A Paksi Atomerőművel összefüggő szállításoktól eltekintve zavartalan a Magyarország és Ukrajna közötti vasúti áruszállítás. Vasúti oldalról nincs akadálya a nukleáris fűtőelemek Magyarországra, illetve a sérültek Ukrajnán keresztüli továbbításának sem, de a kelet-ukrajnai biztonsági helyzet miatt óvatosak a szállíttatók. Lapunk diplomáciai forrásokból úgy értesült, hogy a fűtőelemeket gyártó orosz Tvel egy augusztus 18-ig tartó időszakra kért és kapott tranzit-engedélyt az Ukrán Vasutaktól, de nem tudni, hogy útnak indítja-e a szállítmányt. Ha nem, egyelőre nem gond, hiszen Pakson két évre elég fűtőelemet tartalékoltak.
Az is megoldható, hogy még egy ideig Pakson maradjanak az év végéig visszaszállítandó, 2003-ban megsérült fűtőelemek. Fichtinger Gyula, az Országos Atomenergia Hivatal (OAH) főigazgatója nemrég már eleve csak 2015. végéig történő elszállításról beszélt. Elmondta, hogy a kazetták tárolása biztonságos és fenntartható, rendelkezésre állnak a visszaszállításukhoz szükséges engedélyek, és elhelyezhetők a kiégett kazetták paksi, átmeneti tárolójában is.
Érzékenyen érinthetné a magyar-ukrán vasúti szállítások esetleges zavara a kelet-ukrajnai alapanyagból is dolgozó Dunaferrt is, de itt sincs fennakadás. „Gond nélkül érkeznek a szállítmányok, és jelentős tartalékaink is vannak” – válaszolt a Világgazdaságnak Mezőközy András, a dunaújvárosi társaság HR igazgatója.
Úgy tudjuk, a magyar-ukrán vasúti munkacsoport is figyeli a szállítás helyzetét, és nem jelzett problémát. Mindazonáltal – vasúti forrásaink szerint – óvatosságból többen már az előző hónapokra előrehozták az Ukrajnát érintő szállításaikat.
A Dunaferrnél a hangsúly most az egyes számú nagyolvasztó felújításán van, a munka augusztus végére zárulhat. A beruházás révén megtartható az acélgyártás folyékony fázisa, ami mellett ugyan gazdasági érv nem szól (szinte mindent importálni kell hozzá, az energiaigénye pedig nagy), de sok munkahely megtartását jelenti. A felújítás egy ideig nem csak a gazdaságtalan volta miatt tűnt kérdésesnek, hanem azért is, mert a Dunaferr felbontotta egy magyarországi kivitelezővel aláírt szerződését a projektről. Azóta viszont már újat kötött a kassai Termostav-Mráz s.r.o-val. Az erről kiadott korábbi közleményben Jevgenyij Tanhiljevics cégvezető megerősítette, hogy a folyékony fázis fenntartását gazdaságilag továbbra sem tartja indokoltnak, de a döntés meghozatalakor szociális megfontolások is vezették a vállalatvezetést és a tulajdonosokat.
A kohó 2013. januárja óta állt, a közvetlen munka május közepén indult el, de addigra már sok előkészülettel végeztek, például beérkeztek a szükséges építőanyagok, és a beépítendő fő berendezések.
A Dunaferr az év első öt hónapjában 28,3 százalékkal több nyersacélt gyártott, mint az előző év azonos időszakában a Nemzetközi Vas és Acél Egyesülés adatai szerint. Az EU (28)-as adat 4,6 százalékos, a globális 2,4 százalékos növekedést takar.
A bővülés ellenére veszélyben van az európai acélgyártók versenyképessége, elsősorban a magas energiaárak miatt. Az Európai Parlament ezért fél éve megszavazta Gyürk András jelentését, amelyben a fideszes politikus intézkedéseket javasolt az iparág harmadik országokba történő elvándorlásának megakadályozására.
Jöhet a magas védővám
Kiéleződött a feszültség az amerikai és az orosz gyártók között. A Reuters szerint az utóbbiak panaszt emeltek kereskedelmi minisztériumuknál, mondván, az év első felében jelentősen megnőtt és a helyi árak alá ment az orosz gyártók amerikai hengerelt lemez kivitele. Szerintük az oroszok felrúgták a 15 éve kötött kereskedelmi megállapodást, amit ezért azonnal fel kell bontani. Ha ez történne, a fő orosz acélipari exportcikk, a melegen hengerelt tekercs amerikai eladását mennyiségi és árkorlátok helyett védővámokkal korlátoznák. A Szeversztál esetében ez 73,59 százalékos, sok más társaságnál 184,56 százalékos lenne.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.