A harmadik negyedévben 152 ezer személyi számítógépet adtak el Magyarországon, ez 24 százalékos növekedést jelent az egy évvel korábbihoz képest – tudtuk meg Bagi Bencétől, az IDC elemzőjétől. A bővüléshez mind az üzleti, mind a lakossági terület hozzájárult. A vállalatok részéről tapasztalható nagyobb kereslet a július-szeptemberi időszakban is a Windows XP támogatás megszűnéséhez és az ehhez kapcsolódó eszközpark frissítéshez kötődött. Az egyéni felhasználóknál pedig az iskolakezdés, illetve az annak apropóján meghirdetett akciók jelentették a fő motivációt a vásárlásra.
A gyártók rangsorát a harmadik negyedévben is a Lenovo vezette a HP-t és a Dellt megelőzve, ugyanakkor az IDC elemzője szerint a piaci részesedések jelentős mértékben nem változtak. „Az utolsó három hónapban átlagos ünnepi negyedévre számítok, kiugró eltérés nem várható az előző évekhez képest. Új termékek ugyan már nem nagyon jönnek a piacra, de lesz néhány gyártó, amely olyan árral jelenik meg, ami fellendítheti a piacot, így például 70 ezer forint körüli áron is lehet majd vásárolni 15 hüvelykes notebookokat” – mondta el Bagi Bence. Az IDC elemzője az egész évre 2013-hoz képest 10 százalék feletti bővüléssel számol a hazai pc-forgalomban.
Az első három negyedévben már elérte a tavalyit a Lenovo hazai pc-forgalma, így az utolsó három hónapban már a tiszta növekedés jön – tudtuk meg Lukács Anitától, a társaság magyarországi vezetőjétől. Közlése szerint mind a hordozható, mind az asztali számítógépek iránt nagy volt a kereslet, az utóbbi szegmens 100 százalék körüli növekedést ért el az első kilenc hónapban 2013 hasonló időszakához képest. „A hazai pc-piac újra erősödni kezdett, 20 százalék fölötti növekedést produkált a Lenovo 2014/2015-ös üzleti évének első két negyedévében (április-szeptember). A fejlődéshez nagyban hozzájárult az államigazgatási szektor is, ahol több fontos projektet nyertünk meg.
De a nemzetközi vállalatok beszerzései is erősödtek, illetve a kis- és középvállalati szektor is növekedést mutatott. Érdekes azonban, hogy a lakossági piac mutatta fel a legnagyobb bővülést, ami éves összevetésben több mint 30 százalék volt. A Lenovo ebben a szegmensben megőrizte vezető pozícióját, a tavalyihoz képest 80 százalékkal tudtuk bővíteni forgalmunkat” - közölte Lukács Anita.
A Lenovo magyarországi vezetőjének tapasztalatai szerint mind a lakossági, mind az üzleti felhasználók a hagyományos asztali pc és notebook kategóriákat keresik leginkább, de egyre nagyobb az érdeklődés az ultrabookok és a 2in1 (szétszedhető, notebookként és tabletként is használható) eszközök iránt. „Erre a trendre a Lenovo számos fejlesztéssel és új modellekkel válaszolt és a portfóliónkat folyamatosan bővítjük. Célunk, hogy megőrizzük 2014-ben is a tavaly már elért első helyezésünket a hazai piacon” - fűzte hozzá Lukács Anita.
„Alapvetően jól alakult az első három negyedév, összességében 37 százalékkal bővültek a bevételek, minden üzletág jól teljesített, de néhány nagy projekt is hozzájárult a jó növekedési adathoz – közölte érdeklődésünkre Takáts Kristóf, a HP vezérigazgató-helyettese. A társaság tapasztalatai szerint a notebookok és más mobil eszközök kifejezetten sikeresek, ahogy a vékony kliensek és a munkaállomások is. Egyedül az asztali pc-k területén volt csökkenés, ami főként néhány projekt kiesése miatt következett be, így ebben a szegmensben a jövőben mindenképpen javítani szeretnének.
A növekvő forgalomhoz hozzájárult néhány nagy állami beszerzés, de Takáts Kristóf szerint a nagyvállalati szektor is jól teljesített. Emellett a válságból kilábalva a kis- és középvállalatok is megkezdték az eddig elhalasztott pc-beszerzéseiket. Az otthoni felhasználói kör is bővült, de talán nem olyan mértékben, mint az előző kettő, köszönhetően a tabletek és okos telefonok térnyerésének, ez azonban nem hazai sajátosság hanem világméretű tendencia.
Takáts Kristóf szerint jól megfigyelhető tendencia, hogy a mobilitás felé mozdul el a piac, ennek megfelelően a HP is ebbe az irányba fejleszt. A lakossági felhasználók körében továbbra is az egyszerű, internetezésre, levelezésre alkalmas, belépőszintű gépek a legnépszerűbbek. „De már jól látható, hogy van egy tudatosan választó réteg, akik sokadik notebookjukat veszik, tehát tudják mire van szükségük. A vállalatok a felhasználásnak megfelelő konfigurációt választják és itt még mindig nagy az asztali eszközök aránya” - számolt be a trendekről a HP vezérigazgató-helyettese.
A társaságnál erős utolsó negyedévre számítanak, egy kicsit gyengébb szeptember után a fogyasztói piac kezd élénkülni, illetve a vállalati beszerzések is biztatóan alakulnak – mondta el Takáts Kristóf. A cég idei pc-forgalma meghaladja majd a tavalyit.
Csökkenés a tableteknél
A táblagépeknél a július-szeptemberi időszakban folytatódott az előző negyedévekben tapasztalható negatív tendencia, 94 ezer ilyen eszközt értékesítettek Magyarországon, ami öt százalékos visszaesést jelent az egy évvel korábbihoz képest. Az Asus érte el a legnagyobb forgalmat a gyártók közül ebben a szegmensben, a Samsungot és az Apple-t megelőzve. Az utolsó negyedévben ugyanakkor az új készülékek – iPad Mini3 és Air2, új Nexus – megjelenése bővülést hozhat, azonban a fejlődés mértéke 10 százalék alatti lehet éves összevetésben. A teljes évre vonatkozóan Bagi Bence kismértékű visszaesést vár a táblagépek forgalmában 2013-hoz viszonyítva.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.