BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Közel százezer kilométer, utasok nélkül

Bevételkiesést nem, extra kiadásokat viszont jelentett a BKV-nak, hogy elhúzódott a kettes metró új, Alstom gyártmányú szerelvényeinek, illetve az azok működését irányító, Siemens biztosító- és irányítóberendezések működésének összehangolása. „A BKV a teszt időtartamának növekedéséből eredő minden költségét meg kívánja téríttetni a Siemensszel” – tájékoztatták a Világgazdaságot a közlekedési társaságnál. A többletköltségekről a Siemenstől azt a választ kaptuk, hogy „a próbaüzem minden hasonló projekt szerződésben szereplő, tervezett része”.

Azért kerestük meg az Alstomot, a BKK-t és a Siemenst, mert egyre több olyan hír szerint időben, műszaki problémákban és költségekben is sokkal többről van szó a tesztek esetében, mint amennyit természetesnek gondolnánk. Ilyen az új Metropolisok ajtajának rossz időben és helyen történő nyílása, záródása, a járművek nem megfelelő helyen való megállása. Állítólag megesett, hogy megállás nélkül száguldott át egy szerelvény egy megállón, mert sem az irányítórendszere, sem a vezetője nem tudta lefékezni. Még sínt is kellett hegeszteni. A műszaki problémák miatt nemrég Budapesten tárgyalt a Siemens egyik magas beosztású vezetője is.

A tárgyalás tényét a Siemens itteni leányvállalatánál megerősítették lapunknak, de azt nem, hogy ez rendkívüli esemény lett volna. Jürgen Brandes, a Siemens vasúti automatizálás területének globális vezetője mintegy három hete, de már nem először tárgyalt Tarlós István főpolgármesterrel, „konstruktív légkörben”. „Az aktuális kérdéseket illetően is a Siemens biztosítja a város vezetését, hogy rendelkezésre bocsátja a megfelelő erőforrásokat a mielőbbi sikeres utasforgalmi próbaüzemre történő átadás céljából” – áll a lapunknak elküldött válaszban. Hangsúlyozták, hogy a Siemens magyarországi vezetése rendszeres és szoros kapcsolatban áll a város, a BKV, a BKK és a hatóságok vezetőségeivel.

Az Alstom magyarországi érdekeltségétől annyit tudunk meg, hogy „a 2-es metróvonal biztosítóberendezéseinek és vonatvezérlő berendezéseinek összehangolása az új metrószerelvényekkel nem az Alstom szerződéses kötelezettsége”.

A Metropolisok a 2013. szeptember 4-én kezdődött próbáktól mostanáig összesen 96 620 kilométert futottak tesztként, utasok nélkül a BKV válasza szerint. Ezen belül éjszakai üzemszünetben 2,5 órát, a hétvégi vágányzárak alkalmával 38 órát, nyújtott üzemszünetekben éjszakánként 6 órát teljesítettek, összesen 407,5 órát. Ez idő alatt az összes jármű, hétvégenként 18 jármű futott. A BKV-nél hangsúlyozták, hogy a biztosítóberendezés és a vonatvezérlő rendszer beüzemelésének itt alkalmazott módszere megegyezik a világ más metróinál, vasútjainál alkalmazott eljárásokkal. Nehezítő tényező viszont, hogy nem új vonal beüzemeléséről van szó, hanem egy működő vonal rekonstrukciójáról, úgy, hogy napközben utasokat kell szállítani.

Mindez talán már a múlt. Vasárnap délben már megindult utasok szállításával folyó, utasforgalmi teszt, amely várhatóan egy évig tart.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.