BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az orosz-ukrán konfliktus komoly fejfájást okoz a magyar cégeknek

Az orosz-ukrán konfliktus komoly problémákat okoz a magyar vállalatoknak, amelyek a térségbe exportálnak. Ezt a visszaesést azonban egyelőre ellensúlyozza a nyugat-európai szerény növekedés, de a válság további mélyülése már nem kompenzálhatja a veszteségeket – értettek egyet a Világgazdaság Exportexpanzió című konferenciájának panelbeszélgetésén a cégvezetők.

Sinkó Ottó, a Videoton Holding vezérigazgatója szerint a kicsiknek jobb elkerülni az exporttal kapcsolatos hercehurcát, mert az egy nagy kihívás. A Videoton számára problémát okoz a munkaerő: most már Nyugat-Európa viszi el a dolgozókat, nem más magyar cégek, vagyis a kivándorlás miatt nehéz dolgozókat találni. A feladatok egyre bonyolultabbak, komplexebbek a vállalatoknál, amelyek növekednek. A Magyarországon lévő multik feladatai korlátozottak – nincs például globális beszerzés –, egy magyar kkv-nak viszont olyan szakemberek kellenének, amelyek képesek kiterjedtebb feladatokat végezni. Nem a tőke, nem a gépek beszerzése, hanem a szakemberhiány a legfőbb probléma. Ha az EU-forrásokból eszközöket veszünk, új csarnokokat építünk, és üresen hagyjuk a régieket, az nem lesz jó. Az emberekre kell sokkal többet költeni az uniós pénzekből, ennek az ellenkezőjéről győződhettünk meg, amikor a szakképzési hozzájárulást központosították. A kockázatok kezelése nagyon fontos, és sokkal nehezebb egy pozíciót megtartani, mint megszerezni.

Orosz András, a Richter Gedeon exportigazgatója a panelbeszélgetésen kiemelte: az orosz gazdasági növekedés megállása és a rubel leértékelődése, valamint az ukrajnai háborús események miatt visszaesik a gazdaság, ami jelentősen csökkenti a Richter árbevételét. Sok lábon kell állni, ezért Nyugat-Európába egy jentős expanziót hajtottunk végre. Kompenzálni tudtuk az orosz és ukrán piacok visszaesését máshonnan érkező bevételekkel. Árbevételünk 90 százaléka export, vagyis a cég rendkívül kitett a külpiacoknak. Nagyon sok, száz országba exportálunk, mert a versenyképes portfoliót mindenhova el lehet adni. Fontos, hogyha magunk értékesítjük a termékeket, akkor milyen embereink vannak az adott országba, mert jó munkaerőt és partnert találni nem könnyű. Szerencse is kell ahhoz, hogy jól tudjunk exportálni. Amikor létrehoztuk az értékesítési hálózatot Nyugat-Európában a nőgyógyászati termékekre, akkor Portugáliába nem is akartunk indulni, de egy zseniális dolgozót sikerült találni, és most ott a legdinamikusabb a fejlődésünk Nyugat-Európában.

Jancsó Péter, a Graboplast elnök-vezérigazgatója szerint ha növekedni akarunk, akkor erős marketing és K+F nélkül nem tudunk sem belföldön, sem külföldön érvényesülni. Ehhez elsősorban egy nagy forgalom kell. Azok a piacok a legstabilabbak, amelyek lassan épülnek fel. Számunkra meghatározó év volt 2008, amikor az exportunk 20 százalékkal csökkent. Az orosz ukrán konfliktus új helyzetet teremtett, Kína és Szaúd-Arábia felé szeretnénk növekedni. Törökország piacára könnyű behatolni, de egy nagy növekedést ugyanekkora visszaesés is követhet.

Kiemelte: ma sem tartunk ott, mint ahol 2007-ben tartottunk, az orosz és az ukrán piac visszaesése most számunkra is problémát okoz, egyelőre a nyugat-európai fejlődés kompenzálja a kiesést. Mostanra már olyan drága termékeket gyárunk, amelyek elviselik a szállítási költségeket. Egy negyedik gyárat szeretnénk alapítani, tőzsdére lépéssel vagy befektetővel. Minden nap vannak nehézségeink az exporttal, és mindig máshol keletkeznek ezek. A Graboplast nem tud termelést kihelyezni más országokba, van, ahol pozitív a magyar áru jelentése, máshol azonban nem.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.