A múlt évben 1031 ellenőrzést hajtott végre a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) elektronikus kereskedelemmel kapcsolatban, ez 62 százalékos növekedést jelent az egy évvel korábbihoz képest – tudta meg a Világgazdaság az NFH-tól. Még nagyobb arányban nőtt a fogyasztói kérelemre indult vizsgálatok száma, hiszen míg 2012-ben 459 volt ezekből, addig tavaly 823-ra nőtt a számuk. Bár az ellenőrzések száma jelentősen bővült, csökkent az olyan ügyek aránya, amelyekben elmarasztalás történt. A múlt évben az esetek egynegyedében talált kifogást az NFH, ez az érték 2012-ben még 30 százalék volt. A hatóság ezekben az esetekben jellemzően kötelezéssel vagy bírságkiszabással élt, de előfordult, hogy a két szankciót együttesen alkalmazták. Az NFH szerint 20 esetben róttak ki bírságot, összesen 1,285 millió forint értékben. Tapasztalataik szerint a fogyasztók egyre tudatosabbak, egyre jobban ismerik az elektronikus kereskedelemben őket megillető jogokat, ezáltal nagyobb biztonságban érzik magukat az ilyen vásárlások során. Az elmúlt évek adatai alapján sok eljárás nem zárul jogsértés megállapításával, miután az elektronikus kereskedelemben tevékenykedő vállalkozások igyekeznek a hiányosságokat mielőbb orvosolni.
A panaszok számának növekedése egyértelműen abból következik, hogy számottevő mértékben nőtt az e-kereskedelem volumene is – mondta el Kis Ervin Egon, a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért Közhasznú Egyesület (SzEK.org) elnöke. Hozzátette, hogy a mostani adatok azt mutatják, jelentősen javult a helyzet a néhány évvel ezelőttihez képest, hiszen akkor még 80 százalék felett volt a jogosnak ítélt fogyasztóvédelmi kifogások aránya az e-kereskedelmi szolgáltatók kapcsán. A szervezet 2011-ben indította el fogyasztói kommunikációs kampányát, a Vedd a neten! akciót, melynek célja az volt, hogy tájékoztassák a vásárlókat a lehetőségekről, illetve felhívják figyelmüket arra, mire kell odafigyelni. A program azóta kiegészült egy minősítő rendszerrel az e-kereskedők számára. Jelenleg 45 webáruház rendelkezik a SzEK.org által kiadott minősítéssel, köztük a hazai online kiskereskedelmi piac legnagyobb szereplői – Bónusz Brigád, Extreme Digital, Játéknet.hu, G’Roby –, amelyek a forgalom nagy részét adják. A panaszok számának megugrásában az is szerepet játszhat, hogy egyes áruknál – műszaki cikkek, állateledel – az itthoni, illetve a szomszédos országokban alkalmazott áfa-kulcsok közötti eltérés miatt számos magyar honlappal rendelkező külföldi szolgáltató is megjelent a piacon, amelyeknél probléma esetén nehezebb lehet a fogyasztói jogok érvényesítése.
A leggyakoribb hibák
Az NFH tapasztalatai szerint az e-kereskedelemre vonatkozó leggyakoribb fogyasztói panaszok között szerepel, hogy a kiszállított termék nem azonos azzal, amit megrendeltek, illetve valós tulajdonságai eltérnek a honlapon feltüntetett információktól. De az interneten látható árhoz képest magasabb összegű számla, a jótállási jegy, kezelési útmutató hiánya is szerepel a problémák között. Az is előfordul, hogy a vállalkozás önkényesen kizárja az elállás jogát, azaz a fogyasztó arra vonatkozó jogosultságát, hogy a terméket meghatározott időn belül visszaküldje és visszakapja az általa kifizetett összeget.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.