A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) úgy oldja meg a fővárosi buszközlekedés fenntartását és fejlesztését, hogy a feladatra pénzügyi okból alkalmatlan Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) helyett annak feladatait más társaságokra testálja. Az év végén a BKK autóbusz-ágazatának teljes férőhelykilométer-teljesítményéből a BKV már csak 60 százalékot fog képviselni a BKK-tól kapott válasz szerint.
A változás mögött a 2013 júniusban született, új buszüzemeltetési modell áll. Ennek alapján és a BKV 2014–2015-ös üzleti tervével összhangban a BKK már mintegy 300 új autóbusz más társaságok általi üzemeltetésére írt ki pályázatot. E tenderek egy része már lezárult, és 160 busz üzemeltetéséről már szerződést is kötöttek. A 300-ból az idén, több ütemben 180-200 új busz áll forgalomba, a többi jövőre.
A BKK és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) megállapodása szerint kiírt közbeszerzési eljárás nyertese, a Volánbusz Zrt. ezekben a hetekben állítja üzembe az új járműveket Budapesten és a hozzá közel eső településeken. Az agglomerációs buszpark egésze megújul: július 1-jétől már 135 új alacsonypadlós és környezetkímélő busz szállítja az utasokat. Az ősztől a kiemelt belvárosi területeken a T&J Busz Projekt Kft. állít munkába 25 hibridmeghajtású csuklós buszt. A harmadik ütemben, vagyis az év végén, vagy 2015 elején 20, és opcionálisan még ugyanennyi új, szóló és csuklós busz jelenik meg a dél-budapesti vonalakon. Lehetőség szerint további 20+20 új jármű a midiautóbuszos vonalakon is megjelenik. Az utóbbi járművekkel való szolgáltatás közbeszerzési eljárásai még folynak, vagyis még nem tudható, hogy mely társaság lesz az új szolgáltató.
A buszközlekedésben tavaly megvalósított és ebben az évben tervezett lépéseknek köszönhetően a BKV a folyó üzleti évében mintegy 6 milliárd forint költségcsökkentést vár. Ennyit azonban feltehetően nem tud megspórolni, mert, az idei kötöttpályás beruházásokhoz kapcsolódóan pótlóbuszokat kellett közlekednie, ami többletköltséggel járt. Viszont a megvalósuló intézkedések teljes éves hatásával számolva, illetve a pótlási feladatok várt mérséklődésével jövőre már nagyobb lehet a megtakarítás. „A BKV autóbusz-ágazatánál a valódi versenyképesség megteremtéséhez szükséges költségcsökkentést nehezíti az, hogy a BKV-nál magas a hosszú távra kötött beszállítói szerződések aránya, a beszerzések közbeszerzési kötelezettség alá esnek” – hangsúlyozta válaszában a BKK.
Az új közlekedési intézményrendszerben a költségek érdemi növekedése nélkül is jelentősen nőtt a busz-ágazat műszaki színvonala. A társaság flottája jelentős számú, használt, de a BKV-énél sokkal fiatalabb, korszerű, alacsonypadlós busszal is bővült.
Még több vonal kerülhet más céghez
Jelenlegi eladósodottsági szintje mellett nem reális, hogy a BKV újabb beruházási hitelt vehessen fel. Csak a beruházási keretéből vehet új buszokat, de így nem tudja kellő gyorsasággal felújítani a nagymértékben elöregedett járműparkját. A Fővárosi Közgyűlés éppen ennek a helyzetnek a megoldására fogalmazta meg tavaly az új buszüzemeltetési modellt. Egyik határozat előírja a BKK-nak, hogy közlekedésszervezőként fokozatosan, a teljes csúcsidei forgalmi autóbusz-állomány legfeljebb 66 százalékának megfelelő mennyiségig, versenyeztetéssel ítélje oda a buszvonalak üzemeltetését, a mindenkori megújítási igénynek és a finanszírozási lehetőségeknek megfelelően.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.