BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az ukrán helyzetben biztonsági kérdés, érkezhet-e Paksra új fűtőelem

A feszült ukrajnai helyzet idején is stabil a Dunaferr kelet felőli alapanyag-ellátása, ahogyan más hazai vállalatoknak sem kell aggódniuk. Megkapta az engedélyt az orosz Tvel is arra, hogy augusztus 18-ig új fűtőelemeket szállítson a Paksi Atomerőműbe. Igaz, e döntését biztonsági megfontolásból megváltoztathatja.

A Paksi Atomerőművel összefüggő szállításoktól eltekintve zavartalan a Magyarország és Ukrajna közötti vasúti áruszállítás. Vasúti oldalról nincs akadálya a nukleáris fűtőelemek Magyarországra, illetve a sérültek Ukrajnán keresztüli továbbításának sem, de a kelet-ukrajnai biztonsági helyzet miatt óvatosak a szállíttatók. Lapunk diplomáciai forrásokból úgy értesült, hogy a fűtőelemeket gyártó orosz Tvel egy augusztus 18-ig tartó időszakra kért és kapott tranzit-engedélyt az Ukrán Vasutaktól, de nem tudni, hogy útnak indítja-e a szállítmányt. Ha nem, egyelőre nem gond, hiszen Pakson két évre elég fűtőelemet tartalékoltak.

Az is megoldható, hogy még egy ideig Pakson maradjanak az év végéig visszaszállítandó, 2003-ban megsérült fűtőelemek. Fichtinger Gyula, az Országos Atomenergia Hivatal (OAH) főigazgatója nemrég már eleve csak 2015. végéig történő elszállításról beszélt. Elmondta, hogy a kazetták tárolása biztonságos és fenntartható, rendelkezésre állnak a visszaszállításukhoz szükséges engedélyek, és elhelyezhetők a kiégett kazetták paksi, átmeneti tárolójában is.

Érzékenyen érinthetné a magyar-ukrán vasúti szállítások esetleges zavara a kelet-ukrajnai alapanyagból is dolgozó Dunaferrt is, de itt sincs fennakadás. „Gond nélkül érkeznek a szállítmányok, és jelentős tartalékaink is vannak” – válaszolt a Világgazdaságnak Mezőközy András, a dunaújvárosi társaság HR igazgatója.

Úgy tudjuk, a magyar-ukrán vasúti munkacsoport is figyeli a szállítás helyzetét, és nem jelzett problémát. Mindazonáltal – vasúti forrásaink szerint – óvatosságból többen már az előző hónapokra előrehozták az Ukrajnát érintő szállításaikat.

A Dunaferrnél a hangsúly most az egyes számú nagyolvasztó felújításán van, a munka augusztus végére zárulhat. A beruházás révén megtartható az acélgyártás folyékony fázisa, ami mellett ugyan gazdasági érv nem szól (szinte mindent importálni kell hozzá, az energiaigénye pedig nagy), de sok munkahely megtartását jelenti. A felújítás egy ideig nem csak a gazdaságtalan volta miatt tűnt kérdésesnek, hanem azért is, mert a Dunaferr felbontotta egy magyarországi kivitelezővel aláírt szerződését a projektről. Azóta viszont már újat kötött a kassai Termostav-Mráz s.r.o-val. Az erről kiadott korábbi közleményben Jevgenyij Tanhiljevics cégvezető megerősítette, hogy a folyékony fázis fenntartását gazdaságilag továbbra sem tartja indokoltnak, de a döntés meghozatalakor szociális megfontolások is vezették a vállalatvezetést és a tulajdonosokat.

A kohó 2013. januárja óta állt, a közvetlen munka május közepén indult el, de addigra már sok előkészülettel végeztek, például beérkeztek a szükséges építőanyagok, és a beépítendő fő berendezések.

A Dunaferr az év első öt hónapjában 28,3 százalékkal több nyersacélt gyártott, mint az előző év azonos időszakában a Nemzetközi Vas és Acél Egyesülés adatai szerint. Az EU (28)-as adat 4,6 százalékos, a globális 2,4 százalékos növekedést takar.

A bővülés ellenére veszélyben van az európai acélgyártók versenyképessége, elsősorban a magas energiaárak miatt. Az Európai Parlament ezért fél éve megszavazta Gyürk András jelentését, amelyben a fideszes politikus intézkedéseket javasolt az iparág harmadik országokba történő elvándorlásának megakadályozására.

Jöhet a magas védővám

Kiéleződött a feszültség az amerikai és az orosz gyártók között. A Reuters szerint az utóbbiak panaszt emeltek kereskedelmi minisztériumuknál, mondván, az év első felében jelentősen megnőtt és a helyi árak alá ment az orosz gyártók amerikai hengerelt lemez kivitele. Szerintük az oroszok felrúgták a 15 éve kötött kereskedelmi megállapodást, amit ezért azonnal fel kell bontani. Ha ez történne, a fő orosz acélipari exportcikk, a melegen hengerelt tekercs amerikai eladását mennyiségi és árkorlátok helyett védővámokkal korlátoznák. A Szeversztál esetében ez 73,59 százalékos, sok más társaságnál 184,56 százalékos lenne.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.