BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Magyar GE-fejlesztés a piacon

Magyarországon kifejlesztett lámpatestek és világítási megoldások gyártása indult meg a GE hazai gyáraiban. A termékek meghatározó része a világpiacon kel el

Huszonhárom olyan új, elsősorban LED terméket fejlesztettek ki a közelmúltban a GE világítótest üzletágának magyarországi egységeiben, amelyeknek a gyártása részben már megindult, az év végéig pedig mindegyik a piacra kerül. Ezen belül a hagyományos izzóknál mintegy 25 százalékkal kisebb energiaigényű, és főként az észak-amerikai vevőkhöz kerülő halogén lámpákat júniusban és júliusban már teljes kapacitással állították elő a társaság kisvárdai és hajdúböszörményi egységénél.

A legújabb LED-es termékek a zalaegerszegi és a nagykanizsai gyárból kerülnek ki. Áprilisban részben ez a munka is elstartolt, eredménye a balatonfüredi közvilágítás egy részében vizsgázik. Nagykanizsán egyébként korábbról is van bőven feladat: a néhány éve még évi egymilliárd villanykörtét kibocsátott gyárat új beruházásokkal átállították a LED technológiás bel- és kültéri világítórendszerek előállítására. E rendszerek piaca évente akár 50 százalékkal is bővül.

„A 23 új termék egy, másfél éve indult kutatási és fejlesztési programnak köszönhető. A LED-es fényforrások és armatúrát fejlesztése most zárult le, az intelligens világítási rendszereké az év végéig tart” – mondta a Világgazdaságnak a cég fejlesztéseiről adott interjújában a GE Lighting európai, közel-keleti és afrikai régiókért felelős műszaki igazgatója. Koltai Zoltán tájékoztatása szerint a lezárult Zöld fényforrás programhoz a GE közel 700 millió forint támogatást kapott az Új Széchenyi Terv keretében, a pénz a teljes kiadásnak körülbelül a 37 százalékát fedezte. A költségeknek körülbelül a harmada a kutatásba és a fejlesztésbe partnerként bevont hazai felsőoktatási intézményeknél és kkv-knél jelent meg bevételként.

A GE világítási üzletágának magyarországi része meghatározó részben a világpiacra termel. Az üzletág régiós központja Budapesten van a globális technológiai központtal együtt, a LED kiválósági központ pedig Nagykanizsán működik. A Lighting fő piacai az Egyesült Királyság és a Közel-Kelet. Koltai Zoltán szerint ígéretes piac az energiahatékonyságra erősen összpontosító Oroszország és a higanygőz lámpákról LED-esekre most váltó Németország is, bár az utóbbiban a helyi gyártók erős versenyt diktálnak.

A GE a versenytársakéhoz hasonló termék-árakkal dolgozik. Az igazgató abban látja cége versenyelőnyét, hogy a GE reflektoros rendszerével jobban irányítható a lámpák fénye, így lámpái nagyobb megvilágítást adnak, mint a riválisok által jellemzően használt, lencsés megoldások. Az értékesítésben mégsem a termék és az ár a kulcsszó, hanem a megoldás és a megtérülés, így a GE is komplex LED világítástechnikai vállalattá válik.

Az üzletág bevételének nagyobb hányada a világítási rendszerekből és a háztartási eladásokból származik, a kisebb a növekvő állami és önkormányzati szegmensből. Ez utóbbiak gyakran törlesztik beruházási hiteleiket a megtakarításukból.

A trendváltás diktál

A villanykörtétől búcsúzó vevők világszerte – így Magyarországon is – jellemzően előbb halogénlámpákra, majd a kicsit drágább, de kevesebbet fogyasztó kompakt fénycsövekre váltanak, és csak legvégül állnak át a LED-ekre. Az ez utóbbival ellátott lámpák értékesítése a GE-nél a kisebb, de a gyorsan növekvő hányadot képviseli.

A piac átalakulásának kedvezőtlen hatását a GE Lighting is megérezte: a ma mintegy hatezer fős magyarországi üzletág 2009-ben történt átszervezése közel kétezer főt érintett. Az üzletág ugyanakkor Koltai Zoltán szerint időben és proaktívan váltott.

A piac átalakulásának kedvezőtlen hatását a GE Lighting is megérezte: a ma mintegy hatezer fős magyarországi üzletág 2009-ben történt átszervezése közel kétezer főt érintett. Az üzletág ugyanakkor Koltai Zoltán szerint időben és proaktívan váltott. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.