BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Milyen kihívások várnak egy nőre egy cég élén?

Mekkora esélye van egy nőnek arra, hogy vállalatvezető legyen, és milyen kihívásokkal kell szembenéznie a cég élén? A Világgazdaság Nők az üzleti csúcson 2014 című konferenciáján női vállalatvezetők mondják el tapasztalataikat.

Sok akadály elhárult a munkaerőmozgás elől a globalizációnak köszönhetően, azonban a nők mégsem tudnak megfelelő arányban bekerülni a felső vezetők közé – mondta Dunavölgyi Mária, a Corvinus School of Management elnöke a Világgazdaság Nők az üzleti csúcson című konferenciáján.

"Valójában nem üvegplafon jelenségről van szó, miután minden szinten akadály van a ranglétrán. 130 globális cég adataiból az derült ki, hogy a belépésnél a nők aránya 52 százalék, majd vezérigazgatói szinten már csak 2 százalék, a köztes pozícióknál pedig egyre jobban csökken az arány. Az alacsonyabb szinteken magasabb a nők aránya” – emelte ki a BÉT volt vezérigazgatója a konferenciát megnyitó előadásában.

Dunavölgyi Mária elmondta: Európában kvótákkal próbálják a női vezetők arányát növelni, míg USA-ban civil szervezetek dolgoznak ezen az ügyön, azonban eddig egyik modell sem hozta meg a várt eredményt. „Azon országokban, ahol kvótát vezettek be, úgy teljesítik az előírást, hogy a döntéshozók inkább nem executive pozíciókat adnak a vezető testületeken belül” – mondta.

A női felső vezetők aránya tekintetében Magyarország az európai mezőny végén szerepel, nálunk rosszabb adattal csak Ausztria, Németország és Olaszország rendelkezik, amelyek amúgy jelentős befektetőnek számítanak hazánkban – hívta fel a figyelmet.

Nehezebb a cég élére törni

Férfi vállalatvezetők a női karrier útjáról és lehetőségeiről beszéltek a konferencia panelbeszélgetésén. A legtöbb vállalatnál ugyan kiegyenlített a női dolgozók aránya, viszont nem könnyű feljutniuk a felsővezetői szintre."Nem szoktam azon gondolkozni, hogy miért hasznos, ha nőt alkalmazunk vezetői pozícióba, inkább a kvalitás alapján választunk” – mondta Rábai Dániel, a Continental Hungaria Kft. ügyvezető-országkoordinátora. „Vezetői megbeszéléseken viszont mindig ügyelek arra, hogy legyen ott egy hölgy is” – tette hozzá. A vállalatnál dolgozó 6 ezer fő 40 százaléka nő.

„A nőknek két feladatot kell ellátniuk: meg kell felelni az üzleti világban és a családdal is foglalkozniuk kell. Ez egyszerre két munkahelyet jelent” – hangsúlyozta Rábai Dániel. Szerinte a vállalatnak segíteni kell a nők visszatérését szülés után. „A hölgy lojálisabb is lesz a vállalathoz, ha ezt tapasztalja” – vélte.

„Meglepő lehet, hogy a balkáni országban milyen sok nő van vezető pozícióban” – hangsúlyozta Éry Gábor, az Ericsson Magyarország vezérigazgatója. A balkán kifejezetten férfiközpontú társadalom, mégis előre tudnak jutni a nők is. Az Ericsson egy technológiai cég, az 1700 fős magyar részleg 11 százaléka nő, a közép- és felsővezetőknél viszont jobb az arány. Éry Gábor kiemelte, egy támogató család rakéta lehet egy nő karrierjében.
 
„Bennem először az vetődött fel, hogyha eljövök a konferenciára, akkor ki viszi a gyerekeket az óvodába” – mondta Márkus Gábor, a Libri Média Kft. kereskedelmi ügyvezetője, utalva a családra és a logisztikára

Eszméletlenül sokat kell dolgozni

„A vállalatunknál több a nő” – mondta a konferencián Lakatos Zsófia, a Hill+Knowlton Strategies igazgatója. Szerinte azért van több férfi csúcsvezető, mert a nők így döntöttek. „A kvóta azért jó, mert megteremti azt a lehetőséget, ha egy nő feljebb szeretne jutni, akkor ezt elérhesse” – vélekedett. „Eszméletlenül sokat kell dolgozni. Hathónapos terhesen is 9-10 órát dolgozom” – tette hozzá. Lakatos Zsófia úgy érzi, hogy eljutott az üzleti csúcsra. „Nem eljutni nehéz a csúcsra, hanem ottmaradni. A bizalmat meg kell szolgálni” – vélekedett.

