BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Jól működik az új rendszer

Kedd délig 20 ezer mobilparkolási és e-matrica vásárlási tranzakciót indítottak a felhasználók a tegnap indult új rendszerben. Jelentősebb fennakadások nem voltak a hivatalos közlés szerint, azonban az új megoldás bevezetése körüli vita miatt lehetnek olyan autósok, akik hiába indították el a fizetést, később bírságra számíthatnak

Jelentősebb fennakadások nélkül indult el az új egységes országos közterületi mobil parkolási rendszer a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. (NMF) közlése alapján. Az NMF Zrt. információi alapján kedden délig az új rendszerben több mint 20 ezer sikeres mobilparkolási és e-matrica vásárlási tranzakciót indítottak a felhasználók. Az új megoldás első délelőttjén az önkormányzatok részéről 6 ezer parkolást ellenőrző lekérdezés történt. Bár nagyobb problémák nem történtek, az Index internetes hírportálhoz érkezett felhasználói visszajelzések alapján azért akadtak gondok az új rendszerrel, volt akinél a fizetést megkönnyítő alkalmazás nem működött megfelelően, de olyan helyzet is előfordult, amikor a parkolóőr is tanácstalan volt a teendőket illetően.

A helyzetet bonyolítja, hogy a korábban a parkolás mobiltelefonnal történő fizetését integráló EME Zrt. továbbra is úgy tekint magára, mint hivatalos szolgáltatóra, így arra ösztönzi regisztrált felhasználóit, hogy továbbra is rajta keresztül fizessék ki a parkolás díját. A NMF Zrt. tegnapi közleményében hangsúlyozta, hogy az EME nem jogosult közterületi mobilparkolási szolgáltatást nyújtani. Így azok a felhasználók, akik a társaság rendszerén keresztül kezdeményeztek közterületi mobilparkolást, érvénytelen tranzakciót indítottak, és mivel nem fizették meg a parkolási díjat büntetésre számíthatnak. A közterületi mobilos parkolásból kiszorult EME Zrt. egyébként az Európai Unióhoz fordult jogorvoslatért, az ügy kimenetelétől függően akár még az is előfordulhat, hogy változtatni kell a jelenlegi közterületi mobilparkolási rendszeren.

A tegnapi nap több jelentős változást is hozott a mobiltelefonos fizetésben, így például a korábbi 810-ről 763-ra változott az alkalmi parkolásnál használt központi behívószám. Új szereplők is megjelentek a piacon, a három mobilszolgáltató mellett az Evopay, a Barion, az Mpark és a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. kínálja a telefonos fizetési lehetőséget. A viszonteladók köre ugyanakkor ősszel várhatóan további három céggel bővül. Az sem kizárt egyébként, hogy később az EME is csatlakozik majd a szolgáltatókhoz ugyanis a rendszer ebből a szempontból nyitott. Az NMF tájékoztatása szerint egyébként a cég előtt nyitva állt ez a lehetőség az új rendszer rajtja előtt is sőt, miattuk halasztották el az eredetileg tervezett május 15-ről június 10-re a műszaki és pénzügyi feltételeknek való megfelelés határidejét.

Veres Mihály, az NMF vezérigazgatója egy tegnapi nyilatkozatában jelezte, hogy a jelenlegi 50-54 százalékról akár 70-80 százalékra is bővülhet a mobiltelefonos fizetés aránya a parkolásoknál. Ehhez hozzájárulhat az is, hogy míg korábban csak 42 közterületi parkolási társaság területén volt elérhető ez a megoldás, addig most már mind a 70-nél van lehetőség a mobilparkolásra.

Olcsóbb megoldás

Az eredetileg tervezett többmilliárd forintnál lényegesen kevesebbe került az egységes országos közterületi mobilparkolási szolgáltatás kialakítása. A rendszer létrehozása 820 millió forintba került, ami annak köszönhető, hogy nem kellett teljesen a nulláról felépíteni a megoldást, hanem az elektronikus használatarányos útdíjfizetési rendszerre alapozva alkották meg. Az alacsonyabb bekerülési költségeknek köszönhetően várhatóan jóval gyorsabb lesz a rendszer megtérülése is, nagyjából másfél év alatt hozhatja vissza ezt az összeget a megoldás.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.