BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

M3-as metró: átalakítja a fővárosiak életét a felújítás

Az M3-as metró felújításának tervezése várhatóan már ebben a hónapban megkezdődik és 2015 végén – 2016 elején fejeződik be. A felújítás várhatóan 5 évet fog igénybe venni, ez évente 4-4 állomás lezárását jelenti. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) szerint a tervezett munkálatok mintegy 200 milliárd forintba kerülnek.

Megkezdte az M3-as metró felújításáról szóló egyeztetéseket Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter és Tarlós István Budapest főpolgármestere, részleteket azonban nem lehet tudni. A kormány az augusztus 13-i ülésén foglalkozik a 3-as metró felújításával.

A megbeszélésről azonban a felek nem árultak el részleteket. Annyit lehet tudni: a miniszter és a főpolgármester egyetértett abban, hogy a naponta több mint félmillió utast szállító vonal rekonstrukciója a tartósan biztonságos működéshez elengedhetetlenül szükséges.

A helyreállítás mielőbbi megindítása érdekében áttekintették az infrastruktúra és a járművek javítására, cseréjére vonatkozó lehetséges általános javaslatokat. Szűcs Somlyó Mária, a Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs igazgatója azt nyilatkozta, hogy információik szerint a kormány az augusztus 13-i ülésén foglalkozik a 3-as metró felújításával. A főváros ezt követően tud nyilatkozni az ügyben.

A BKV Zrt. szakemberei az M3-as metróvonalat minden üzemkezdés előtt megvizsgálják – a biztonságos utasforgalom lebonyolításához szükséges műszaki berendezéseket, eszközöket ellenőrzik, például a síneket –  és a talált hibák jellegétől függően, ha szükséges, korlátozásokat vezetnek be. A forgalom csak az üzembiztonság fokozott szem előtt tartásával indulhat meg, a szakemberek minden üzemkezdet előtt megfontolt, felelős döntést hoznak – tájékoztatta a Világgazdaságot a BKK sajtóosztálya. Kérdéseinkre azt válaszolták: nem életveszélyes az M3-as metró, de néhány éven belül azzá válhat.

Az orosz szerelvények egy-két évig még biztonságosan használhatók, de ha ez idő alatt nem sikerül pénzt szerezni a vonal felújítására, akkor le kell állítani az M3-as metrót. Eddig 16 kilométernyi sínszálat már kicseréltek a vonalon és további cserék várhatók. Ha a főváros megkapja a kormányzati engedélyt, akkor akár önerőből is fel tudja újítani a szerelvényeket. Az erre irányuló közbeszerzési eljárás még az idén el fog kezdődni és jövőre be fog fejeződni.

A jármű felújításával kapcsolatban arról tájékoztatták lapunkat: a felújítás tervezése várhatóan már ebben a hónapban megkezdődik és 2015 végén – 2016 elején fejeződik be. Ezt követően  – amennyiben a kivitelezéshez szükséges forrás rendelkezésre áll – lehet lefolytatni a kivitelező kiválasztására irányuló közbeszerzési eljárást.
A kivitelezési munkák várhatóan 2016 végén – 2017 elején indulhatnak, és megközelítőleg 5 évig fognak tartani, a források rendelkezésre állásától függően. Becslések szerint nagyjából 200 millió forintba kerül.

Bíró Endre, a Metróért Egyesület elnöke szerint a munkálatokat mihamarabb el kéne kezdeni, mivel feszített munkatempó mellett is legalább 6 év a teljes körű rekonstrukció. A szakember úgy véli: a teljes vonalat egyszerre lehetetlenség lezárni. Ennek szerinte több oka is van: a BKV-nak egyszerűen nincs akkora kapacitása, hogy ennyi pótlóbuszt állítson forgalomba, és ezek ilyen mennyiségben megbénítanák a főváros felszíni közlekedését, mivel a 3-as vonalát naponta félmillióan használják.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.