fele (48 százalék és 45 százalék) valószínűsíti EU támogatás elnyerését. Jelenleg a szolgáltató szektor várakozásai a legvisszafogottabbak, ugyanis csupán 39 százalék véli reálisnak uniós pályázat elnyerését.
Hasonlóan az uniós források eléréséhez, a pályázati lehetőségeket is visszafogottabban ítélik meg a különböző szektorok. A derűlátás szintén a mezőgazdasági vállalkozásokra jellemző, közülük minden harmadik cég talál olyan pályázati kiírást, ami érdekes lehet a cég számára. Az ipari, építőipari ágazatban 27 százalék hallott olyan uniós pályázatról, ami komolyan érdekelheti a vállalkozást. Ugyanakkor a kereskedelmi és szolgáltató cégek már alig találnak olyan pályázatot, ami valóban érdekes lehet számukra, csupán 20 százalék illetve 22 százalékuk jelezte ezt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.