Bár az országos adatokra még várni kell, a Világgazdaság által megkérdezett szállodák arról számoltak be, hogy a tavalyihoz hasonló magas foglaltsággal zárták a szilveszteri időszakot. „Sokan döntöttek úgy, hogy elnyújtják a pihenőt, a szilveszteri foglalások közel harmada ugyanis a január 2-i és 3-i időpontot is magába foglalja” – mondta Varga Zoltán, a Szallas.hu ügyvezető igazgatója. A legnépszerűbb extra egyébként a szilveszteri vacsora, és minden harmadik vendég csak január hatodikával áll ismét munkába. Varga Zoltán szerint az óévet legolcsóbban motelben lehetett búcsúztatni, ahol az egy napra jutó átlagos foglalási érték 5 ezer forint, míg az extra programokkal készülő szállodáknál 27 ezerhez közelített. A legnépszerűbb városok Budapest mögött Hajdúszoboszló és Eger volt.
A szobákat ilyenkor 15-25 százalékkal magasabb áron lehetett értékesíteni. Főleg három éjszakás csomagokat árultak a szállodák. „A december 30-i éjszaka még gyenge volt, de 31-én már telt ház volt Budapesten a három-, négy- és ötcsillagos házakban is. Ami pedig a fő pozitívum, hogy végre drágábban lehetett eladni a szobákat” – mondta lapunknak Kollin Gergely, a Magyarországi Szállodák és Éttermek Szövetségének budapesti régióvezetője. A budapesti hotelek esetében idén is azért kell dolgozni, hogy a főbb versenytársakhoz (Bécs, Prága) képest csökkenjen a versenyhátrány. Ezt segítheti, hogy az előrejelzések szerint a külföldi vendégek száma 2014-ban is emelkedni fog főleg a fapados légitársaságoknak köszönhetően, nagyobb szállodanyitás pedig nem várható. „Lassan javul az iparág állapota, de a jövedelmezőséggel és a finanszírozással még akadnak gondok. Kapacitásbővítésre nincs szükség, ezért most is azt javasoljuk, hogy nyitás helyett felújításra lehessen pályázni” – fogalmazott Kollin Gergely.
Felújításban gondolkozik idén a Danubius is, főleg a Gellért Hotel esetében. A szállodalánc tucatnyi budapesti háza tömve volt szilveszterkor, az utolsó pillanatokban csak csillagászati áron lehetett szobához jutni. A cégtől megtudtuk, hogy egyre több az orosz, cseh és lengyel vendégük. A vidéki házakat főleg a hazai vendégeket töltötték meg, de ez csalóka, hiszen alapvetően a magyaroknak változatlanul nincs pénzük utazásra. „2013 első kilenc hónapjában a népesség 30 százaléka vett részt belföldi idegenforgalomban, azaz legalább egy alkalommal tett többnapos belföldi utazást. A többnapos belföldi utazások száma (11 millió) és a turizmusra fordított idő (48,2 millió nap) tovább csökkent a korábbi évekhez képest, így a 2008-as értékeknek – megközelítőleg – a kétharmadára esett vissza” – közölte a KSH. A csökkenés kevésbé érintette a kereskedelmi szálláshelyek igénybevételével járó utakat. A lakosság a többnapos belföldi utazásai során folyó áron 205 milliárd forintot költött el 2013 első háromnegyed évében, szálláshely-szolgáltatásokra 76, vendéglátó-szolgáltatások és élelmiszerek vásárlására pedig 50 milliárd forintot. A turisztikai fogyasztás negyede a budapestiektől származott, harmada a Balaton régióban valósult meg. „A turizmust elsősorban a hosszabb, a négy vagy annál több éjszakát magába foglaló utazások jellemzik. A lakosság a 3,4 millió ilyen utazáson összesen 25,6 millió napot töltött el, 13 százalékkal kevesebbet az egy évvel korábbinál” – írta a KSH.
Mi várható idén?
Idén öt hosszú hétvége lesz, ami minden bizonnyal kedvezően hat majd a belföldi turizmusra. A KSH adatai szerint azonban a magyar lakosság jelentős része nem utazik turisztikai céllal sem hétvégére, sem hosszabb időre. Ennek okaként minden második esetben az anyagi lehetőségek hiányát említik a válaszolók. „A turisztikai szakértők várakozásai beutazó turizmusunkat tekintve jellemzően pozitívak, már 2013-ban is többnyire növekedést várnak. A belföldi vonatkozásban a szakértők véleménye jobban megoszlik, miközben nagy arányban számítanak a korábbi évekhez képest szinten tartásra, nem elhanyagolható a visszaeséstől tartók aránya sem” – áll a Magyar Turizmus Zrt. stratégiai tervében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.