BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kemény idők a techcégeknél

Nehéz negyedéven vannak túl a technológiai ipar legnagyobb vállalatai, az Apple a gyenge iPad értékesítéssel, míg a Microsoft a Nokia-felvásárlás hatásaival küzdött. A Google az előzetes várakozásoknak megfelelően teljesített, a Facebook továbbra is szárnyal.

Egyelőre nem lehet megállapítani, hogy mennyire volt jó döntés a Microsoft részéről a Nokia mobiltelefongyártó részlegének felvásárlása 5,44 milliárd euróért, azonban az jól látszik, hogy az áprilisban lezárt tranzakció komoly kihívást jelent a vállalat számára. Erre utal a kevéssel az április-június eredmények bejelentése előtt nyilvánosságra került hír, mely szerint 18 ezer fős leépítésre készül a társaság, de az időszak, illetve a júniusban zárult üzleti év eredményein is éreztette hatását az ügylet. Pedig áprilistól júniusig 36,1 millió Nokia telefont adtak el világszerte, vagyis több fogyott ezekből a készülékekből, mint az iPhone-okból.

A gond az, hogy míg az Apple telefonjai komoly nyereséggel keltek el, addig a nokiák esetében ez már korántsem mondható el, hiszen mindössze 5,8 millió volt az okoskategóriát képviselő Lumia, a többi hagyományos eszköz volt. A végeredmény pedig az lett, hogy a Microsoft új mobiltelefon részlege 700 millió dolláros veszteséget produkált. Dráma egyelőre nincs, a társaság így is jelentős, 4,6 milliárd dolláros nyereséget ért el a júniusban zárult negyedévben, az azonban mindenképpen figyelmeztető jel, hogy ez 300 millió dollárral elmaradt az egy évvel korábbitól.

Bár az iPhone-ok hozták a kötelezőt, azért az Apple sem zárt kimagasló negyedévet júniusban. A cég okostelefonjaiból 35,2 milliót adtak el az április-júniusi időszakban, ez négymillióval haladta meg az egy évvel korábbit. Ugyanakkor az iPad-ek értékesítése esett, a táblagépekből 13,3 milliót tudtak csak eladni, ez 9 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól és 19 százalékkal a január-márciusi forgalomtól. A cég a tavalyihoz képest mindössze hat százalékkal, 37,4 milliárd dollárra tudta növelni bevételét az április-júniusi időszakban.

Összességében erős negyedévet tudhat maga mögött a Google, a cég bevétele közel negyedével tudott nőni 2013. hasonló időszakához képest, és elérte a 15,9 milliárd dollárt, ami túlszárnyalta az előzetes elemzői várakozásokat. A vállalat jóval kisebb fejlődést tudott felmutatni a profit vonatkozásában, a 3,4 milliárd dolláros adózott eredmény alig 6 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. Tény ugyanakkor, hogy a társaságnál rengeteg fejlesztést indítottak el, és folyamatosan bővítik a portfóliót akvizíciókkal is.

Rendkívül jó második negyedévet produkált a Facebook: a cég bevétele több mint 60 százalékkal, míg a nyeresége jóval több mint duplájára nőtt. A jó eredmények hátterében a mobileszközökön megjelenített hirdetések állnak, ezek adták a második negyedévben a cég reklámbevételének 62 százalékát. Ez jókora ugrást jelent az egy évvel korábbi állapothoz képest, amikor a mobil hirdetések részesedése még csak 41 százalék volt.

Erősödik a kínai lendület a mobilpiacon

A második negyedévben 295,3 millió okostelefont adtak el világszerte az IDC adatai szerint, ez 23,1 százalékos növekedést jelent az egy évvel korábbi mennyiséghez képest.

A legnagyobb gyártó továbbra is a dél-koreai Samsung, a társaság értékesítése ugyanakkor 3,9 százalékkal elmaradt a 2013. második negyedévitől, piaci részesedése pedig 7 százalékponttal, 25,2 százalékra esett vissza.

A háttérben a kínai gyártók gyors előretörése áll, a Huawei például 95,1 százalékkal tudta növelni okosmobil forgalmát, 20 milliónál is több készüléket adtak el. A Lenovo szintén jól teljesített, 38,7 százalékkal, 15,8 millióra tudta növelni értékesítését.

A legnagyobb gyártó továbbra is a dél-koreai Samsung, a társaság értékesítése ugyanakkor 3,9 százalékkal elmaradt a 2013. második negyedévitől, piaci részesedése pedig 7 százalékponttal, 25,2 százalékra esett vissza.

A háttérben a kínai gyártók gyors előretörése áll, a Huawei például 95,1 százalékkal tudta növelni okosmobil forgalmát, 20 milliónál is több készüléket adtak el. A Lenovo szintén jól teljesített, 38,7 százalékkal, 15,8 millióra tudta növelni értékesítését. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.