BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Reklámadó: tanácstalan az Avon

Ha elkészül a reklámadótörvény végső szövege, az Avon Hungary állásfoglalást fog kérni, hogy az ingyenes katalógusai után is kell-e fizetni az adót. A regionális központ szerepét is beöltő cég évek óta egyenletesen növeli árbevételét. Az itthon produkált forgalom tavaly megközelítette a 11 milliárd forintot.

Tanácstalan a reklámadóval kapcsolatban Radeczky Zoltán, az Avon Cosmetisc Hungary Kft. ügyvezető igazgatója. Amint lapunknak elmondta, a reklámadó két területen is érintheti a céget, amely a közvetlen értékesítő piac legnagyobb kozmetikai szereplője a 11 milliárd forintos belföldi forgalmával. Az egyik terület az internetes hirdetés, hiszen a legutolsó jogszabály szerint az erre havi 2,5 millió forintnál többet költők fizetni fognak. A másik a saját előállítású reklám.

„Az Avon katalógusokat bocsát ki, amelyekben a saját termékeinket reklámozzuk. Így ha a törvény szavát nézzük, ez saját előállítású reklámnak minősülhet, ami 500 millió forint fölött adóköteles, és ezt mi valószínűleg meghaladjuk” – mondta Radeczky Zoltán, hozzátéve, hogy havi 100-150 ezer darabot ingyen juttatnak el a leghűségesebb vásárlóikhoz, a többi 300-400 ezret pedig azoknak a tanácsadóknak nevezett értékesítőknek adják el, akik úgy gondolják, több brosúrával nagyobb forgalmat érhetnek el. Ha elkészül a törvény végső szövege, a társaság állásfoglalást fog kérni, hogy ezek közül csak az ingyen adott katalógus minősül-e saját reklámnak, vagy az is a törvény hatálya alá tartozik, amit értékesítenek. Ebben az esetben az időtényező igen fontos, hiszen augusztus huszadikáig az első bevallást meg kell tenni az év első napjától kezdődő időszakra.

Az Avon Cosmetics Hungary Kft.-nek amúgy nincs oka panaszra, hiszen a gazdasági válság sem Európában sem idehaza nem terhelte meg a közvetlen értékesítési ágazatot. Sőt, a gazdasági válság idején, amikor a keresetek csökkennek illetve munkahelyek szűnnek meg, egy reális alternatívát jelenthet a nehéz helyzetbe kerültek számára a csatlakozás egy-egy ilyen hálózathoz. A közvetlen értékesítés ugyanis üzlethelyiségen kívüli személyes eladást jelent.

Amint Radeczky Zoltán elmondta, Magyarországon 2008-ban és 2009-ben két számjegyű forgalomcsökkenést regisztrált az Avon, részben a gazdasági válság, részben a cég rossz üzletpolitikai döntései miatt. Azóta azonban az átlagos éves növekedés 3 százalék körüli, mint tavaly is, amikor a forgalom megközelítette a 11 milliárd forintot. Másrészt a társaság árbevétele tavaly erős egymilliárd forinttal nőtt, de ez annak is köszönhető, hogy az Avon Cosmetics Hungary Kft. regionális disztribúciós központ szerepet tölt be és Szlovákia, Bosznia, Horvátország, Szlovénia, Szerbia, Montenegró piacát innen látják el áruval.

Az 500 fős cég regionális raktára és disztribúciós központja Gödöllőn van, ahol egy műszakban 150 ember dobozolja az 1500 cikkelemet tartalmazó katalógusból megrendelt termékeket. A kozmetikumok Lengyelországból érkeznek, a forgalom 15 százalékát kitevő órák, nyakláncok, ruhák pedig jórészt Kínában készülnek. A termékértékesítés mellett árbevétel származik abból is, hogy Magyarországon van az Avon komoly IT központja, ahol 80-90 szakember végez szoftveres fejlesztéseket az Avon világhálózat számára – mondta Radeczky Zoltán, aki a magyar mellett a horvát, a boszniai és a szlovéniai leányvállalat ügyvezető igazgatója is egyben.

Az Euromonitor erre az évre 2,5 - 3 százalékos kozmetikai piacbővülést prognosztizált, ám ezen belül a közvetlen értékesítés forgalmát befolyásolja a hipermarketek magas elterjedtsége valamint a drogériák előretörése, hiszen mindkét nagy hálózat, a DM és a Rossmann egyaránt erősen terjeszkedik. Az élelmiszer-kereskedelmi láncok sajátmárkás kozmetikai termékeinek súlya is egyre nő, ezek pedig alacsony áraikkal éppen az Avon belépő termékeinek konkurenciáját jelentik.

Ennek ellenére az első negyedévben a cég forgalma közel 10 százalékkal növekedett a bázishoz képest, a másodikban azonban kissé más volt a helyzet. Április óta ugyanis az eddigi három hét helyett négy hetenként adja ki a cég a friss katalógust. Emiatt az átállás időszakában, áprilisban 15, májusban 4 százalékkal csökkent a forgalom. Júniusban viszont már hozták a tavaly júniusi szintet, míg július első hetében már 22 százalékos növekedést regisztrált a vállalat, amely tavaly októberben indította el a webshopját.

Közvetlen értékesítés magyar módra

Magyarországon megközelítőleg 870 ezer közvetlen értékesítő dolgozik, akik 73 százaléka nő, 49 százalékuk pedig a tevékenységet részmunkaidőben végzi.

Az EU tagállamokban jelentősen eltérnek a hazaitól az arányok, hiszen ott az értékesítők jóval nagyobb hányada, átlagosan nagyjából 70 százaléka dolgozik részmunkaidőben.

Hazánkban az ágazat bevételének hozzávetőlegesen felét – 51 százalékát – a wellness termékek forgalmazása adja, 24 százalék a kozmetikumok aránya, emellett nagyjából tíz százaléknyi az étrend kiegészítők részesedése. Ugyanakkor a háztartási termékek nem játszanak meghatározó szerepet a magyarországi értékesítésben, arányuk 4 százalékos.

Az EU tagállamokban jelentősen eltérnek a hazaitól az arányok, hiszen ott az értékesítők jóval nagyobb hányada, átlagosan nagyjából 70 százaléka dolgozik részmunkaidőben.

Hazánkban az ágazat bevételének hozzávetőlegesen felét – 51 százalékát – a wellness termékek forgalmazása adja, 24 százalék a kozmetikumok aránya, emellett nagyjából tíz százaléknyi az étrend kiegészítők részesedése. Ugyanakkor a háztartási termékek nem játszanak meghatározó szerepet a magyarországi értékesítésben, arányuk 4 százalékos. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.