Itt a balatoni főszezon és a hajósok nem csak a vendégek kegyeiért futnak versenyt a nagyobb kikötőkben, hanem egymással is rivalizálnak. Sőt, a magánhajósok egyenesen azt állítják: sanyargatja őket a Balatoni Hajózási Zrt.
Az ismert északi parti hajózási vállalkozó, a Jókai gőzöst is felújító és üzemeltető Vanyolai Sándor már az idei szezon elején jelezte a problémát. Klára nevű hajóját kénytelen volt eladni, s azóta le is úsztatták már a Sió-csatornán, amikor nyitva volt a siófoki zsilip. Vanyolai arról panaszkodott: olyan magasak lettek a fenntartási költségek, ezen belül is főleg a partfalhasználat, amit már nem tudtak kitermelni a rendezvényhajóval. Hozzátette: veszteglőhelyeiket is megszüntetik, mozgásterük így a minimálisra szűkül.
Méregdrágának titulálták a magánhajósok a Bahart által eredetileg, a szezon elején kért kikötő használati díjat, ami csak partfalhasználatra, azaz harminc percnyi kikötésre jogosítja fel őket, veszteglésre például nem. De kifogásolták azt is, hogy a kikötőhasználatot sem engedi már meg a Balatoni Hajózási Zrt. a korábbi módon. Balatonfüreden például a legkurrensebb partfalszakaszokhoz már nem állhat a magánhajós, csak „a kikötőnek olyan eldugott részére, ahol sokkal nehezebben talál rá a vendég”.
Halmos Gábor, a Balatoni Hajózási Zrt. vezérigazgatója szerint időközben nyugvópontra jutott vitájuk a magán személyhajósokkal, hiszen az a döntés született: mégsem húsz, hanem csak tíz százalékkal emeli idén a kikötő használati díjakat a társaság.
– Öt évre elnyújtottan tervezett, évenkénti 20-20 százalékos kikötő használati díjemelés fedezné a társaság költségeit, így számoltuk ki – így Halmos. – Társaságunknak ugyanis idén a tavalyihoz képest a mederhasználati díjak többszörösért kell fizetni, ez meg a mi költségünk, ezért kellene duplájára növelnünk a kikötő használati díjat.
Halmos Gábor szerint nem élnek vissza erőfölényükkel; egy kikötő háromszáz méteres partszakaszából eddig a zrt. harmincat használt, most kilencvenet, a fennmaradó 210 méter tehát továbbra is közforgalmú.
– A nemzeti közlekedési hatóság jóváhagyta a kikötőrendünket, tehát jogszerű – így a vezérigazgató. – Lehet olyan kikötő, ahol eddig éppen a Bahart-hajók voltak „eldugva”, ha ez nem is maradhatott így, a magánhajósok ettől még nem lettek kiszorítva.
A mederhasználatért az állam kér pénzt a Baharttól
Közel negyvenmillió forinttal csökkenti a Balatoni Hajózási Zrt. tervezett eredményét az ebben az évben az államnak fizetendő tetemes mederhasználati díj. Érdekes, az állam ugyanúgy jár el, mint a Bahart: a néhány éve meghatározott mederhasználati díjat fokozatosan vezetik be, azaz idén csak annak a 85 százalékát kell megfizetni, majd először jövőre a teljes összeget. A közforgalmú mólószárak estében jelképes, négyzetméterenként egy forintos a díj, de mindenütt máshol több ezer forintos. A területnagyságokat figyelembe véve a Bahartot elenyésző mértékben érinti a jelképes díjtétel, hiszen a kőszórások, hajókikötők, vendégmólók, vagy akár a belső hajómozgásra használt kikötőrész lényegesen nagyobb területet adnak ki, melyek után a teljes díjat kell megfizetni.
A vízi létesítményre általában tíz esztendőre adja meg a hatóság az üzemeltetési engedélyt, ami a zrt. több mint tíz kikötője esetében egyszerre, éppen most jár le. S mivel a mederhasználati díjat ekkor kell megfizetni, így állhat elő az a helyzet, hogy míg tavaly hétmillió forint volt ez a kötelezettségük, idén 44 millió forint lesz a saját becslésük alapján. Az állami vagyonkezelő a rendőrség, a tűzoltóság és vízimentő szolgálat részére biztosít térítésmentes mederhasználatot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.