Több mint 16 ezer európai új- és használtautó-hirdetés elemzése alapján elmondható, hogy egy elektromos hajtással szerelt új autó átlagosan közel másfélszer többe kerül egy ugyanolyan kategóriás, de hagyományos meghajtással szerelt gépjárműhöz képest. A használt autókat vizsgálva az árkülönbség valamelyest csökken, de még használtan is átlagosan 20 százalékkal többe kerülnek az elektromos autók (EV), vagyis nehezen megfizethetők a szélesebb vásárlóközönség számára. Talán ennél is fontosabb, hogy egy újonnan megvásárolt EV az értékének mintegy 44 százalékát elveszti az első néhány évben, szemben a hagyományos meghajtású modelleknél azonosított, 32 százalékos átlagos értékcsökkenéssel, a vizsgált hirdetések alapján.
A Mobile.de használtautó-hirdetési oldalon elérhető, kiválasztott B, C és D kategóriás járművek elektromos és hagyományos meghajtású megfelelőinek összehasonlítását végeztük el. Az elemzésbe négy gyártó hét típusát vontuk be, és csak három-négy éves, ötezer kilométernél többet futott, normál állapotú használt autókat vettünk figyelembe.
„A probléma tehát kettős – egyrészt az új EV-k a középosztály számára továbbra is sok esetben megfizethetetlenek, ráadásul hatalmas értékvesztésük elveszi a kedvét a potenciális vásárlóknak. Másrészről a jelentős értékvesztés ellenére is, a használt EV-k továbbra is drágábbak a hagyományos meghajtással szerelt használt autókhoz képest, ami magyarázhatja a másodpiac gyengélkedését” – mondta el Dobos Balázs.
A fenti jelenség már a makrogazdasági adatok szintjén is jól látható. „Magyarország kis, nyitott gazdaságként erőteljesen függ a külső konjunktúra alakulásától, ami az iparban érezteti legerőteljesebben a hatását. Az ipari teljesítményt így nagymértékben meghatározza az exportcélországok gazdasági teljesítménye. A magyar termékexport több mint negyede (26,3 százaléka) Németországba kerül, ugyanakkor a német gazdaság éves bázison négy negyedév óta zsugorodik, ami jelentősen csökkenő keresletet jelent a magyar exporttermékek iránt. A Németországba irányuló magyar exportból 7,8 százalékot a személygépkocsik tesznek ki” – jegyezte meg Isépy Tamás.
A megoldást egy célzott, európai szintű EV-támogatási program jelentheti.
„Kiemelten fontos, hogy bármilyen új támogatási program komplexen kezelje az EV-piac azonosított kihívásait: támogassa úgy az új, mint a használt EV-k vásárlását, valamint irányozza elő többek között az európai töltőhálózat fejlesztését is. A magyar uniós elnökség által előterjesztett javaslatcsomag ezeket az elemeket tartalmazza, így a tagállamok jelentős része egyetérthet ezzel, legalább a célok tekintetében” – fejtette ki Dobos Balázs.
Az EV-piac fellendítése ráadásul nemcsak az európai ipar versenyképességének megőrzése és megerősítése szempontjából lenne kívánatos, hanem a zöldátállás kapcsán kitűzött célok elérése érdekében is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.