BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem árulja el a Facebook, milyen dolgozók vagyunk

Alig ültek el a botrány hullámai a Facebook profilok utáni céges „kémkedéssel” kapcsolatban, egy tudományos kutatás máris igazolta, hogy a vállalatok fölöslegesen vizsgálgatják a leendő dolgozók közösségi oldalait.

Vajon mennyire pontosan ítélik meg a fejvadászok és HR-esek a leendő dolgozókat a Facebookon megjelenő megjegyzéseik, fotóik alapján? Erre a kérdésre kereste a választ a Floridai Állami Egyetem, a Clemson Egyetem, az Old Dominion Egyetem és az üzleti szolgáltatásokkal foglalkozó Accenture közös kutatása, amely megdöbbentő eredménnyel zárult.

A vizsgálatban 416 frissdiplomás vett részt, akiket 86 fejvadász tesztelt, hogy eldöntse, megfelelnek-e az adott pozíciónak. A HR-esek fejenként öt leendő dolgozó profilját elemezték úgy, hogy a Facebookon kívül nem kaptak más információt a jelöltről. Egy évvel később a csoport felkereste az immár állásban lévő volt jelöltek főnökeit és arra kérte őket, értékeljék munkateljesítményüket.

„A fejvadászok Facebookon alapuló értékelése nulla százalékban vágott egybe a fiatal diplomások eredményeivel” – összegezte a kutatás eredményét  a Forbesnak Chad H. Van Iddekinge, a Floridai Állami Egyetem munkatársa.

Mi alapján döntöttek tehát a fejvadászok? A kutatás kimutatta, hogy az ítészek főként azokat a jelölteket „húzták le”, akik közösségi oldalán trágár megjegyzéseket, szexuális utalásokat vagy illetlen képeket találtak. A fejvadászok egyértelműen előnyben részesítették a fehér jelölteket az afroamerikai, illetve spanyol anyanyelvű pályázókkal szemben és általánosságban magasabbra értékelték a nőket, mint a férfiakat. A felsorolt szempontok, amelyek szerint a fejvadászok döntöttek, semmilyen összefüggést nem mutattak a valódi munkateljesítménnyel.

„Figyelmeztetni kellene a cégek HR csoportjait arra, hogy kritikával kezeljék a Facebook profilok alapján kialakított véleményeket, mert egyáltalán nem biztos, hogy ezek a vállalat érdekeit szolgálják”  – fogalmazott Philip Roth, a Clemson Egyetem professzora.
Ráadásul – ha a Forbes jóslatai beválnak –, a vállalati HR-esek a Facebookon túli közösségi világban is elkezdhetnek kutakodni. A gazdasági lap várakozásai szerint ugyan 2014-ben is megőrzi piacvezető helyét (jelenleg havi 1,15 milliárd aktív felhasználót tudhat magáénak), de egyre gyorsabban követi a Google+, amelynek most havi 343 millió aktív tagja van. Felpörögnek a kép-alapú közösségi hálók is: a Pinterest továbbra is a nők kedvence marad, de erősen növekszik a Slideshare, a Tumblr, és a Path is. 

És ha a kép nem elég, készülhetünk a mikrovideós oldalak robbanásszerű fejlődésére is. A piacon a Twitter tulajdonában lévő Vine és az immár a Facebooknak profitáló Instagram a két éllovas, portáljaik közvetítésével a netező három-tizenöt másodperces videókat tölthetnek fel közvetlenül az okostelefonjukról. Az üzleti szféra készülhet a piacon már egyeduralkodónak mondható LinkedIn további növekedéséra. Az átlagemberek pedig a Forbes jóslata szerint egy „zombit” köszönthetnek, hiszen a teljesen átalakított és immár iOS alkalmazással is terjedő MySpace visszatér halottaiból.

Az újjászületés mellé 2014-ben jeles évforduló is csatlakozik, hiszen a Facebook – szinte hihetetlen – idén ünnepli tizedik születésnapját. 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.