Régen volt olyan jó évük a teherautó kereskedőknek, mint tavaly. Pontosabban csak a kamion kereskedőknek. Az elmúlt évben rendszámot kapott 4991 darab 3,5 tonnásnál nagyobb össztömegű haszonjárműből ugyanis 4543 volt a kamion. Az éves nagy haszonjármű forgalom húsz, a decemberi 190 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, mégpedig amiatt, hogy január elseje óta csak euró 6-os motorokkal hozhatók forgalomba a teherautók. Mivel ezek átlagosan 10 ezer euróval drágábbak, a fuvarozók rengeteg euró 5-ös teherkocsit rendeltek, amelyek aztán főként az utolsó negyedévben érkeztek be. Emiatt azonban az idei első fél évben várhatóan állni fog a kamionok értékesítése.
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) egy ével ezelőtti, csupán 6 százalékos eladásbővülést váró prognózisa igen óvatosnak bizonyult az előrehozott kamionvásárlások tükrében, ugyanakkor amint az egyesület megállapítja, a nagy haszonjárművek kategóriája az egyetlen, amely a válság előtti évhez, 2007-hez képest jelentős, mintegy 100 százalékos növekedést mutatott az elmúlt évben.
Figyelemre méltó a kis haszonjárművek decemberi eladásbővülése is. Ezek forgalma 2012 derekán torpant meg, és az eladáscsökkenés egészen a tavaly augusztusi kismértékű növekedés bekövetkeztéig tartott. A szerény bővülés folytatódott szeptemberben, majd októberben is. Ezt követte a novemberi és decemberi kiugrás, amiben jelentős szerepet játszottak az új, kedvező forint alapú haszonjármű finanszírozási termékek valamint az előző év utolsó két hónapjában regisztrált rendkívül alacsony tavaly eladási darabszám. Ám ennek ellenére is csak fele annyira, öt százalékkal bővült a piac, mint ahogy a tavalyi év elején előre jelezték.
A tavalyi 56 ezres darabszám és a hat százalékos piacbővülés után idén várhatóan 62 ezer új személyautó talál gazdára. Ez 10 százalékkal több a múlt évi forgalomnál, de a piac talpra állásáig még eltelik néhány év – mondta Erdélyi Péter, az MGE ügyvezető elnöke. Amíg 2007-ben 176 ezer új és 24 ezer használt autó talált gazdára, addig tavaly 56 ezer új és 71 ezer használt kocsi értékesítését regisztrálták. Az utóbbi szám azt mutatja, hogy a forint gyengesége ellenér is jelentős a használtautó import, ám miután egyre öregebb modelleket hoznak külföldről, az MGE azt tartaná jónak, hogy legfeljebb 13-14 éves autókat lehessen behozni az országba – jelentette ki Erdélyi Péter.
Bajban a motorkereskedők
A rendszámos motorkerékpár piacot sújtja leginkább a forgalomesés, ami már ötödik éve tart. Annak ellenére, hogy a 125 köbcentiméteres motorok 2012 tavasza óta „B” kategóriás jogosítvánnyal is vezethetők, a várt és más európai országokban tapasztalt jelentős forgalomnövekedés elmaradt. Olyan kicsi a piac, hogy 20 százalékos forgalombővülést jelentett az a kilenc motor, amennyivel több talált gazdára decemberben az egy évvel korábbi mennyiségnél. Ennek ellenére idén 10 százalékkal több, 2100 motor eladását várják a kereskedők.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.