Várnagy Emese, az IVM Zrt. vezérigazgatója azt mondta, hogy rajta kívül alig dolgoztak nők a cégnél korábban, de a férfiak azt szerették volna, hogy több legyen a nő a cégnél. „Nagyon jó, hogy férfiak kezdeményezték ezt” – tette hozzá.„A Lenovonál sincs kvótarendszer, de arra van egy program, hogy több nő legyen” – emelte ki Lukács Anita, a Lenovo Magyarország igazgatója. „A számítástechnika egy férfibirodalom” – vélte. A Lenovo összes vállalatánál két női vezető van. Kínában a Lenovo felsővezetésénél sok nő van, ami egy tudatos építkezés. A mi régiónkban kisebb az arány. Magyarországon 30, régiós szinten 10 százalék sincs a nők aránya a Lenovonál. A női vezetők aránya pedig mindössze 2 százalék. „Nyíltnak kell lenni a cégnek arra, hogy nőket alkalmazzon, de a kötelező, kvótajelleggel nem tudok egyetérteni.”

Ha a férfiak és a nők közösen vesznek részt az adott cég döntéshozatalában, akkor az a vállalat jobb eredményeket produkál – mondta Czakó Borbála, az EY globális igazgatója. Szerinte nem azért fontos a nők vezető pozícióba kerülése, mert amúgy kimaradnának valamiből, hanem azért, mert ezzel – ahogy azt a különböző felmérések adatai mutatják – a cégek jobb gazdasági teljesítményt tudnak elérni.


 

Jelentős a férfiak dominanciája

Évről évre emelkedik a női felsővezetők aránya, de a férfiak dominanciája továbbra is jelentős. Hazánkban a felsővezetők 22,6 százaléka volt nő tavaly, ami enyhe javulás a 2010-es 19,1 százalékhoz képest – derült ki a Hay Group felméréséből. Nem csak Magyarországon, az egész Európai Unióban hasonló a helyzet. Egy áprilisi uniós jelentés szerint a női vezetők aránya mindössze 17,8 százalék. Ez viszont óriási növekedés a tíz évvel ezelőtti szinthez képest, amikor minden tízedik vezető volt nő.

Egyre több cégnél ismerik fel, hogy a nők számos területen nem csak, hogy felveszik a versenyt a férfiakkal, de jobban is teljesítenek. Azok a vállalatok pedig nagyobb profitot érhetnek el, amelyeknek a vezetésében a gyengébbik nem képviselői is részt vesznek. A Forbes magazin egyik szerzője a napokban például arról írt, hogy a nők nagyobb empátiával rendelkeznek a férfiaknál, ez pedig hatékony eszköz a munkavállalókkal való egyeztetés közben. A gondos tervezés és felkészülés is segíti munkájukat. A Merrill Lynch felmérése szerint a nők kevésbé hajlamosak „felkapott” részvényeket ajánlatni azelőtt, hogy alaposan elemezték volna a papírt. Robert C. Doll Jr., a Merrill korábbi vezető befektetési munkatársa szerint a nők nem félnek segítséget kérni és nem gondolják, hogy mindenhez értenek.

A nők demokratikusan vezetik a céget és meghallgatják az eltérő nézőpontokat is. Összefogást tudnak létrehozni a vállalat dolgozói között, így a csoportok eredménye sokkal jobb lesz, mint az egyének egyedüli teljesítménye. Mivel a nők több szempontot mérlegelnek, széleskörűen tájékozódnak és felkészülnek, így a döntésük is nagyobb biztonsággal lesz megalapozott, mint a férfiaké. A Bloomberg felmérése szerint válságban a vállalatok előszeretettel neveznek ki a cég élére női felsővezetőket, ami nem lehet véletlen.

Ennek ellenére a nők átlagosan kevesebbet keresnek. A Hay Group szerint a nők a férfiak alapbérének átlagosan 92,3 százalékát keresik hasonló munkakörben dolgozva, ami valamivel több mint 2 százalékos csökkenés egy év alatt. A legnagyobb különbség éppen a felsővezetőknél tapasztalható: átlagosan 26 százalékkal kevesebbet vihetnek haza a női felsővezetők férfi kollégájuknál, de a középvezetőknél is 18 százalékos a különbség a Workania által működtetett Fizetések.hu portál idén tavasszal végzett kutatása szerint. Az ügyvezető igazgatók közel 30, a pénzügyi igazgatók több mint 20, a kereskedelmi igazgatók pedig 19 százalékkal kapnak kevesebbet, ha nők. Az elmúlt években ugyan csökkentek a javadalmazási különbségek, de az Európai Unió egészében még évtizedeknek kell eltelnie ahhoz, hogy a nők fizetése elérje a férfiakét.

Magyarországon jobb az arány

Magyarországon a cégtulajdonosok 40 százaléka nő – derült ki a Bisnode elemzéséből. Ez a régióban a legjobb arány, hiszen Lengyelországban és Csehországban a vállalkozások tulajdonosainak mindössze negyede tartozik a gyengébbik nemhez. A vállalatvezetők arányában már valamelyest rosszabb a helyzet: az összes cég harmadát vezetik hölgyek hazánkban. A legkisebb vállalkozásoknál 34 százalék a női vezetők aránya, a közepes, 10 és 50 fő közötti cégeknél ennél kisebb arányban vannak jelen a hölgyek, ugyanis ennél a cégméretnél csak a vezetők negyede nő. Az 50 fő feletti vállalatoknál viszont jobb az arány.




Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.