BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Növekvőben marad a reklámpiac jövőre is

Öt-hat százalékos növekedést jósolnak az elemzőcégek a globális reklámpiacon jövőre, a visszafogottabb becslések szerint 550 milliárd dollár körül alakulhat a marketingcélú költés 2015-ben, de akár a 600 milliárd dollárt is elérheti. A fő hajtóerő az online, és egyre népszerűbb a hirdetők körében a mobilplatform.

Stabil növekedést jósolnak 2015-re a globális reklámpiacon a tanácsadó- és elemzőcégek, azonban több kockázati tényező jelentős mértékben befolyásolhatja a szektor teljesítményét. A ZenithOptimedia várakozásai szerint az ideinél jövőre 4,9 százalékkal költenek többet termékeik és szolgáltatásaik népszerűsítésére a világ vállalatai. A teljes piac 545 milliárd dollár lehet. A társaság prognózisa szerint 2016-ban még gyorsabb, 5,6 százalékos növekedés várható. A ZenithOptimedia legújabb előrejelzése ugyanakkor az eddiginél valamivel lassabb fejlődéssel számol. Ez a cég elemzése szerint több tényezőre vezethető vissza. Az idén a labdarúgó világbajnokság és a téli olimpia megdobta a költéseket, ezek az egyszeri, pozitív hatások azonban jövőre elmaradnak. Emellett az eurozóna gyengébb gazdasági teljesítménye és az ukrán válság szintén negatívan befolyásolja a növekedést.

A ZenithOptimedia tanulmánya szerint a mobilplatformokra szánt hirdetések a következő években meghatározó szerepet játszanak a növekedésben. A társaság becslése szerint 2014 és 2017 között a reklámpiac bővülésének 51 százalékát a mobilos hirdetések adják majd. Míg az idén várhatóan 25,8 milliárd dollárt költenek el a hirdetők ezen a platformon, ami a teljes piac 5 százalékát adja majd, addig 2017-re már 68,2 milliárd dollárt, így a mobil részesedése 11,3 százalékra ugrik fel.
Hasonló tendenciáról számolt be az eMarketer, amely szerint jövőre 60 százalékos növekedés várható a mobilos hirdetéseknél, és 60 milliárd dollár felett lehet a reklámköltés e területen. A piackutató prognózisa alapján jövőre 170,5 milliárd dolláros lesz a digitális reklámköltés világszerte. A társaság azzal számol, hogy 2017-re a szektor részesedése 33,5 százalékra nő, ezen belül pedig a mobilos reklámok aránya meghaladja az ötven százalékot.

Az öt legnagyobb reklámpiac valamennyi hirdetési platformot figyelembe véve az Egyesült Államok, Kína, Japán, Németország és az Egyesült Királyság. Az USA-ban például várhatóan 189 milliárd dollárt költenek reklámra a vállalkozások. Ezzel a teljes globális piac közel 32 százalékát teszi ki az Egyesült Államok. Az eMarketer prognózisa szerint a következő években alapvető változás nem történik, az USA megőrzi vezető pozícióját és részesedése is csak kis mértékben csökken majd, 2018-ban 31,1 százalékos lehet.

A Magna Global prognózisa szerint 4,8 százalékkal, 536 milliárd dollárosra bővülhet jövőre a világ reklámpiaca, ami azt jelenti, hogy lassabb lesz a fejlődés, mint az idén volt. A társaság szerint a 2015-bern várható kedvezőbb gazdasági környezet nem tudja majd kompenzálni az idei nagy események hiányát, amelyek egy százalékponttal dobták meg a növekedési ütemet.

A televíziók még rá tudtak tenni egy lapáttal

A Kantar Media adatai szerint 2014-ben bővült a magyar reklámpiac. A cég mérései szerint 2014. január és november között nőtt a köztér és a mozi (8-10 százalék) és jelentősen, tíz százalék feletti mértékben emelkedett a televíziók reklámbevétele. Ennek okát a listaárak emelkedésében látják, de nőtt a reklámpercek száma is a kábelcsatornákon és nagy kereskedelmi és közszolgálati csatornákon is. Az internetes display hirdetés alig nőtt. A napilapok reklámbevétel-csökkenése a Kantar Media szerint majdnem megállt, csak félszázalékos mérséklődést tapasztaltak, ellenben 4-5 százalékos csökkenést mértek a magazinsajtóban. A legtöbbet a kereskedelem és élelmiszer szektor hirdetői költenek, de a tavalyinál többet hirdettek idén a bankok is. Idén 2,6 milliárd forint reklámadó folyt be a költségvetésbe, ez jövőre több lehet, hiszen például január 1-től az adóalap 20 milliárd forintot meghaladó része után már a korábbi 40 százalék helyett 50 százalékos kulccsal kell fizetni.

A múlt évben nőni tudott a magyarországi reklámpiac a reklámszövetség adatai szerint, igaz, a fejlődés mindössze 0,6 százalékos volt, 175,4 milliárd forintot költöttek hirdetésre a vállalatok és intézmények. A televízió uralja a magyar reklámpiacot is, azonban 2013-ban már az online volt a második legnagyobb szegmens, 16 százalékos fejlődést produkálva. Az IAB negyedéves online reklámköltési indexe alapján a lendület kitart az internetes hirdetéseknél, a harmadik negyedévben az egy évvel korábbihoz képest 12,3 százalékos volt a bővülés. A korábbi előrejelzések a teljes hazai reklámpiacon bővülést jeleztek jövőre, azonban a gazdasági környezet alakulása, illetve a jelentős hirdetőnek számító szektorokat – mint például a kereskedelem – kedvezőtlenül érintő szabályozások miatt ez elmaradhat.

A múlt évben nőni tudott a magyarországi reklámpiac a reklámszövetség adatai szerint, igaz, a fejlődés mindössze 0,6 százalékos volt, 175,4 milliárd forintot költöttek hirdetésre a vállalatok és intézmények. A televízió uralja a magyar reklámpiacot is, azonban 2013-ban már az online volt a második legnagyobb szegmens, 16 százalékos fejlődést produkálva. Az IAB negyedéves online reklámköltési indexe alapján a lendület kitart az internetes hirdetéseknél, a harmadik negyedévben az egy évvel korábbihoz képest 12,3 százalékos volt a bővülés. A korábbi előrejelzések a teljes hazai reklámpiacon bővülést jeleztek jövőre, azonban a gazdasági környezet alakulása, illetve a jelentős hirdetőnek számító szektorokat – mint például a kereskedelem – kedvezőtlenül érintő szabályozások miatt ez elmaradhat. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.