Sinkó Ottó, a Videoton Holding vezérigazgatója szerint a kicsiknek jobb elkerülni az exporttal kapcsolatos hercehurcát, mert az egy nagy kihívás. A Videoton számára problémát okoz a munkaerő: most már Nyugat-Európa viszi el a dolgozókat, nem más magyar cégek, vagyis a kivándorlás miatt nehéz dolgozókat találni. A feladatok egyre bonyolultabbak, komplexebbek a vállalatoknál, amelyek növekednek. A Magyarországon lévő multik feladatai korlátozottak – nincs például globális beszerzés –, egy magyar kkv-nak viszont olyan szakemberek kellenének, amelyek képesek kiterjedtebb feladatokat végezni. Nem a tőke, nem a gépek beszerzése, hanem a szakemberhiány a legfőbb probléma. Ha az EU-forrásokból eszközöket veszünk, új csarnokokat építünk, és üresen hagyjuk a régieket, az nem lesz jó. Az emberekre kell sokkal többet költeni az uniós pénzekből, ennek az ellenkezőjéről győződhettünk meg, amikor a szakképzési hozzájárulást központosították. A kockázatok kezelése nagyon fontos, és sokkal nehezebb egy pozíciót megtartani, mint megszerezni.
Orosz András, a Richter Gedeon exportigazgatója a panelbeszélgetésen kiemelte: az orosz gazdasági növekedés megállása és a rubel leértékelődése, valamint az ukrajnai háborús események miatt visszaesik a gazdaság, ami jelentősen csökkenti a Richter árbevételét. Sok lábon kell állni, ezért Nyugat-Európába egy jentős expanziót hajtottunk végre. Kompenzálni tudtuk az orosz és ukrán piacok visszaesését máshonnan érkező bevételekkel. Árbevételünk 90 százaléka export, vagyis a cég rendkívül kitett a külpiacoknak. Nagyon sok, száz országba exportálunk, mert a versenyképes portfoliót mindenhova el lehet adni. Fontos, hogyha magunk értékesítjük a termékeket, akkor milyen embereink vannak az adott országba, mert jó munkaerőt és partnert találni nem könnyű. Szerencse is kell ahhoz, hogy jól tudjunk exportálni. Amikor létrehoztuk az értékesítési hálózatot Nyugat-Európában a nőgyógyászati termékekre, akkor Portugáliába nem is akartunk indulni, de egy zseniális dolgozót sikerült találni, és most ott a legdinamikusabb a fejlődésünk Nyugat-Európában.
Jancsó Péter, a Graboplast elnök-vezérigazgatója szerint ha növekedni akarunk, akkor erős marketing és K+F nélkül nem tudunk sem belföldön, sem külföldön érvényesülni. Ehhez elsősorban egy nagy forgalom kell. Azok a piacok a legstabilabbak, amelyek lassan épülnek fel. Számunkra meghatározó év volt 2008, amikor az exportunk 20 százalékkal csökkent. Az orosz ukrán konfliktus új helyzetet teremtett, Kína és Szaúd-Arábia felé szeretnénk növekedni. Törökország piacára könnyű behatolni, de egy nagy növekedést ugyanekkora visszaesés is követhet.
Kiemelte: ma sem tartunk ott, mint ahol 2007-ben tartottunk, az orosz és az ukrán piac visszaesése most számunkra is problémát okoz, egyelőre a nyugat-európai fejlődés kompenzálja a kiesést. Mostanra már olyan drága termékeket gyárunk, amelyek elviselik a szállítási költségeket. Egy negyedik gyárat szeretnénk alapítani, tőzsdére lépéssel vagy befektetővel. Minden nap vannak nehézségeink az exporttal, és mindig máshol keletkeznek ezek. A Graboplast nem tud termelést kihelyezni más országokba, van, ahol pozitív a magyar áru jelentése, máshol azonban nem.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.