BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mától rostán a metrófelújítók

A BKV Zrt. ma nyitja fel a hármas metró felújítása iránt érdeklődő társaságok jelentkezéseinek borítékját. A Világgazdaság információi szerint tizennégyen töltötték le a dokumentációt, amelyen keresztül egy 65 milliárd forintos megbízáshoz vezethet az út.

Ma 10 óráig kellett előminősítésre jelentkezniük azoknak a társaságoknak a BKV-nál, amelyek ajánlatot tennének a hármas metró (M3) kocsijainak felújítására. A Világgazdaság információi szerint tizennégyen töltötték le az ehhez szükséges dokumentációt. Bár világszerte sokan gyártanak metrókocsit, a felújításban már kevesebben vannak otthon. Az érdeklők között lehet az eredeti gyártó, az orosz Metrovagonmas, továbbá az Alstom, amely az M2 és az M4 szerelvényeit gyártotta, és nyitott volt a hármas metró igényeinek a kiszolgálására is. Pályázhat továbbá a Siemens, a Bombardier, az Alstom, a CAF és a Hyundai is.

A felújítási projekt várhatóan 65 milliárd forintba kerül, ebből az állam 60 milliárdra vállal garanciát, a hitel szervezése már tart. A kiírás szerint pénzből 222 motorkocsit kell felújítani, de a kiíró kérheti további 42 motorkocsi korszerűsítéssel egybekötött felújítását is. A korszerűsítésben nem érintett egységeket is fel kell újítani, majd egységesíteni. A kocsikból 37 olyan szerelvényt kell összeállítani, amelyek mindegyike hat kocsiból áll, és amelyek óránként 90 kilométeres sebességgel tudnak haladni. Mindezzel a jövő év első felére várható szerződéskötést követően 39 hónapja lesz a győztes pályázónak, vagyis legkésőbb 2018 végéig.

A szerződés nem meghosszabbítható. A kiírás szigorú kötbérezést ír elő: ha például a korszerűsített prototípus szerződéskötés után legfeljebb 265 nappal nem áll rendelkezésre, az másfél milliárd forintjába kerül a megbízottnak, és minden további nap késlekedés még napi egymillió forintjába. Előleget viszont kap, de részfizetésre van mód a részteljesítéshez kapcsolódóan. Az ajánlattevő nem hozhat létre a feladatra gazdálkodó szervezetet.

A jelentkezők ma kezdődő szűrésének szakmai és gazdasági feltételei is vannak. Az utóbbiak közé tartozik, hogy az ajánlattevő (vagy jogelődje) mérleg szerint eredménye nem lehet negatív az eljárás kiírása előtti három üzleti évben, és a nettó árbevétele sem lehet kisebb 25 milliárd forintnál. A 25 milliárdos feltételnek azonban eleget tehet együtt több cég is, ha közösen pályáznak. Nem minősül alkalmasnak az az érdeklődő, amely nem tudja teljesíteni az elvárt műszaki minimum-követelmények valamelyikét.

Az eljárás tárgyalásos lesz. A bírálat során a legtöbb pontot, azaz 60-at az ajánlati árral lehet szerezni, 19-et a minél rövidebb szállítási idővel, és 15-öt azzal, ha a legalább 20 évesre elvárt, garantált élettartamnál többet vállal az ajánlattevő. Elektronikus árlejtés nem lesz.

Közben folyik a hármas metró egyre rosszabb állapotú sínjeinek a cseréje is. A BKV minapi közleménye szerint a társaságnak annak ellenére, hogy nincs uniós forrása, határozott célja a metróvonal felújítása, amihez a kormány és a főváros finanszírozással kapcsolatos pozitív döntése nagyban hozzájárul.

Nincs elég pénz új kocsikra

Az orosz Metrovagomnas 2,6 milliárd dollárnyi rubelért, kocsinként 797 millió forintnyiért gyárt új metrókat Moszkvának. Ez több mint a kétszerese annak a 293 millió forintnak, ami az M3-as egy kocsijára átlagosan jut a 65 milliárdból. Bár a két megbízás tartalma erősen eltér, így is látszik, hogy a hazai keretből nem cserélhető újra az M3-as egésze. Annak alapján sem, hogy az Alstom – 2006-os áron – egyenként 382 millió forintért vállalta 170 kocsi szállítását. A TASZSZ szerint a moszkvai metrótenderen a szakma két nagyja, a Bombardier és a Siemens nem indulhatott, pedig az utóbbit várták befutónak.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.